Jump to content

Leter etter Norges farligste undervannsskjær

Jonas78

Recommended Posts

I ordets rette forstand er jeg vel enig, men jeg opplever at de er på jakt etter skjær som mange går på- uavhengig om det er merket eller ikke...

Jeg merket et som står på kartet.

Er av samme oppfatning - og ser at flere merkede skjær på nettsiden er lagt inn med samme tanke, de står i kartet, men burde hatt en stake.

Å gamble på at en rød og grønn stake har grunnen/ skjæret mellom seg tror jeg ikke lønner seg i lengden... :-)

Nei, motsatt, når det er to lateralmerker bør det være seilbart imellom - lateralmerkenes formål er jo å markere ledens ytterpunkter. For å markere grunner bør det brukes kardinalmerking eller midtgrunnsmerke - mener nå jeg.

Det er jo ikke alltid skipper har stålkontroll over ledens retning, særlig når stakene er plassert utenfor tydelige skipsleier. Selv er jeg fargeblind og det hender jo at lysforholdene er slik at selv folk med godt fargesyn har problemer med å se forskjell. I Sverige er det mange grønne staker uten spiss på toppen.

Her et eksempel fra vestfoldskjærgården.

Ja, det var særlig den grunna der sør på kartet jeg hadde i tankene - men det finnes flere eksempler.

Er et greit eksempel rett utenfor Strømstad havn også hvor det gås mye på grunn på tross av god merking.

I Norge er det jo ellers slik at flytende staker oftest markerer grunner som ligger såpass dypt at de er ufarlige for den jevne fritidsbåt. Jeg husker godt første gang vi kom inn i Strömstad. Vi hadde bare papirkart, ikke noe detaljert over Strömstad, og det var et "norsk" kart - detaljnivået på kartet var veldig mye lavere på svensk side av grensa enn på norsk side av grensa. Det er jo passelig enkelt når man går inn mot en havn eller by - da går man alltid i "ledens hovedretning" - men dengangda visste jeg ikke dét, jeg trodde jeg måtte lete på kartet for å finne symbolet (tykk pil med røde og grønne prikker) for å finne ut av hvordan vi skulle forholde oss til stakene. Jeg saumfar febrilsk kartet etter slikt symbol mens jeg insisterte ovenfor fruen at hun måtte roe ned og vente til jeg hadde funnet ut hvilken side av stakene vi skulle på ... fruen sa "slapp av, det er vel ikke så nøye ..." og holdt stø kurs mot havn uten å ense merkingen. Mirakuløst nok traff vi ingen av grunnene :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Lateralmerkene merker hvor det er trygt å gå og ikke nødvendigvis selve grunna. Og få til en port eller en "gate" overalt er en umulig oppgave. Man må rett og slett alltid konferere med kartet.

Midtgrunnemerkene fungerer hvis grunna er liten og det er relativt brådypt på alle sider. Ikke hensiktsmessig om det er et større "flak".

kardinalmerker har jeg inntrykk av at er den type sjømerker som flest vet minst hva betyr uten at det er en god grunn. Mange aner heller ikke hvilken retning som er nord og syd på sparket.

Igjen så må folk sette seg inn i det de driver med når de skal på sjøen.

Jeg er uenig i at "I Norge er det jo ellers slik at flytende staker oftest markerer grunner som ligger såpass dypt at de er ufarlige for den jevne fritidsbåt. "

Tror ikke det tar lang tid før det smeller om man tror det.

Eksempelet med Strømstad der det er ufattelig mange som går på grunn, tror jeg har noe å gjøre med at folk slipper ned garden når de er nesten i havn. Begynner å gjøre klart ting etc. Noen husker kanskje fra i fjor at de gikk mellom to staker (de mellom grunnene), så har de litt tunnelsyn og ser to staker som står tett (de ved den sydligste grunna) og går mellom dem og så smeller det.

Moralen er at man må alltid følge med på kartet, forstå det som står der og vite hvor man er med mindre man er kjent.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Syns det er litt rart, kan ikke være mange som "kjører etter stakene"? En kan jo ikke gå på lykke og fromme sånn med mindre man er midt utpå havet

Forbausende mange som kjører rundt i mer eller mindre grad av lykke og fromme dessverre.

En kar jeg kjenner til som nå er godt oppi årene og har hatt båt i 40 år er i den kategorien. Han tror han vet alt så trenger ikke se i Plotter og kart. Før plotterens tid mente han f.eks at kart over svenske vestkysten var for dyrt. Han hadde jo gått der før, så kart trengte han ikke selv om han stort sett alltid var borti noe hvert år.

Nå har han altså gått på grunn endel ganger og hver gang er det en eller annen dårlig unnskyldning om at det burde vært stake der og der, den var ikke merket i kartet osv. Det siste er bare tull selvfølgelig.

Men rart at noen folk aldri lærer, selv ikke etter mange år på sjøen.

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Og bare for å ikke legge eget hode på blokka så skal jeg selvsagt gå på grunn med bravour snart. Var nedpå en som ikke finnes i kartet forrige sesong og føler at jeg er litt uskyldig i akkurat den.. men hadde jeg hatt på dybdemåleren så ville det ikke skjedd, mao egen feil selv om den ikke er på kartet.

