Jump to content

Råd om rele for å henholdsvis inverter og vindmølle

grawis

Recommended Posts

Jeg har lyst å få skikk på et par strømting i båten min, men sliter med å finne de riktige releene for dette.

1. Jeg har planer om å montere inverteren litt bortgjemt inni et skap, og ønsker å sette opp en av/på-bryter i kabinen. Hvor finner jeg rele som gjør denne jobben, og hvordan montere det?

2. Jeg har en vindmølle som lager ganske mye støy når den lader. Men så er det en laderegulator i vindmølla som gjør at den går mye roligere når spenninga på batteriet er høy nok. Er det mulig å sette opp noe bryter og rele for å lure vindmølla til å tro at batteriene er fulle når jeg bare er ute på småturer og ikke har behov for ekstra strøm?

Håper noen kan hjelpe! :-)

Hei

1 Hva slags inverter?

2 Det høres ut som om du trenger en vindmølle brems. Det er en bryter som du kobler inn på kursen fra vindmøllen

Det er ikke store inverteren, leverer 300w, men den trekker opp mot 30amp, så vil ikke legge strømmen over bryteren.

Vindmøller har jeg ikke hørt om før,kan du legge ut en link? Genialt om jeg slipper å eksperimentere meg fram til ei mcgyverløsning...

Relé får du hos Biltema. Kr.44,90 for et som tåler 40A. Du finner det her.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...