Jump to content

Leter etter Norges farligste undervannsskjær

Jonas78

Recommended Posts

Vi har mange farlige undervannsskjær rundt om på trøndelagskysten. Ved der vi har hytte er det nok to som utmerker seg det ene ligger i innseilinga til den største båthavna, en diger flat stein som kan vises ved ekstrem lav flo. og ett av et par store skjær i innseilingen av en liten fjordarm, som kalles "Pængskjæret" av den lokale båtreperatøren! :smiley: begge har forøverig lagt bedslag på hundretusenvis i drevskader og rorskader. Ved en anledning ble hele bunnen revet bort og begge motorene løsnet fra motorfestene.. Drar man ut i øyene ved trøndelagskysten så ser det ut som noen har frøst snus på sjøkartet så der er det bare å velge og vrake i umerkede skumle undervannsskjær!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#

Noen som har prøvd å legge inn skjær? Jeg fikk ikke lagt inn et som jeg prøvde på...

Prøvde og det gikk fint. Bortsett fra at det havnet på helt feil plass og ikke lar seg slette.

Og hva er forresten et skjær? Det jeg prøvde å legge inn dunket jeg nedpå med 1.6 meter kjøl. Kartet sier at det er 6 meter dypt på stedet.

Det er det skjæret som du ikke får vite om at eksisterer før du treffer på det. Så en litt Heisenbergs uncertainty principle. Om du vet hvor det er, så er det ikke farlig?

mange som har gått på de skjærene jeg snakka om og som visste at de var der

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg skal ikke avvise at dette trolig er et godt initiativ. Men fremstillingen, spesielt i Dagbladets artikkel er noe spesiell. Formuleringen "Tro det eller ei, det finnes cirka 35 000 umerkede undervannsskjær langs norskekysten", viser jo at man har misforstått grundig. Målet er ikke å merke skjærene, målet er å merke trygg farled.

Når det er sagt finnes det nok av skjær i umiddelbar tilknytning til farledene som kunne fortjene merking. Her i Indre Oslofjord som jeg stort sett ferdes er vel det meste merket, og utfordringen er heller dårlig navigasjon, eller i noen få tilfeller, forvirrende merking som gjør at folk går på gal side. Men lenger utover har jeg vel innimellom stusset over skjær/grunner som ikke er merket. Sånn sett er ideen om å bruke noen av pengene i Sverige, f.eks. på Koster, god.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Er usikker men mener det var ved de skjærene ved NØ siden aav kostersundet.

Men er ikke kart som Navionics,C-map, Isailor osv oppdatert på sånne grunner?

Jeg tror jeg var borti den i sommer. Kan selvfølgelig bare skylde på meg selv ... men det er fristende å skylde på kartplotteren.

Jeg har RayMarine kartplotter, den er vel basert på Navionics.

På norskesiden av grensen er det pepret med markeringer for grunner, de aller fleste uten dybdeangivelser, klikker man på dem og spør etter detaljer står det som regel noe slikt som "rock, always submerged, 6-7 metres deep, same depth as surroundings". Ved enkelte av grunnene står det tall for dybde. Dette har den effekten at jeg er blitt litt "blind" for disse markeringene. Ulv, ulv, liksom.

Det skal sant nok sies at dette skjæret var "awash" og således merket med et litt annet symbol ... men det er ikke så veldig markant forskjell på kartplotteren. Like ved symbolet sto det noe slikt som ni eller ti meter - så da var det veldig lettvint for meg å ignorere problemet totalt - men dybdemarkeringen sto antageligvis til en dybdekvote som ligger like ved.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg skal ikke avvise at dette trolig er et godt initiativ. Men fremstillingen, spesielt i Dagbladets artikkel er noe spesiell. Formuleringen "Tro det eller ei, det finnes cirka 35 000 umerkede undervannsskjær langs norskekysten", viser jo at man har misforstått grundig. Målet er ikke å merke skjærene, målet er å merke trygg farled.

Enig. Folk merker jo i hytt og pine overalt, mens de burde markere de stedene folk faktisk går på grunn i sitt nærområde.

Mange merker også feil sted i forhold beskrivelsen og der skjæret/ grunna faktisk er.

Skulle vært mulighet til å redigere/ tipse/ fjerne merkinger som er helt på trynet.

Skal denne kampanjen gå en stund vil man ende opp med et kart som er teppebombet av markeringer.

Når man merker, så velg satelittfoto og zoom ordentlig inn før man trykker. Ingen angremulighet.

Her er en fin merking.

bilde

bilde

Rett ved siden av et nordmerke som viser trygg led fra Snarøysund og inn til Sandvika. Han mener det burde stått en stang på 1,6 meteren som er av grunnene til at nordmerket står der.

Grunna står også merket i kartet og markeringen er heller ikke på riktig sted.

Har Forøvrig aldri sett noen gå på grunn der heller.

Skulle man merket alle slike grunner og skjær kunne man sikkert satt opp 500 staker til bare i Bærum.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

bilde

Det der ser ikke særlig smart ut, jeg ville styrt rett mot bøyen for å se hva dette er for noe :-)

Da er denne noe bedre - her forstår man jo at man bør holde seg på sydsiden:

bilde

Dog hadde det vel vært best om fargene også var ihht IANA (gult over svart).

Og en annen ting som irriterer meg, jeg synes lateralmerking er mye misbrukt her hjemme - av og til har man jo røde og grønne staker for å markere at det er en grunne mellom stakene. Lateralmerkingen bør jo i det minste settes opp slik at man alltid kan gå mellom stakene.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har Dagbladet missforstått hva umerket grunne betyr, betyr ikke det grunne som ikke er merket i kartet?

http://www.redningsselskapet.no/forsiden/hjelp-oss-%C3%A5-registrere-nye-skj%C3%A6r-og-grunner

I ordets rette forstand er jeg vel enig, men jeg opplever at de er på jakt etter skjær som mange går på- uavhengig om det er merket eller ikke...

Jeg merket et som står på kartet.

Bruk vest!

Å gamble på at en rød og grønn stake har grunnen/ skjæret mellom seg tror jeg ikke lønner seg i lengden... :-)

Her et eksempel fra vestfoldskjærgården.

bilde

Lengst syd går det bra, så kommer man til de to som står litt lenger nord, hehe.

Er et greit eksempel rett utenfor Strømstad havn også hvor det gås mye på grunn på tross av god merking.

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...