sap_2000 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Hvis man glemmer ledens retning mellom de to passasjene så går det galt ja. Mange vet ikke engang hva ledens retning er og enda mindre hvilken side man skal passere. Jeg har hørt folk uttale stor overraskelse etter en grunnstøting fordi ved "hjemmehavnen" eller "der og der" skal man jo kjøre mellom stakene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kenneth82 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 I ordets rette forstand er jeg vel enig, men jeg opplever at de er på jakt etter skjær som mange går på- uavhengig om det er merket eller ikke... Jeg merket et som står på kartet. Er av samme oppfatning - og ser at flere merkede skjær på nettsiden er lagt inn med samme tanke, de står i kartet, men burde hatt en stake. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Å gamble på at en rød og grønn stake har grunnen/ skjæret mellom seg tror jeg ikke lønner seg i lengden... :-) Nei, motsatt, når det er to lateralmerker bør det være seilbart imellom - lateralmerkenes formål er jo å markere ledens ytterpunkter. For å markere grunner bør det brukes kardinalmerking eller midtgrunnsmerke - mener nå jeg. Det er jo ikke alltid skipper har stålkontroll over ledens retning, særlig når stakene er plassert utenfor tydelige skipsleier. Selv er jeg fargeblind og det hender jo at lysforholdene er slik at selv folk med godt fargesyn har problemer med å se forskjell. I Sverige er det mange grønne staker uten spiss på toppen. Her et eksempel fra vestfoldskjærgården. Ja, det var særlig den grunna der sør på kartet jeg hadde i tankene - men det finnes flere eksempler. Er et greit eksempel rett utenfor Strømstad havn også hvor det gås mye på grunn på tross av god merking. I Norge er det jo ellers slik at flytende staker oftest markerer grunner som ligger såpass dypt at de er ufarlige for den jevne fritidsbåt. Jeg husker godt første gang vi kom inn i Strömstad. Vi hadde bare papirkart, ikke noe detaljert over Strömstad, og det var et "norsk" kart - detaljnivået på kartet var veldig mye lavere på svensk side av grensa enn på norsk side av grensa. Det er jo passelig enkelt når man går inn mot en havn eller by - da går man alltid i "ledens hovedretning" - men dengangda visste jeg ikke dét, jeg trodde jeg måtte lete på kartet for å finne symbolet (tykk pil med røde og grønne prikker) for å finne ut av hvordan vi skulle forholde oss til stakene. Jeg saumfar febrilsk kartet etter slikt symbol mens jeg insisterte ovenfor fruen at hun måtte roe ned og vente til jeg hadde funnet ut hvilken side av stakene vi skulle på ... fruen sa "slapp av, det er vel ikke så nøye ..." og holdt stø kurs mot havn uten å ense merkingen. Mirakuløst nok traff vi ingen av grunnene :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 (redigert) Lateralmerkene merker hvor det er trygt å gå og ikke nødvendigvis selve grunna. Og få til en port eller en "gate" overalt er en umulig oppgave. Man må rett og slett alltid konferere med kartet. Midtgrunnemerkene fungerer hvis grunna er liten og det er relativt brådypt på alle sider. Ikke hensiktsmessig om det er et større "flak". kardinalmerker har jeg inntrykk av at er den type sjømerker som flest vet minst hva betyr uten at det er en god grunn. Mange aner heller ikke hvilken retning som er nord og syd på sparket. Igjen så må folk sette seg inn i det de driver med når de skal på sjøen. Jeg er uenig i at "I Norge er det jo ellers slik at flytende staker oftest markerer grunner som ligger såpass dypt at de er ufarlige for den jevne fritidsbåt. " Tror ikke det tar lang tid før det smeller om man tror det. Eksempelet med Strømstad der det er ufattelig mange som går på grunn, tror jeg har noe å gjøre med at folk slipper ned garden når de er nesten i havn. Begynner å gjøre klart ting etc. Noen husker kanskje fra i fjor at de gikk mellom to staker (de mellom grunnene), så har de litt tunnelsyn og ser to staker som står tett (de ved den sydligste grunna) og går mellom dem og så smeller det. Moralen er at man må alltid følge med på kartet, forstå det som står der og vite hvor man er med mindre man er kjent. Redigert 19.