RuneTv Startet 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2015 Vi vurderer å oppgradere brygga på hytta. Dette er ei brygge som ligger langs land, der båtene i dag blir fortøyd ut i ei blåse. Tidligere har vi kun hatt 14fots båter liggende der, men no skal vi kjøpe Askeladden 535 bowrider, så da hadde det vore greit med ein utrigger f.eks. Hvordan er det å ha ein utrigger på 6m der vi fortøyer en båt på hver side av utriggeren? Dette er i en vik ute ved havet i sunnhordland, så det kan vær ganske værhardt her. Vika er også ganske trang med forskjellige eiere over alt, så det må bygge minst mulig. Har lagt ved ett bilde der jeg har prøvt å tegne inn en utrigger. Dei 2 båtene som ligger der er dei som skal flyttes til utriggeren. På høst/vinter er det så værhardt at jeg tenker at utriggeren må demonteres og legges på land. https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58243/brygga_3.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Lastet opp rett bilde De to båtene til venstre. En ut-rigger til to båter og værhardt nei mener jeg. Da må en ha flere bøyer for å holde båtene klar av ut-riggen En må ha tre ut-riggere for å ligge trykt som her.. https://baatplassen.no/i/topic/115626-teknikker-for-aa-fortoeye-for-storm/#entry1680728 Ellers ligger de vel bra som de gjør. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
eysteind Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Slik har eg gjort det. 2 meters tidevannsforskjell og relativt værhardt : Sitér dette innlegget Link to post
RuneTv Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ok. Det blir vansklig å få plass til mer enn en utrigger, så da må me nok fortsette å fortøye dem som før. Med sterk vind fra siden så er det av og til ikke så lett å få tak i baktauet og brygga før båten snur seg, så da hadde det vore mye lettere med en utrigger. Den ytterste så jeg da for meg at kom til å ligge å dunke mot utriggeren med fendere mellom, men ser at det kan bli litt mye krefter i sving her.. Sitér dette innlegget Link to post
RuneTv Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Skal få tatt ett bilde av brygga i morgen, så kanskje jeg får noen gode tips her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Ut fra hva du beskriver vil jeg fraråde utrigger. Best for beskyttede havner. Hvorfor er det et problem å ligge i bøye? Vi har hatt denne løsningen i 30år med båter opp mot 26 fot. Rigger et fau fra land og ut i bøya gjrnnom en blokk og til båten, og to andre fra båten og til land så kan den dras ut og inn etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.