Skal det unngås 100% er det sikkert best å holde seg i båsen :-)

Mennesker gjør feil og 100% sikker kan man adri bli, men 99%+ kan man oppnå om man vil.

Så er det også slik at noen båter tåler bedre enn andre å sunne borti noe. Selv er jeg oppvokst på båt med 2 x fritthengede aksler som laveste punkt.

Foreldre mine sa alltid at det å gå grunn ikke var et alternativ. selv en liten sten i gjørma kan ende ferien og sette båten ut av drift i måneder. De ble nok sett på som litt forsiktige av vennene sine og ble ofte humoristisk mobbet litt. Men det var som regel var vi som fikk "æren" av å gå først og utforske grumsete, trange og grunne steder på feriene på Sørlandet og svenskekysten før plotterens tid.

Nå var de i motsetning til båtvennene heller aldri borti noe på sine 35 år i båt så strategien funket.

Har gått bra hittil for meg også, men kan nok ikke utelukke at det kan skje en gang. Og gjør det det er jeg rimelig sikker på at jeg bare kan skylde på meg selv, hehe :-

Mvh. SAP

Og en annen ting som irriterer meg, jeg synes lateralmerking er mye misbrukt her hjemme - av og til har man jo røde og grønne staker for å markere at det er en grunne mellom stakene. Lateralmerkingen bør jo i det minste settes opp slik at man alltid kan gå mellom stakene.

Igjen, det er ikke grunnen som er markert, det er leden. Eller i dette tilfellet to leder på hver sin side av en grunne. Lærdommen er som flere har vært inne på å alltid konferere kartet. Jeg fikk ikke til å lime inn kartutsnitt, men Geitholmsundet øst for Fornebu er et godt eksempel på en merket led som man kun går trygt ved bruk av kartet. Det er tre staker som er kastet tilsynelatende tilfeldig omkring, helt til man ser av kartet hvordan renna går.

Jeg er uenig i at "I Norge er det jo ellers slik at flytende staker oftest markerer grunner som ligger såpass dypt at de er ufarlige for den jevne fritidsbåt. "

Tror ikke det tar lang tid før det smeller om man tror det.

Joda, som oftest er det riktig, mye av lateralsystemet i Indre Oslofjord kan man greit overse. Men å bare gjette på at det går greit er en farlig strategi, som du også sider, man må lese kartet.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Kan skje selv den beste, men som regel seilbåter:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/seilbaater-oftest-paa-grunn/a/151369/

Hm, det overrasket iallfall meg. Men jeg vil nok fremdeles stå på at seilbåtfolket i snitt har mer kompetanse enn motorbåtfolket. Ikke fordi den jevne motorbåteier er en kunnskapsløs amatør. Men fordi motorbåt er et vanligere valg for nye og uerfarne båteiere.

Når det likevel er flere seilbåter som går på grunn kan man jo spekulere i om det har andre årsaker enn manglende kunnskap? Ting som overdreven selvtillitt, latskap, stress og fokus på andre ting ombord kan kanskje spille inn i statistikken.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Guest Avmønstret#

Tipper de mener flere ut fra hvor mange seilbåter det er. Om faktisk flere seilbåter en motorbåter skulle gå på grunn må nesten alle seilbåter gå på grunn. Seilbåter utgjør ørliten del av fritidsbåtflåten.

Ble også overrasket må jeg si. Tror det er flere nybegynnere som går direkte i seilbåt nå en tidligere. Og så den åpenbare forklaringen, en seilbåt stikker dypere. Har selv opplevd å stå med kjølen i jørma bare 5-6 meter fra gjestekaia i en marina med 1.6 meter kjøl... og sånt opplever en ikke før en har virkelig stor motorbåt vil jeg tro.

Kan skje selv den beste, men som regel seilbåter:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/seilbaater-oftest-paa-grunn/a/151369/

Seilbåter stikker dypere, så det er kanskje ikke så rart om de går på litt oftere. De bruker også gjerne en større del av fjorden når de krysser seg fram, så de har større eksponering for grunner.

Forøvrig så er journalisten som har skrevet den VG-saken en tidligere (nåværende?) seilbåteier så vidt jeg vet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

...Men jeg vil nok fremdeles stå på at seilbåtfolket i snitt har mer kompetanse enn motorbåtfolket. Ikke fordi den jevne motorbåteier er en kunnskapsløs amatør. Men fordi motorbåt er et vanligere valg for nye og uerfarne båteiere....

..og hvis forsikringsbransjen ref artikkel over ikke har tatt høyde for at fritidsbåtparken kun består av 7% seilbåter er statistikken enda værre.

ref http://www.knbf.no/docs/baatlivsundersokelsen_2012_knbf.pdf

Den uttalelsen fra Frostad trur jeg ikke noe på.

Han må ha fått bommen på Comfortinaen i hodet.

Seilbåter utgjør 7% av båtene i Norge.

1/3 av de igjen er åpne båter, regattabåter o.l.

Det vil si at de 5% som er igjen må være opptatt på fulltid med å grunnstøte.

Årsaken er nok at seilbåter har tradisjonellt vært billige å forsikre. Bånnlinja må fikses på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...