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Syns det er litt rart, kan ikke være mange som "kjører etter stakene"? En kan jo ikke gå på lykke og fromme sånn med mindre man er midt utpå havet, sånn ca. ------- Ser absolutt poenget i å få kunnskap om grunner som ikke er på kartet, men utover det...? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Syns det er litt rart, kan ikke være mange som "kjører etter stakene"? En kan jo ikke gå på lykke og fromme sånn med mindre man er midt utpå havet Forbausende mange som kjører rundt i mer eller mindre grad av lykke og fromme dessverre. En kar jeg kjenner til som nå er godt oppi årene og har hatt båt i 40 år er i den kategorien. Han tror han vet alt så trenger ikke se i Plotter og kart. Før plotterens tid mente han f.eks at kart over svenske vestkysten var for dyrt. Han hadde jo gått der før, så kart trengte han ikke selv om han stort sett alltid var borti noe hvert år. Nå har han altså gått på grunn endel ganger og hver gang er det en eller annen dårlig unnskyldning om at det burde vært stake der og der, den var ikke merket i kartet osv. Det siste er bare tull selvfølgelig. Men rart at noen folk aldri lærer, selv ikke etter mange år på sjøen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Og bare for å ikke legge eget hode på blokka så skal jeg selvsagt gå på grunn med bravour snart. Var nedpå en som ikke finnes i kartet forrige sesong og føler at jeg er litt uskyldig i akkurat den.. men hadde jeg hatt på dybdemåleren så ville det ikke skjedd, mao egen feil selv om den ikke er på kartet. Skal det unngås 100% er det sikkert best å holde seg i båsen :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Mennesker gjør feil og 100% sikker kan man adri bli, men 99%+ kan man oppnå om man vil. Så er det også slik at noen båter tåler bedre enn andre å sunne borti noe. Selv er jeg oppvokst på båt med 2 x fritthengede aksler som laveste punkt. Foreldre mine sa alltid at det å gå grunn ikke var et alternativ. selv en liten sten i gjørma kan ende ferien og sette båten ut av drift i måneder. De ble nok sett på som litt forsiktige av vennene sine og ble ofte humoristisk mobbet litt. Men det var som regel var vi som fikk "æren" av å gå først og utforske grumsete, trange og grunne steder på feriene på Sørlandet og svenskekysten før plotterens tid. Nå var de i motsetning til båtvennene heller aldri borti noe på sine 35 år i båt så strategien funket. Har gått bra hittil for meg også, men kan nok ikke utelukke at det kan skje en gang. Og gjør det det er jeg rimelig sikker på at jeg bare kan skylde på meg selv, hehe :- Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stormwatch Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Det skär som är farligaste för Norrmän ligget nog i Sverige och som vi kallar för Norskesten. Svensker kan også gå på grunn. Dessverre slettet fra Youtube Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Kan skje selv den beste, men som regel seilbåter: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/seilbaater-oftest-paa-grunn/a/151369/ Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Og en annen ting som irriterer meg, jeg synes lateralmerking er mye misbrukt her hjemme - av og til har man jo røde og grønne staker for å markere at det er en grunne mellom stakene. Lateralmerkingen bør jo i det minste settes opp slik at man alltid kan gå mellom stakene. Igjen, det er ikke grunnen som er markert, det er leden. Eller i dette tilfellet to leder på hver sin side av en grunne. Lærdommen er som flere har vært inne på å alltid konferere kartet. Jeg fikk ikke til å lime inn kartutsnitt, men Geitholmsundet øst for Fornebu er et godt eksempel på en merket led som man kun går trygt ved bruk av kartet. Det er tre staker som er kastet tilsynelatende tilfeldig omkring, helt til man ser av kartet hvordan renna går. Jeg er uenig i at "I Norge er det jo ellers slik at flytende staker oftest markerer grunner som ligger såpass dypt at de er ufarlige for den jevne fritidsbåt. " Tror ikke det tar lang tid før det smeller om man tror det. Joda, som oftest er det riktig, mye av lateralsystemet i Indre Oslofjord kan man greit overse. Men å bare gjette på at det går greit er en farlig strategi, som du også sider, man må lese kartet. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Vilma Benita Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Kan skje selv den beste, men som regel seilbåter: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/seilbaater-oftest-paa-grunn/a/151369/ Hm, det overrasket iallfall meg. Men jeg vil nok fremdeles stå på at seilbåtfolket i snitt har mer kompetanse enn motorbåtfolket. Ikke fordi den jevne motorbåteier er en kunnskapsløs amatør. Men fordi motorbåt er et vanligere valg for nye og uerfarne båteiere. Når det likevel er flere seilbåter som går på grunn kan man jo spekulere i om det har andre årsaker enn manglende kunnskap? Ting som overdreven selvtillitt, latskap, stress og fokus på andre ting ombord kan kanskje spille inn i statistikken. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Tipper de mener flere ut fra hvor mange seilbåter det er. Om faktisk flere seilbåter en motorbåter skulle gå på grunn må nesten alle seilbåter gå på grunn. Seilbåter utgjør ørliten del av fritidsbåtflåten. Ble også overrasket må jeg si. Tror det er flere nybegynnere som går direkte i seilbåt nå en tidligere. Og så den åpenbare forklaringen, en seilbåt stikker dypere. Har selv opplevd å stå med kjølen i jørma bare 5-6 meter fra gjestekaia i en marina med 1.6 meter kjøl... og sånt opplever en ikke før en har virkelig stor motorbåt vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Seilbåtførere har alltid seilt i troen på at de er flinkere til å navigere enn motorbåtførere. Nå har villfarelsen grunnstøtt med et brak. Der var sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Fint om ikke vi lar denne tråden gå over i en seilbåt vs motorbåt diskusjon... Stay on topic Kommentar fra moderator: Moderator er helt enig. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Svensk Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Svensker kan også gå på grunn. Dessverre slettet fra Youtube Tror att vi är ganska lika i både Norge o Sverige. Det finns två typer av båtfolk. De som har gått på grund och de som kommer att gå på grund, Snackas om segelbåtar och motorbåtar. Här är det motorbåtar som lede "grundstatistiken" Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Kan skje selv den beste, men som regel seilbåter: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/seilbaater-oftest-paa-grunn/a/151369/ Seilbåter stikker dypere, så det er kanskje ikke så rart om de går på litt oftere. De bruker også gjerne en større del av fjorden når de krysser seg fram, så de har større eksponering for grunner. Forøvrig så er journalisten som har skrevet den VG-saken en tidligere (nåværende?) seilbåteier så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
dante Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 ...Men jeg vil nok fremdeles stå på at seilbåtfolket i snitt har mer kompetanse enn motorbåtfolket. Ikke fordi den jevne motorbåteier er en kunnskapsløs amatør. Men fordi motorbåt er et vanligere valg for nye og uerfarne båteiere.... ..og hvis forsikringsbransjen ref artikkel over ikke har tatt høyde for at fritidsbåtparken kun består av 7% seilbåter er statistikken enda værre. ref http://www.knbf.no/docs/baatlivsundersokelsen_2012_knbf.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Den uttalelsen fra Frostad trur jeg ikke noe på. Han må ha fått bommen på Comfortinaen i hodet. Seilbåter utgjør 7% av båtene i Norge. 1/3 av de igjen er åpne båter, regattabåter o.l. Det vil si at de 5% som er igjen må være opptatt på fulltid med å grunnstøte. Årsaken er nok at seilbåter har tradisjonellt vært billige å forsikre. Bånnlinja må fikses på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.