boble65 Startet 19.Mars.2015 Del på Facebook Startet 19.Mars.2015 Skal montere en defroster,der er 4 90mm hull for friskluft inn,2 under og 2 på siden. Det står i monteringsanvsningen at en skal bruke di under. Men kan jeg blende di og bruke hullene på siden? Er det lurt og hente friskluft utenifra på begge el én slange ut og en inni båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Dette blir en interresant tråd å følge, jeg har også planer om å montere defroster. Tanken min var å ha en slange til omluft og en til et spjeld omluft/friskluft. Evt kun friskluft. Håper det kommer litt erfaringer fra andre som har prøvd... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Gudrun Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Ja dette kan bli spennende. De jeg har montert har jeg satt nært luftinntak slik at jeg ikke har hatt behov for egen inntaksslange. Men betinger at inntaket er stort nok og at du ikke har lukt der den står. Regelmessig vask i kjølen løste det. Fikk betydelig mer varme da jeg isolerte luftslangene med sånn "glavastrømpe". Husk og på at luften må kunne slippe ut av båten. Hvis du har små eller få luftventiler sliter du med å få varmeren til å levere som forventet. Sjekkes ved å åpne en dør ut mens du holder foran en av varmluftdysene. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Er dette en eldre modell? Den jeg finner på Maritim har 2 90mm inn luft og 4 60mm ut luft. Tror ikke det er behov for direkte frisk luft. Har vurdert denne selv og kommer nok til å ta luft fra motorrommet. Skal nevnes at jeg har god lufting inn på begge sider av motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Dersom det ikkje er annen ventilasjon i form av feks dieselvarmer som tar frisk luft utenfra, så ville eg gitt defroster frisk luft for å unngå dugg. 99mm Friskluftinntak med vannlås er kanskje vanskelig å finne. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Nei er samme som maritim har. Den er ny men kjøpt privat. Er 1stk 90mm hull på hver side og. Pga dårlig plass tenkte jeg ta luft inn i siden men usikker på om jeg kan. Mangler jo selvfølgelig blendelokk til 90mm men får vel kjøpt det.Kanskje lettere og sette 90graders plastbend i uttak så videre ut med slange, har bare 24 fot med båt så 90mm slangene er en utfordring.. Forsåvidt 60mm slangene og.. Har allerede eber som fyller båten med slanger.. Skal ikke fryse nei! :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Må forresten begge 90mm luft inn være åpne konstant el kan jeg ha ett uttak inni båt som jeg kan stenge? Ventil ut trenger jeg ikke vannlås på da jeg er over dollbord og skal ha hette over. Dieselvarmer henter luft både utvendig og innvendig. (spjeld) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Og sist men ikke minst, trenger jeg xtra ekspansjonstank på motor? Slangelengden blir vel 2,5 meter totalt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 (redigert) Dette blir en interresant tråd å følge, jeg har også planer om å montere defroster. Tanken min var å ha en slange til omluft og en til et spjeld omluft/friskluft. Evt kun friskluft. Håper det kommer litt erfaringer fra andre som har prøvd... Laget denne da den gamle Eberen luft varmer hadde uteluft/inneluft og varmluft til to steder. Og gikk over til vannvarmer Eber 5kv vannvarmer, isoterm 10 kw. og en eber 2kv. Etter at vannet er varmt går den ca. 10min fullfart så blir vannet for varmt og Eber girer seg ned i 10 min så full fart igjen, så de to defrosterene gir ca 4 KW tilsammen tipper jeg. https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/page-9#entry949007 Redigert 19.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bodehode Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Takk roger-jo den var informativ, smart løsning :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Hadde den store defrosteren fra Isoterm i 28 fot snekke. Omluft fra under en benk, og da også i praksis fra kjølen osv. Den varmet veldig godt selv om varmeslanger osv ikke var isolert. Var montert mot en VP md21. Opplevde ikke noe problem med dugg eller noe. Er båten rimelig tørr innvendig så er nok lufta også grei og omluft gir jo kjappere oppvarming om det er kaldt ute. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 (redigert) Må montere den skjult bak veggen på do tror jeg etter litt funderinger . Vil ikke ha den i batterirom og motorrom går ikke. Tenkte litt på inni byssa men begynner og bli trangt der og. Da lar jeg være og ha slanger inn på friskluft og setter heller inn ett 75mm friskluftinntak og slange derfra som jeg legger til defroster uten og koble på. Kanskje med ett lukkespjeld på. Saken er biff og jeg sparer meg arbeid :-) isolering av varmluft gidder jeg ikke da det blir varmt nok og plassen er dårlig. Også blir det jo nesten sentralvarme med alle uisolerte slangene. Ihvertfall fra dieselvarmer... :-) Redigert 19.Mars.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.