nybhak Startet 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2015 (redigert) Jeg har en Eberspracher Hydronic 10 M i min båt. Den har tre varmevekslere montert med tre egne termostater for start og stop av vifter.Type: 25 2161 05 - 24 voltStyreenhet: 22 5302 00 10 01R 01-89 8987 000Den er koblet opp mot en av/på bryter for start og stop. Jeg kan dermed ikke lese av feilmeldinger på den. Byttet nettopp komplett eksos slange med lyd demper(original del). Varmeren fungerte 100% etter bytte.Prøvde den her om dagen og den vil ikke starte. Første gang jobber den i 2 sykluser og det kommer litt svart røyk og endel lys røyk av eksosen. Slår seg deretter av.Andre gang kun litt lys røyk og den slår seg av.(2 sykluser)Tredje gang nesten ikke eksos og den slår seg av.(2 sykluser)Har sjekket strøm = 27 volt.Har sjekket diesel filter på tilføsel pumpe= tilsynelatende ok(rengjort og bestilt nytt)Har sjekket diesel flowen på 1 komplett syklus(=2 sykluser-2 ganger dieselpåfylling)= ca 18 ml(dette skal være korrekt mengde ifølge feilsøking)Har byttet glødepluggen= samme feil, litt eksos og ingen tenning-den blir overhodet ikke varm. Har også sjekket eksos slangen for vann. (Den ble forøvrig byttet pga. lekkasje.)Det virker som vannpumpe og vifte fungerer slik det skal. Kjenner at vannpumpen går og hører viften/kjenner utblåsing i eksos stussen. Hører også at viften endrer hastighet. Varmeren er koblet på konstant strøm og har dermed hver gang fått kjørt seg "ned" ved avstenging.Kanskje litt koksing og den trenger derfor rengjøring ? Mulig å rengjøre den delvis gjennom glødeplugg hullet ?Noen tips?Har forøvrig sendt mail til importør vedrørende dette og hva jeg trenger for å kjøpe for å avlese feilkoder på den. Er usikker om digitalmodulator 801 fungerer på denne varmeren. Kanskje noen av dere vet noe om dette?På forhånd takk for svar. Redigert 18.Mars.2015 av nybhak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Dersom varmer går så langt som at brennstoffpumpe "tikker og går" er den normalt sett elektrisk i orden. Årsak til "bomstart" ligger da vanligvis i at brennstoff ikke blir antent av glødeplugg, f. eks. at passasjer i brennkammer er igjengrodd av koks. Gråhvit røyk i oppstart er som regel fordampet diesel som ikke blir antent. For avlesning av feilkoder er det flere muligheter, men det enkleste og ant. rimeligste er montering av bryter "Easystart T" (Kr 910,- eks mva.) Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 (redigert) Var i båten i dag. Åpnet opp der sikringer og rele er plassert. Dro alle kontakter fra hverandre og sprayet med elektro clean og monterte deretter sammen. I tillegg startet jeg båten og prøvde deretter å starte eberen. Den startet da og fungerer perfekt. Om det var dårlig kontakt eller om det har noe med strømmen å gjøre er jeg ikke sikker på. Uansett den fungerer :-) Skal teste den senere uten at jeg starter opp motorene. Fikk tid til det i dag. Takk for tilbakemelding. Skal kjøpe en Easystart T. Kjekkt å ha. Redigert 19.Mars.2015 av nybhak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.