Jonas78 Startet 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2015 Se artikkel på dagbladet.no http://www.dagbladet.no/2015/03/18/tema/reise/bat/skjer/ulykke/38258986/ Dette er vel noe vi bør kunne bidra med. Gjensidigestiftelsen i samarbeid med Kystverket står bak prosjektet. Gå inn på merkskjaeret.no og bidra til å kartlegge de du mener bør inn på listen. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Flammingokid Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Burde jo nesten hatt med Sweden her... Gjensidige forsikrer jo også utenlands :-).... Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Hva med å lage en versjon i russisk språkdrakt sånn at våre venner i øst kan bidra? Vil tro de kjenner kysten i nord temmelig godt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Noen som har prøvd å legge inn skjær? Jeg fikk ikke lagt inn et som jeg prøvde på... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
-morten- Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Vi har mange farlige undervannsskjær rundt om på trøndelagskysten. Ved der vi har hytte er det nok to som utmerker seg det ene ligger i innseilinga til den største båthavna, en diger flat stein som kan vises ved ekstrem lav flo. og ett av et par store skjær i innseilingen av en liten fjordarm, som kalles "Pængskjæret" av den lokale båtreperatøren! begge har forøverig lagt bedslag på hundretusenvis i drevskader og rorskader. Ved en anledning ble hele bunnen revet bort og begge motorene løsnet fra motorfestene.. Drar man ut i øyene ved trøndelagskysten så ser det ut som noen har frøst snus på sjøkartet så der er det bare å velge og vrake i umerkede skumle undervannsskjær! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Det er det skjæret som du ikke får vite om at eksisterer før du treffer på det. Så en litt Heisenbergs uncertainty principle. Om du vet hvor det er, så er det ikke farlig? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Noen som har prøvd å legge inn skjær? Jeg fikk ikke lagt inn et som jeg prøvde på... Prøvde og det gikk fint. Bortsett fra at det havnet på helt feil plass og ikke lar seg slette. Og hva er forresten et skjær? Det jeg prøvde å legge inn dunket jeg nedpå med 1.6 meter kjøl. Kartet sier at det er 6 meter dypt på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Det er det skjæret som du ikke får vite om at eksisterer før du treffer på det. Så en litt Heisenbergs uncertainty principle. Om du vet hvor det er, så er det ikke farlig? mange som har gått på de skjærene jeg snakka om og som visste at de var der Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MaSa Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Mange farlige rundtom i Telemark og Kragerø iallefall. Bøe vel sprengt ett par i fjor også. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Svensk Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Det skär som är farligaste för Norrmän ligget nog i Sverige och som vi kallar för Norskesten. Vi har även Norskegrunn som har skördat många drev o propeller. Båda ligger strax söder om Kungshamn. Tror även det finns en Norskesten på utsidan Kosteröarna. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Hehe.. hørte fra en som lå mye på koster at svenskene pleide å sitte på land å se på norske båter som gikk på norskestenen.. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
MaSa Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 og hvor er denne norskestenen ved koster? greit å vite om den ikke er merket. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Knappern Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Er usikker men mener det var ved de skjærene ved NØ siden aav kostersundet. Men er ikke kart som Navionics,C-map, Isailor osv oppdatert på sånne grunner? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Vilma Benita Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Jeg skal ikke avvise at dette trolig er et godt initiativ. Men fremstillingen, spesielt i Dagbladets artikkel er noe spesiell. Formuleringen "Tro det eller ei, det finnes cirka 35 000 umerkede undervannsskjær langs norskekysten", viser jo at man har misforstått grundig. Målet er ikke å merke skjærene, målet er å merke trygg farled. Når det er sagt finnes det nok av skjær i umiddelbar tilknytning til farledene som kunne fortjene merking. Her i Indre Oslofjord som jeg stort sett ferdes er vel det meste merket, og utfordringen er heller dårlig navigasjon, eller i noen få tilfeller, forvirrende merking som gjør at folk går på gal side. Men lenger utover har jeg vel innimellom stusset over skjær/grunner som ikke er merket. Sånn sett er ideen om å bruke noen av pengene i Sverige, f.eks. på Koster, god. