Jump to content

Prisstigning i maritime nettbutikker.


Eureka

Recommended Posts

For et par uker siden var det en tråd her om at det er kostbart å ha båt. Joa, det kan det være. -men har det blitt litt ekstra kostbart NÅ?

Jeg har tittet litt rundt, og på maritim.no ser jeg umiddelbart et par produkter som har fått seg en stigning i ny katalog. Produkter jeg enten selv har kjøpt eller vurdert å kjøpe en stund.

https://www.maritim.no/bomtrekk-nautisail-navy-300cm#.VQ6xwKx0zIU

Bomtrekk: 300cm førpris var 1499, nå 1699.

Dette blir jo over 10% prisstigning.

 

 

Skrogisolasjon: før ca 130 kr nå, 179 kr. Når det var på tilbud kostet det 109 kr.

https://www.maritim.no/skrogisolasjon-10mm-100x50cm-selvklebend#.VQ6xMax0zIU

 

 

Dette er bare noen eksempler.

 

Noe prisstigning er det alltid, det må vi tåle, som følge av at lønna vår går opp. Men nå er det vel svekket krone og sterk dollar og pund som virkelig setter fart i prisene? Og det jeg lurer på da, når ( om) norsk krone styrker seg til normalen igjen i forhold til dollar og pund, vil da prisene gå ned igjen, eller vil prisbykset vare?

Det meste vi handler som har med båt å gjøre er importvarer, det er skammelig lite som lages i Norge. Derfor blir vi vel ekstra "rammet" av svekket kr.

Ser at nyeste Raymarine autopilotpakke også har bykset opp noen tusenlapper i veiledende pris. Tipper tilbudsprisene gjelder for varer som allerede ligger på varelager i Norge, kjøpt inn til gammel pris. Når de er solgt, så blir det temmelig stive priser i forhold til i fjor.

 

Dette må vel også gjøre noe med nybåtprisene?

 

Link to post

Lurer på om dette er noe som kommer til å vare en stund. De siste 10 årene har vi kunnet kose oss med sterk kronekurs og høy oljepris. Nordmenn er blitt vant til det, og begynner på slappe av med lange som begynner torsdag kveld.

 

Tror rett og slett at det kursleiet på krona som er nå, vil bli fremtiden... På den annen side blir det kanskje mulig å produsere varer i Norge igjen. Kanskje TEKO-industrien kommer tilbake igjen?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Klart, om man har sikker jobb, og med muligheter for å låne med sikkerhet i hus, og utsikter for lave renter en stund, så er det ikke sikkert smertene blir så store.

 

Det hadde jo vært bra om det ble mere produksjon i kongerike, av varer som erstatter import, samt at disse varene lar seg selge til utlandet.

Økonomien vår har jo gått på anabole steroider en del år. Og vi vet jo hvordan steroider påvirker kroppen, og hva som skjer om man ikke lenger har tilgang til det.

Men det skal vel litt til at vi omstiller oss fra å leve av kjøpesentre til å jobbe ved smelteverksovnen.

 

Har dere flere priseksempler ?

 

Hvordan ser regnestykket ut for den som vil bruktimportere båt til 3 mill fra England, i dag vs for 1 år siden?

( prøver å holde et maritimt tilsnitt i tråden så den ikke blir stengt :) )

 

Det vil vel ha positiv påvirkning for bruktbåtprisene, når nybåtprisene går opp. Det er særlig bra for den som skal ut av båtmarkedet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ser også at prisene har økt markant i flere båtbutikker, ikke bare på nett. Skyldes nok som mange påpeker, svak norsk krone versus USD og GBP. Euroen har økt litt men ikke så mye. Samtidig er mange av båtartiklene norske og burde således ikke ha økt i pris, noe de har uansett. Dette kan sikkert skyldes at mye av det såkalt norskproduserte også er laget i Asia og det gjøres opp i USD.

 

Synes dog en del av prisøkningene nå er harde, nesten opp på 25% på enkelte ting. Det kan ikke forklares med bare svak kronekurs. Tror også butikkene legger inn litt sikkerhet nå. da de bør holde samme pris hele sesongen og det er usikkerhet rundt norsk økonomi og kronekurs.

 

Min konklusjon, det blir ikke noe rimeligere i Sommer på utstyrsbutikkene. Vi får håpe vi kan hente noe igjen på redusert drivstoffpris, selv om dette ikke ser slik ut skal man følge prisutviklingen på bensinstasjonene. Minimalt redusert i forhold til nesten halvering av råoljeprisen.

Link to post

Mao, bortfallet av hk-avgiften er spist opp.

 

Min bror snakket med Saga boat på messa. De kjøper jo inn det meste, men bygger i Norge. På en 32 foter så måtte de legge på prisen med 50tusen for økt kostnad for importerte varer.

 

Pund har vel gått opp 20% siden samme tid i fjor. Så skal man kjøpe engelsk båt i dag til 2 mill, så koster det vell 400tusen nok mere enn for ett år siden.

Link to post

Ser man på høyeste/lavest kurs på dollar over de siste to årene så er forskjellen på det meste helt oppe i rundt 50% og for pund cirka 40%, og det sier seg vel nesten selv at dette må slå ut på prisen i kroner på importerte varer. Trøsten får heller være at lavere kroneverdi betyr større eksport for norske bevdifter, flere arbeidsplasser/mindre ledighet osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...