Gjermund1 Startet 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2015 Hei! Har en Master 680 (23") med en OM636 motor på ca 40 Hk. Toppfart/marsfart ca 7 knop og en 17x13 3 blads fast propell. Har på denne en girkasse med ratio 1:1.96 På max gass får jeg ikke opp turtall på motor til oppgitt max på ca 3200 omdreininger. Min stopper på ca 2800. Spmålet er om jeg bør bytte propell? Er det fordelaktig å få på en mindre propell evt mindre stigning slik at jeg får opp turtallet på motoren til max? Og hva er isåfall anbefalt propell til denne båten / motoren. Evt vil det være skadelig for denne gamle motoren å gå på høyre turtall. Slik det er nå "sliter" den vel tyngre en nødvendig i og med at jeg ikke får opp turtall. Forøvrig så kan jeg jo si at det er veldig liten forskjell i fart på snekka om jeg kjører på tomgang eller på full gass! Ønsker om mulig å få større topp/marsfart. Gjermund Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Hei.Har du sjekket at motoren får nokk luft?Mange snekker kan ha denne "feilen",prøv å kjøre båten med motorlukene av,sjekk om det er luftfilter på motoren som kanskje er tilsmusset.Prøv dette først om du ikke allerede har sjekket dette.Master 680 er lettdrevne båter som skulle gå bra 11-12 knop med 40 hk. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Gjermund1 Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Sorry for seint svar. Har lagt opp eget luftinntak til motorrommet, for jeg har tenkt det samme. Men det hjalp ikke! Tror muligens at propell motor kombinasjon er feil. OM636 finnes i flere varianter med ulik dieselpumpe, som gir fra 30-40 hk, mener å ha funnet at min kombinasjon skal være rundt 40 hk. Men det er jo en gammel motor! Hadde kanskje håpet på at bytte av propell ville hjulpet. En annen grunn til at jeg lurer på om en annen propell hadde vært gunstig er det at det er lite forskjell i farten om jeg kjører på litt gass eller full gass. Et par knop liksom fra tomgang til full gass! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.