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Er usikker men mener det var ved de skjærene ved NØ siden aav kostersundet. Men er ikke kart som Navionics,C-map, Isailor osv oppdatert på sånne grunner? Jeg tror jeg var borti den i sommer. Kan selvfølgelig bare skylde på meg selv ... men det er fristende å skylde på kartplotteren. Jeg har RayMarine kartplotter, den er vel basert på Navionics. På norskesiden av grensen er det pepret med markeringer for grunner, de aller fleste uten dybdeangivelser, klikker man på dem og spør etter detaljer står det som regel noe slikt som "rock, always submerged, 6-7 metres deep, same depth as surroundings". Ved enkelte av grunnene står det tall for dybde. Dette har den effekten at jeg er blitt litt "blind" for disse markeringene. Ulv, ulv, liksom. Det skal sant nok sies at dette skjæret var "awash" og således merket med et litt annet symbol ... men det er ikke så veldig markant forskjell på kartplotteren. Like ved symbolet sto det noe slikt som ni eller ti meter - så da var det veldig lettvint for meg å ignorere problemet totalt - men dybdemarkeringen sto antageligvis til en dybdekvote som ligger like ved. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 (redigert) Jeg skal ikke avvise at dette trolig er et godt initiativ. Men fremstillingen, spesielt i Dagbladets artikkel er noe spesiell. Formuleringen "Tro det eller ei, det finnes cirka 35 000 umerkede undervannsskjær langs norskekysten", viser jo at man har misforstått grundig. Målet er ikke å merke skjærene, målet er å merke trygg farled.Enig. Folk merker jo i hytt og pine overalt, mens de burde markere de stedene folk faktisk går på grunn i sitt nærområde. Mange merker også feil sted i forhold beskrivelsen og der skjæret/ grunna faktisk er. Skulle vært mulighet til å redigere/ tipse/ fjerne merkinger som er helt på trynet. Skal denne kampanjen gå en stund vil man ende opp med et kart som er teppebombet av markeringer. Når man merker, så velg satelittfoto og zoom ordentlig inn før man trykker. Ingen angremulighet. Her er en fin merking. Rett ved siden av et nordmerke som viser trygg led fra Snarøysund og inn til Sandvika. Han mener det burde stått en stang på 1,6 meteren som er av grunnene til at nordmerket står der. Grunna står også merket i kartet og markeringen er heller ikke på riktig sted. Har Forøvrig aldri sett noen gå på grunn der heller. Skulle man merket alle slike grunner og skjær kunne man sikkert satt opp 500 staker til bare i Bærum. Redigert 18.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Støttes Sap !? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Gunga Din Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Burde jo nesten hatt med Sweden her... Gjensidige forsikrer jo også utenlands :-).... forsikringsselkapet Atlantica gjør dette ............... http://www.seniorseglaren.se/sjomarken-filer/atlanticabojar.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars Hansen Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Har Dagbladet missforstått hva umerket grunne betyr, betyr ikke det grunne som ikke er merket i kartet? http://www.redningsselskapet.no/forsiden/hjelp-oss-%C3%A5-registrere-nye-skj%C3%A6r-og-grunner Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 (redigert) Det der ser ikke særlig smart ut, jeg ville styrt rett mot bøyen for å se hva dette er for noe :-) Da er denne noe bedre - her forstår man jo at man bør holde seg på sydsiden: Dog hadde det vel vært best om fargene også var ihht IANA (gult over svart). Og en annen ting som irriterer meg, jeg synes lateralmerking er mye misbrukt her hjemme - av og til har man jo røde og grønne staker for å markere at det er en grunne mellom stakene. Lateralmerkingen bør jo i det minste settes opp slik at man alltid kan gå mellom stakene. Redigert 18.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jonas78 Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Har Dagbladet missforstått hva umerket grunne betyr, betyr ikke det grunne som ikke er merket i kartet? http://www.redningsselskapet.no/forsiden/hjelp-oss-%C3%A5-registrere-nye-skj%C3%A6r-og-grunner I ordets rette forstand er jeg vel enig, men jeg opplever at de er på jakt etter skjær som mange går på- uavhengig om det er merket eller ikke... Jeg merket et som står på kartet. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Forøvrig, god aktivitet, ser ut som de har fått inn rett over 490 merkinger til nå. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 av og til har man jo røde og grønne staker for å markere at det er en grunne mellom stakene. Eksempel? Kartutsnitt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 (redigert) Å gamble på at en rød og grønn stake har grunnen/ skjæret mellom seg tror jeg ikke lønner seg i lengden... :-) Her et eksempel fra vestfoldskjærgården. Lengst syd går det bra, så kommer man til de to som står litt lenger nord, hehe. Er et greit eksempel rett utenfor Strømstad havn også hvor det gås mye på grunn på tross av god merking. Redigert 19.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Møkkalasset Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Hvis man glemmer ledens retning mellom de to passasjene så går det galt ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.