Stjernen ! Startet 19.Mars.2015 Del på Facebook Startet 19.Mars.2015 Hei har kjøpt ett tv jeg tenkte ha i båten. Det er technika led 24tom tv. Dettet tv skal være klargjort for for riks tv og nrk,godkjent for det digitale bakkenettet NTV ! Så det jeg lurer på er en enkel god antenne. Vet dette har vært diskutert før her inne,men da ender det opp med att den den største/dyreste er best som regel. Vil helst slippe og ha en på 50 cm i diameter for og kunne se tv ! Jeg ser riks tv selger en antenne til 490kr som de anbefaller.Den har 12v forsterker ! Noen erfaringer med den ? Jeg ser også att det blir solgt antenner billig andre steder,fra 200 og oppover. Men ikke tatt sjansen på en biltema antenne enda. men også maritime butikker har antenner til under 500. Er det ingen av disse som er gode nok til og ta inn nrk kanalene? Jeg holder mest til i vestold.. Er det sånn att jeg vil også få inn radio på tv ? Er det noen som har erfaring med noen greie antenner til fornuftig pris ? Som kan anbefalle noe som holder. Ikke misforstå jeg vil ikke ha noe billig skrot som virker halveis heller ! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Enhver billig utendørsantenne med forsterker gjør jobben. Ja, du får radio òg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Roger jo Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Mener å ha lest at flere har kjøpt en billig for etterpå å kjøpe en dyrere. Det er ikke billig. Mulig at du kan tolke litt ut av dekningskaret der du har tenkt å ferdes, men så er det det med holmer og skjær. http://c-apps.nordeca.com/ntv/?location=rikstv&address=tbnaberg Denne er bare på 37cm sikkert omtalt på båtplassen https://www.maritim.no/glomex-tv-antenne-nashira#.VQvoWNKG_1g Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stjernen ! Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Synes 2200 +fot er litt mye for en antenne,men den er nok bra ! Ser glomex har fler typer men det er vel Nashira som gjelder. Men lyst og prøve ut en rimligere variant først ! Regner med det lønner seg med forsterker. Men ser noen antenner som krever 9v/6v/220v selv om de er beregnet på båt ? Den riks tvs(hjemmesider) selger til båt har 12v forsterker,men følger bare med adapter fra 220v til 12v ? Ingen som har erfaring eller forslag til noe jeg kan prøve ut ? Som "Sun Flyer" sier enhver billig antenne med forsterker skal gjøre jobben ! Forholdene i vestfold skal jo være gode !? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Jeg bodde i horten gjestehavn et år. Da brukte jeg clas ohlsons campingvognantenne. Funket fint der. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 (redigert) http://www.clasohlson.com/no/Campingvognantenne/38-1586 Virker også greit uten de derre greiene som stikker ut... Redigert 20.Mars.2015 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hakkannen Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Jeg kjøpte Biltemas antenne for et par år siden (vet ikke om de har fått en annen modell nå), ga vel rundt 300kr for den. Har fått inn signaler stort sett de fleste plasser bortsett fra i havna der jeg har min regelmessige døgnhvile Mulig det hadde blitt bedre om antennen hang oppe i masta, men spørs om jeg gidder kravle opp der for 300kr, da blir det nok heller for å montere en dyrere Glomex Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 (redigert) Bra det kommer forslag til rimligere antenner ! Men disse som er nevnt over er vel uten antenneforsterker(12v) ! Ikke att det har noe og si,så lenge de virker. Ser det ligget tv antenner på nett til over 60.000kr . Har liggende en Triax filter/splitter,2 utganger,12v. Hva er denne til egentlig?Er det bare for og splitte signalet,hvorfor er det 12v. Kan jeg bruke denne med andre typer antenner ? Redigert 20.Mars.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Hiver meg på denne tråden eg og. Eg har en ufo tv antenne som har tatt kvelden. Antenneforsterkeren min virker ennå, kan eg bruke clas ohlson antennen sammen med antenneforsterkeren eg har fra før? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 (redigert) Bra det kommer forslag til rimligere antenner ! Men disse som er nevnt over er vel uten antenneforsterker(12v) ! Ikke att det har noe og si,så lenge de virker. Ser det ligget tv antenner på nett til over 60.000kr . Har liggende en Triax filter/splitter,2 utganger,12v. Hva er denne til egentlig?Er det bare for og splitte signalet,hvorfor er det 12v. Kan jeg bruke denne med andre typer antenner ? Skal primært gi strøm til antennen og antennens forsterker, de færreste flat TV har 5 volt ut på antenne kontakten, noe som var vanligere før med CRT TVer.Så om du har denne ville jeg kjøpt meg en TRIAX antenne, tror du vil bli fornøyd. Har selv en slik og den dekker normalt mitt behov. Redigert 20.Mars.2015 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Bra det kommer forslag til rimligere antenner ! Men disse som er nevnt over er vel uten antenneforsterker(12v) ! Ikke att det har noe og si,så lenge de virker. campingvognantennen fra clas o har forsterker. Men kanskje du kan bruke den du har, òg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Stjernen ! Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Åssen leverer denne boksen strøm til antenne,via coax ledn ? Den har en 12v plugg på siden og 2 utganger det står -4db på. Så har den1inngang,trodde det var her jeg koplet antenne kabelen inn ?/ så ble det splittet ut til 2 like utganger isolert fra hverandre. i tilfelle 2 tver el vhf. Jeg hadde tenkt og bruke en av disse utg til tv. Gir den spenning ut på coaxledningen til tv?Boksen er vel ingen forsterker i seg selv? Står dårlig forklart i denne linken. http://www.bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/Stereo/radio-og-TV/DVD/Antenne/Triax-filter-splitter-2-utganger-12V-228184-p0001666074 Skjønner ikke helt åssen denne Triax boksen virker. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Tror jeg skjønte det. Den leverer spenning til triax antenner via coax kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 21.Mars.2015 Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Den fra Biltema . Alt ligger klart i esken. Antenne, forsterker, kabler, fester, osv.... Funker helt fint? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mars.2015 Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Billig eller dyr antenne? Svaret er enkelt. Med den billige må en forvente at en kan få flimring eller blir uten tv en og annen kveld. Er det ok, er den billige mer enn bra nok. Er en TV slave kjøp den dyre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Trophy Svart 21.Mars.2015 Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Har du alternativet "aktiv antenne" under instillinger på TV'n , så trenger du ikke forsterker/strømforsyning. Monterte triax ifjor og er fornøyd. Bare sørg for at den er montert på høyeste punkt f.eks lanternemast sånn at den ikke havner i skyggen av radar o.l Forsterker/strømforsyning monteres så nær antenne som mulig Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jori Svart 21.Mars.2015 Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Siden dette er en antennetråd; Noen som vet hvor man får tak i en slik plastnøkkel for å feste pluggen til antennen på Glomex antenner? Skal skjøte inn en antenneforlenger på mitt system, men så var det dette hvor man har lagret ting, sukk. Plutselig finner jeg ikke igjen den pipenøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.