Jump to content

Draco 2100 1976 med VP AQ130A, hva tror folket?


snurresprett

Recommended Posts

er veldig glad i gamle Draco'r, og har lyst på en rimelig båt til sommeren..

Men er litt skeptisk til gamle volvo'r:)

 

har kikket på denne, men ser den kun er oppgitt i 26 knop? kan det stemme:) skulle tro den orket litt til :)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55799979&searchclickthrough=true

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hva tror folket om denne båten og motoren? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Den burde nok greie 30 knop hvis alt er iorden så det var jo pussig. Kanskje for liten propell ?

 

Det ligger jo noen Draco 2000 DC på finn som kanskje så litt bedre ut.

Noen med bedre/større/nyere motor, og en med turbomotor som jo er noe uvanlig. Ser ut som han har glemt å sette på større propell.

 

Disse båtene burde jo egentlig være motorisert for å greie marsjfart på 30 knop og toppfart på 35-40 knop etter min mening da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Blir noe høyt forbruk pr. nautisk mil.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bare å begynne å spare till den perfekte motoren :saint:

Helt ny Mercruiser egenkonstruert V6 med V8 ytelse og moderne teknologi.

Samme eller bedre ytelse enn smallblock V8 men 60 kg lavere vekt og merkbart lavere forbruk.

39 knop i en 22 fots Sea Ray Sundeck i ferskvann med 4 pers. og 120 liter bensin.

Greier nok lett 40 knop i saltvann. 34 liter/time i 25 knop.

 

http://www.boatmaginternational.com/567-mercruiser-45l-v6-250-hp/

 

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Draco 20 HT er etter min mening en klassiker. Men det er flere ting som spiller inn når det gjelder fart. Hvordan ser den ut under? Flere lag med bunnstoff og skikkelig ujevnt under siden det har flaket av litt nå og da? Gammel og sliten alu-propell? Begge disse to tingene kan redusere fart og øke forbruket betraktlig.

Link to post
  • 2 uker senere...

Bare å begynne å spare till den perfekte motoren  :saint:

Helt ny Mercruiser egenkonstruert V6 med V8 ytelse og moderne teknologi.

Samme eller bedre ytelse enn smallblock V8 men 60 kg lavere vekt og merkbart lavere forbruk. 

39 knop i en 22 fots Sea Ray Sundeck i ferskvann med 4 pers. og 120 liter bensin.

Greier nok lett 40 knop i saltvann. 34 liter/time i 25 knop.

 

http://www.boatmaginternational.com/567-mercruiser-45l-v6-250-hp/

 

 

 

Mercury-4.5-L_250-cv_Sea-Ray-220.jpg

For det første: Denne motoren er ikke konstruert av Mercruiser, det er en videreutvikling av den gamle gode 4,3 MPI. GM har vel sluttet å produsere basemotorer så da har man funnet en ettermarkedsleverandør. Blokka er den samme, veiva har bittelitt lenger slag (derav 4,5 i stedet for 4,3) og toppene er i aluminium men det har vært i handelen lenge. Nytt innsug for å redusere støyen.

Det blir egentlig feil å sammenligne denne motoren med 5.0 V8. Hvis du sammenligner med 4,3MPI vil du se at denne har litt høyere toppeffekt (25hk) men samme spesifikke forbruk som den gamle V6'eren. Vekten er omtrent den samme.

Link to post

ser ut som om oljekjøler til 940 passer, så lurer på om jeg skal handle, og slenge inn en V8 senere hvis ønsket skulle komme:)

ser flere av de som går med V8, så den bør vel passe med motorlabber osv.. 

Er det stor jobb og bygge om utveksling på drev? motoren passer vel på drevplata?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...