Jump to content

Nidelv 24 fra bergen til drammen

Robinja

Recommended Posts

Hei!

har store planer om å kjøpe meg ei snekke i år, og fant en aldeles flott Nidelv 24 på FINN.no.

problemet er at den ligger i bergen og jeg bor i Vestfossen (i drammensområdet). jeg har egentlig ikke så veldig god greie på dette med å kjøre i åpent farvann osv. da jeg alltid har hatt båt på innsjø.

annet enn at jeg kjørte min forrige snekke fra halden til drammen.

så det jeg rett og slett lurer på er: er denne strekken gjennomførbar i en liten Nidelv 24? :)

svi av 10-15 lapper på transport er uaktuelt ;)

takker på forhånd for alle svar

Tipper du svir av minimum 8000,- bare i diesel på å gå den hjem selv, pluss havneavgifter, mat m.m. Så det blir ikke billigere enn biltransport. I tillegg bruker du minst en uke på turen og er utsatt for mye åpent hav store deler av turen. Med tanke på din begrensede erfaring kan dette bli litt i tøffeste laget. Jeg ville ha gått for transport, eller funnet en litt nærmere hjemmet. Det må da være mengder av Nidelv 24 på østlandet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Høres fornuftig ut det. Må være en del av regnestykket det, når man kjøper båt et annet sted i landet....som ikke uten videre kan seiles hjem på egen kjøl. Lykke til!

Vil samtidig minne om hollenderen Harald Paul som drog fra Hamburg til Svalbard i en Nidelv 24. :-) http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/i-hollandsk-st%C3%A5l-over-atlanteren/

En godt planlagt tur ned langs kysten med tid til å ligge værfast et par dager, burde derfor også kunne gjennomføres; et eventyr ilag med en båtvant kamerat? Båten har jo helt ny motor.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

En rask satt rute utaskjærs ga 342 nm så hadde dårlig hukommelse der. En 40 fots seilbåt bruker 0,5 liter per nautiske mil under ugunstige forhold.. En 24 fots motorbåt bør bruke mindre i skrogfart. håper noen som kjenner nidelv kan komme med en faktakorrekjson.

Høres urimelig ut. Jeg har hatt snekke i 15 år (først 24 fot, nå 27) og har aldri vært i nærheten av slike tall. Den jeg har nå ligger i overkant av literen pr nm, den forrige lå litt under. Under gunstige forhold. Ugunstige drar en del mer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om du bruker diesel for 2000,- eller 4000,- på denne turen er vel ikke det som "velter lasset". Du trenger bare litt forberedelser så blir dette et flott minne. Hvor ofte får du muligheten til å besøke denne delen av landet i båt? Ordne deg sånn at du kan ta den mest værutsatte biten av turen (Karmøy-Lindesnes) når vær og sjø er som best. Resten av turen er stort sett godt beskyttet farvann.

Du vil kjøpe denne båten pga motoren skriver du.Nå skal du vite at i nyere tid er det å produsere en god dieselmotor slett ingen stor kunst lenger.Det finns mange produsenter som leverer kvalitet,ikke bare Yanmar.Finner du en båt østpå med en rimelig ny velholdt motor klarer du ikke å slite ut denne om du bruker den fint.

Skal ikke påstå att Yanmar er oppskrytt men den er ikke så mye bedre enn alle andre at det er verd å reise halve landet rundt for å få fatt i en.

Vil si att turen fra Bergen kan bli i lengste laget om du ikke er sjøvandt.

Nb.dieseltanken må sjekkes nøye for smuss før du eventuelt reiser med båten.Plasseringen av tanken er helt akter og med roraksel tvers igjennom.Kan bli vanskelig å inspisere.Kanskje tanken var ute til rens da det ble byttet motor?

Ønsker deg uansett lykke til.

Båt med fjernkontroll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...