Robinja Startet 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2015 Hei! har store planer om å kjøpe meg ei snekke i år, og fant en aldeles flott Nidelv 24 på FINN.no. problemet er at den ligger i bergen og jeg bor i Vestfossen (i drammensområdet). jeg har egentlig ikke så veldig god greie på dette med å kjøre i åpent farvann osv. da jeg alltid har hatt båt på innsjø. annet enn at jeg kjørte min forrige snekke fra halden til drammen. så det jeg rett og slett lurer på er: er denne strekken gjennomførbar i en liten Nidelv 24? :) svi av 10-15 lapper på transport er uaktuelt ;) takker på forhånd for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Gjennomførbar, men svært væravhengig. Og du svir uansett av noen lapper selv på egen kjøl. Jeg ville ha fått den over på bil/båt/tog. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermidas Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Ta den på henger bak bilen! Jeg hentet min Skilsø 23 i Sarpsborg og kjørte 60 mil hjem? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Tipper du svir av minimum 8000,- bare i diesel på å gå den hjem selv, pluss havneavgifter, mat m.m. Så det blir ikke billigere enn biltransport. I tillegg bruker du minst en uke på turen og er utsatt for mye åpent hav store deler av turen. Med tanke på din begrensede erfaring kan dette bli litt i tøffeste laget. Jeg ville ha gått for transport, eller funnet en litt nærmere hjemmet. Det må da være mengder av Nidelv 24 på østlandet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Robinja Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 joda, er nok av Nidelver, men denne har 2010-mod Yanmar hehe. har såppas god erfaring med Yanmar at jeg var spesielt på utkikk etter en med det i. Også 2010 modell i tillegg, da falt jeg pladask. spørs om ikke sjøturen gikk i vasken. skal se litt på utleiehengere osv i morgen :) takker for kjappe svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Denne: http://www.finn.no/56998032 ? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gew77 Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Blir nok en laang tur:) Men på en annen side, så skulle jeg gjerne fulgt en hentetråd med Nidelv 24 på langtur:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Bergen dørk Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Helt enig! Det blir en spennende hentetråd og rimeligere enn transport over landjorda. Kjempemulighet til å bli godt kjent med båten. Vi seilte i 2010 en Nidelv 26 fra Porsgrunn til Bergen. Fantastisk tur! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
pacuare Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 8000 kr i diesel på 300 nm? I skrogfart bør det holde med 150 liter uten at jeg har peiling på motorbåter. 4 dager i pent vær. Fin tur, men sett av flere helger, kan fort havne værfast. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 300 nm? Er det ikke lenger? Det hørtes veldig lite ut. Men en liten liter per nm må du regne med, uansett. Jeg tror jeg ville ha sjekket den ruta der, så kort kan det umulig være.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 En rask satt rute utaskjærs ga 342 nm så hadde dårlig hukommelse der. En 40 fots seilbåt bruker 0,5 liter per nautiske mil under ugunstige forhold.. En 24 fots motorbåt bør bruke mindre i skrogfart. håper noen som kjenner nidelv kan komme med en faktakorrekjson. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Tipper 440 nm fra Bergen til Drammen. Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Denne: http://www.finn.no/56998032 ? der har vi den ja Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 hadde nå vært en artig tur å hentet den, at det er langt er jo også bare moro, men litt skummelt med min begrensede erfaring med sjø, navigering og alt det der. blir nok å prøve å få tak i noen med c1 lappen og stor bil og prøve å få leid en passende henger :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 (redigert) Høres fornuftig ut det. Må være en del av regnestykket det, når man kjøper båt et annet sted i landet....som ikke uten videre kan seiles hjem på egen kjøl. Lykke til! Vil samtidig minne om hollenderen Harald Paul som drog fra Hamburg til Svalbard i en Nidelv 24. :-) http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/i-hollandsk-st%C3%A5l-over-atlanteren/ En godt planlagt tur ned langs kysten med tid til å ligge værfast et par dager, burde derfor også kunne gjennomføres; et eventyr ilag med en båtvant kamerat? Båten har jo helt ny motor. Redigert 20.Mars.2015 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Nidelv 24 med ny Yanmar fra 2010 og Bergen- Drammen. Høres ut som en deilig sommerferie. :-) --------- Ville brukt tid på å bli kjent med ruta og kjørt på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 En rask satt rute utaskjærs ga 342 nm så hadde dårlig hukommelse der. En 40 fots seilbåt bruker 0,5 liter per nautiske mil under ugunstige forhold.. En 24 fots motorbåt bør bruke mindre i skrogfart. håper noen som kjenner nidelv kan komme med en faktakorrekjson. Høres urimelig ut. Jeg har hatt snekke i 15 år (først 24 fot, nå 27) og har aldri vært i nærheten av slike tall. Den jeg har nå ligger i overkant av literen pr nm, den forrige lå litt under. Under gunstige forhold. Ugunstige drar en del mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Nå tror jeg du roter med tallene Index. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Om du bruker diesel for 2000,- eller 4000,- på denne turen er vel ikke det som "velter lasset". Du trenger bare litt forberedelser så blir dette et flott minne. Hvor ofte får du muligheten til å besøke denne delen av landet i båt? Ordne deg sånn at du kan ta den mest værutsatte biten av turen (Karmøy-Lindesnes) når vær og sjø er som best. Resten av turen er stort sett godt beskyttet farvann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Nå tror jeg du roter med tallene Index. Hva får deg til å tro det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mons Olav Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Du vil kjøpe denne båten pga motoren skriver du.Nå skal du vite at i nyere tid er det å produsere en god dieselmotor slett ingen stor kunst lenger.Det finns mange produsenter som leverer kvalitet,ikke bare Yanmar.Finner du en båt østpå med en rimelig ny velholdt motor klarer du ikke å slite ut denne om du bruker den fint. Skal ikke påstå att Yanmar er oppskrytt men den er ikke så mye bedre enn alle andre at det er verd å reise halve landet rundt for å få fatt i en. Vil si att turen fra Bergen kan bli i lengste laget om du ikke er sjøvandt. Nb.dieseltanken må sjekkes nøye for smuss før du eventuelt reiser med båten.Plasseringen av tanken er helt akter og med roraksel tvers igjennom.Kan bli vanskelig å inspisere.Kanskje tanken var ute til rens da det ble byttet motor? Ønsker deg uansett lykke til. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Gew77 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Har du god tid og mulighet, samt mulighet til å få ned deg en båtvant kompis, er det bare å ta sjøveien:) Det er en tur langs en utrolig vakker kyst, som man kanskje aldri få mulighetr til å oppleve i egen båt senere. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Erik Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Ta det som en tur. Nå er det straks Påskeferie. Ta lang påske og kos deg hjemmover i ny båt. Har du god nok tid til å ligge på været før Jæren, Lista osv i tilfelle sjøvær, så blir dette en kjempe tur. Påsken har erfaringsmessig ofte rolig og pent vær. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 By the way: Denne Nidelven er neppe en 78-modell, da den kom med rundsofa som endring for denne modellen. 77 og eldre har den utgaven som annonsen viser. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Erik Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Er du sikker? Mener rundsofa kom i 79.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.