MaSa Startet 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2015 Jeg har skjøtet meg innpå en varmeslange for å få ett uttak i forcabinen også. Men det er ikke noe trykk ut i cabinen! Det er snakk om ett strekk på ca 4meter. Selv når jeg stenger de 2 andre uttakene som er føre så blir det ikke noe trykk! Er det noen som har noen tips ? Og når det gjelder selve webastoen så tikker den pumper kontinuerlig , er det slik den skal være? Og er det noen måter å få eliminert den tikkingen på? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
boble65 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Ved bruk av y spjeld opplever jeg og mye mindre luft i den slangen som kommer ut av forgrening. Men luft kommer så kanskje det ikke er tett? Tikking er for og bli.. Kan isolere rundt for og fjerne støyen da :-) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 (redigert) Det høres veldig rart ut. Høres ut som slangen har hoppet av et sted. Når du har flere uttak er det viktig at et av de er åpne og ikke lar seg stenge. På den båten du har, ifølge erfaring fra en kamerat, er å ha en åpen dyse ute og stengbare ventiler inne - da inne i stikkabin og under trappa. Den ute burde være koblet til en Y rett etter uttaket på brenner. Og tikkingen må du desverre leve med :) Du kan jo flytte pumpa og isolere den bedre da :) Hadde samme tikkinga inne i midtkabin på forrige båten - lå heldigvis ikke der :) - det var også Bavaria, men 32 Sport Redigert 20.Mars.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Det er litt luft som kommer ut av siste jeg la opp men må virkelig kjenne etter for å få litt lunk! Men de to uttakene før har godt trykk. Så må nok sjekke om det er skjedd noe. Kanskje hoppet av som nevnt! Kanskje sjekke om jeg får isolert litt rundt pumpa . Lyden bærer godt i skroget. Men er fryktelig irriterende at det ikke kommer noe varme frem. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
dante Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 (redigert) Jeg er 99% sikker på at noe har hoppet av. Husk at etter montering av slanger og bend så må du etterstramme ofte - varm/kaldt hele tiden - blir slakt og vinglete fort i overganger. Noen bend har Y hvor den ene er rett ovenfor den andre mens vinkel ut for uttak 2 går noen grader ut. Tenk minste motstands vei osv her også - som med vann. Redigert 20.Mars.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Skal undersøke det i morgen. Så krysser vi fingre for at det er då enkelt :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Ang tikkingen så er pumpa en elektromagnetisk stempelpumpe. Har en kompis med Bavaria hvor tikkingen forplanter seg i hele båten. Problemet har flere årsaker. For det første står den montert oppå dieseltanken som blir en slags resonanskasse for slagene. Selv når vi løsnet braketten var det resonans i tanken. Kun når vi holdt hardt rundt pumpe og rør med hendene forsvant resonansen. Grunnen til det synes å være at det er stålrør på begge sider av pumpa og bare litt gummislange før skjøten til tanken. På andre siden var det et langt stålrør nesten helt bort til varmeren. Stålrørene "fjærer" ikke bort slagene fra pumpa som forplantet seg videre mot dieseltanken. Når man går på utsiden av båten så er lyden sterkest rundt luftingen til dieseltanken i skrogsiden. Gå og hør på tankluftingen på din båt, så kanskje det er det samme hos deg? Løsningen tror jeg er å montere pumpa lenger bort fra tanken og erstatte stålrørene med gummislange for drivstoff eller nylonrør. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Hmm hos meg ligger hele enheten montert oppe under dollbord på styrbord side. Jeg skal undersøke litt rundt dette, det er forsåvidt bare irriterende merkbart i midtcabinen , men det er jo også der ungene sover og irriterer seg over dette av og til. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 (redigert) Det jeg skrev over om plassering oppå dieseltanken gjaldt pumpa, ikke varmeren. Uttrykte meg dårlig. Om pumpa hos deg står oppunder dollbordet i nærheten av varmeren så kan det være lurt å teste ut og løsne den fra festet så den henger i friluft og se om lyden i midtkabinen forandrer seg til det bedre. Redigert 20.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Sorry,leste litt fort og galt. Jeg skal sjekke selve pumpen også. Sjekker ut i morgen ! Takk for tips :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
dante Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Stemmer det sap_2000 sier - pumpa er gjerne montert på dieseltanken på Bavaria - samme hos meg på forrige. Burde være mulig å isolere støyen betraktelig bare ved å få den litt unna tanken - og bytte ut rør med gummi. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Hmm... interessert i hva du finner ut MaSa. Naturlig nok er det den samme tikking i båten vår også, både i 39 og i den forrige Bavaria 28 som jeg hadde. Har egentlig ikke tenkt på det, men gutta på 5, 9 og 14 har: Utrolig nok sier de at den tikkelyden er noe av det de savner med å sovne i båten. De lades også i midtkabinen, og konfirmanten vår finner en eller annen ro ved å høre på den jevne lyden kombinert med bølger mot skroget.... ok, tenker jeg Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 (redigert) Nyere Webasto-kit blir levert med stillegående installasjon for pumpen bestående av bl.a. 2 stk 90 graders gummislanger som kobles på pumpen. Det skal forøvrig brukes plastrør med 2 mm innvendig diameter, og ikke gummislanger, bortsett fra som skjøtestykker. Plastrøret skal ikke festes til båt nært pumpen. Her et bilde av en installasjon jeg gjorde nylig (Webasto Air Top Evo 40). Egentlig skal det vel brukes metallrør i motorrom men dette er iallefall en dieselmotor. Brukte T-stykke til dieseltilførsel siden denne båten hadde skjult tank under dørk med vanskelig tilgjengelighet. Dette ble så og si lydløst vedr. pumpetikking. http://www.webasto.com/us/markets-products/marine-comfort-solutions/heating-solutions/air-heaters/silent-kits/ Redigert 21.