Bergen dørk Startet 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2015 Vurderer en Saga 315 med Volvo Penta TAMD41. Båten ellers er i vanlig 315-format, men motor er altså en TAMD41 på knappe 200 HK. Blir det for snaut for en Saga 315? Vet at de normalt fra 2005 leveres med VP D-225 eller D-260. Ikke gøy å oppdage i etterkant at en ellers kjekk båt har for svak motor. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
valvolainen Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 260 i denne er vel skikkelig overkill menr jeg å hå lest et sted. Tror den holder fint til marsjfart på rundt 17-18 knop. Men er ikke denne motoren litt gammel til å være i en 315? Trodde det var kamd4x som ble levert i denne før D4? Ellers, lykke til i jakten. Håper en dag å kunne sette kloa i en slik jeg og. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Iflg motordatabasen til VP ble den produsert fram til 2005: Motor TAMD41P Produksjons periode 1998-2005 Sylinder konfigurasjon 6 Deplassement (liter) 3,6 Power (hk) 200 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
fluefiskeren Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Kjekt å se du er på "Sagajakt", vil også ønke deg lykke til , og forhåpentlig snart medlem i Sagaklubben:-) I følge Båtmagasinets test av 310 fra 2007 konkluderer de med at optimal fart ligger mellom 12-16 knop, noe du ikke bør ha noe problem med med denne installasjonen. Det har senere blitt noen justeringer på tyngdepunkt bl.a , noe som gjør at båtene nå tåler høyere fart, men også vi med vår båt merker at den begynner å ri på kjølen når vi passerer 22, noe vi egentlig aldri gjør, ligger på 17-19 knop i marsjfart, og rundt 13 i grov sjø. Båten oppleves meget stabil og sikker. Skjønner usikkerheten din, men en prøvekjøring og prat med tidligere eier vil nok bidra til om du velger å gå for denne, eller vente til en båt med den motoren du ønsker dukker opp. Ser du har lagt ut en forespørsel på forumet også, sikkert noen med bedre erfaring fra denne båten som kan hjelpe deg der. Båten ser jo kjempefin ut:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Takk for tilbakemelding. Det blir Saga 29 eller 315; der er mer snakk om når og hvilken. :-) Dette er en helt grei motorisering for Saga 29. Eier har en helt ok forklaring på hvorfor denne motoren ble valgt. D-225 hadde noen problemer på den tiden og disse første D-motorene medførte jo en del problemer for noen båteiere. Marsjfart oppgis til 14-17 knop, og dette samstemmer jo greit med det du sier. Tenkte bare jeg skulle "lodde" om noen hadde erfaring med denne kombinasjon av båt og motor. Den er heller sjelden for 315, tror jeg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.