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MaSa Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Skal informere om hva jeg får til etterhvert ja. Men en annen ting ,noen som har oversikt over ca forbruk pr time på en airtop 3500? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Jeg kan fjerne tikkingen greit. Ved og isolere dieselrøret. Grunnen til at den høres godt er at den ligger helt inntil veggen utenpå trekkerør som gir ekko. Trakk den ut derfra og ekkoet forsvant greit. Angående trykket frem. Så er det nok pga avstanden og at den har 3 grener! Hadde ikke hoppet sv noe sted! Men har ett spørsmål til. På panelet mitt har jeg en bryter som viser en vifte, og en flamme! Flamme er jo bare varme. Men hva brukes den viften til? Blåser den da bare luften utenfra rundt i båten!? Eller blåser den da varmen hardere rundt? Eller hvilke funksjon har den? Står ikke noe om det i manualen ! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Friskluft tilførsel/sirkulasjon uten varme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cheyenne Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 (redigert) Hvis du setter bryteren i "viftemodus" kjører den ventilasjon uten varme. Oops, for sein:-) Redigert 30.Mars.2015 av Enes 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 OK takk, var det jeg regnet med. Kjører defrosteren sammen med webastoen for å få mer trykk fremover. Men da blir ikke luften så varm, siden den blåser inn avkjøltluft i systemet . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Angående forbruk vil jeg anta det er sammenlignbart med vannvarmere, og dvs 1-1.2 dl pr kw i timen. En 5kw varmer bør altså, på full effekt, bruke 5-6 dl i timen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Får sjekke dette med mulig isolering som du nevner. Et spørsmål siden vi er på temaet Webasto. Min har gått hardt på trinn tre, full gass når det har vært såpass kaldt som nå. Innimellom så tar den seg en liten pust i bakken, stopper opp litt, før den etter ca. 5-10 minutter drar på igjen og går en time eller to. Blir den varm og må kjøle seg litt? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sjøga Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 . Kjører defrosteren sammen med webastoen for å få mer trykk fremover. Men da blir ikke luften så varm, siden den blåser inn avkjøltluft i systemet . er ikke defroster eget system som er koblet på motorvannsvarme?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 (redigert) Trinn 3 er nok ikke beregnet på kontinuerlig drift men for hurtig oppvarming. Så da vil den skru seg ned innimellom. Mener det står i bruksanvisningen. Det står "plus" over de 3 pilene. Er det et slikt Evo-panel du har ? Redigert 30.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dennrick Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Helt likt som det du har bilde av her, teerex. Da er det nok at den kjøler seg litt. Den stopper jo ikke helt opp. Og den blå bruker jeg på sommeren for å kjøre friskluft inn som nevnt over. MaSa: Her er det koplet slik at jeg har to looper. En i cockpit med stort uttakt + 2 små til frontruta. Et spjell regulerer til loopen nede i salongen og kabinene. Der har jeg ett stort uttak og 3 små uttak i kabinene og på badet. Blåser ikke "storm" ut av noen når alt er åpent. Kan bare kjøre en loop samtidig med mindre jeg lirker det til forsiktig slik at spjellet mellom look 1 og 2 finner en slags balanse. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
MaSa Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 er ikke defroster eget system som er koblet på motorvannsvarme?? Jo men det er koblet en slange fra defrosterviften inn på anlegget til webastoen også. Slik at jeg kan kjøre fullsprut i alle webastouttakene under gange uten å bruke webastoen. Koblet slik fra før jeg kjøpte den. Så ulempen med og kjøre den når motorer er kalde er at den kjøler ned luften fra webastoen en del før den kommer ut i rommene! Men ellers er det veldig kjekt :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 MaSa: Her er det koplet slik at jeg har to looper. En i cockpit med stort uttakt + 2 små til frontruta. Et spjell regulerer til loopen nede i salongen og kabinene. Der har jeg ett stort uttak og 3 små uttak i kabinene og på badet. Blåser ikke "storm" ut av noen når alt er åpent. Kan bare kjøre en loop samtidig med mindre jeg lirker det til forsiktig slik at spjellet mellom look 1 og 2 finner en slags balanse. Virker likt som her, men jeg har ikke spjeld! Bare Y -fordeler. Så jeg må lukke ventilene delvis i rommene! Men problemet med den nyopplagte er at den fordeler varmen til 4 uttak! Og fremste rom når jeg holder hånden foran så kjenner jeg så vidt det kommer luft . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.