BEG Startet 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2005 Trodde jeg hadde en Sleipner 20A lader av typen 3 stegs. Men, nå er jeg heller usikker. Den som sitter i båten heter ikke "Compac II" som dagen modell gjør, og ikke ser den slik ut heller. Men, den står stemplet 20A (for 200-1000Ah batterier). Målte litt under ladeforløpet, steg gradvis til 14,7 V og hele tiden lyste en rød diode som het "hurtiglading" (?). I det denne spenningen ble nådd, sank ladespenningen direkte til 13,7 V og en grønn "vedliholdslading" diode tente. Her ser det da ut til at funksjonen med timer (normalt angitt med gul diode) ikke er i systemet. Noen som har tanker om dette er veldig negativt. Har ikke lyst til å legge flere "laken" på bordet til en lader, uten at det er helt nødvendig. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
olpi Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Det høres ut som du har 2-steps laderen. Den skal lade til batterispenning har oppnådd 15V, deretter switche til vedlikoholdslading ca 13.7 V. Den er også temperaturkompensert. Du ser "føleren" der nettledningen kommer ut av boksen. Spenningsverdiene som jeg har angitt er ved 20 grader Celsius. Ved høyere temp vil de være lavere og ved lavere temp vil de være høyere. Laderen kan også benyttes som ren strømforsyning uten batteri mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Det er en 2-stegs, ja. Har likedan, med det resultatet at jeg ødela batteriene, da de ikke fikk høy nok ladespenning. Kontaktet Sønnak i Stavanger, som kom med følgende "resept",: Lad batteriet opp med en god lader, kobble til din egen, vent til den går over i Grønnt, ta deretter av dekselet og juster opp spenningen til 14,3 Volt. Til vinteren an du skru den ned igjen for vedlikehold, laderen bør ikke stå på mer enn 3 dager uten forbruk, ved 14,3 Volt. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
BEG Svart 3.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Det er en 2-stegs, ja. Har likedan, med det resultatet at jeg ødela batteriene, da de ikke fikk høy nok ladespenning. <{POST_SNAPBACK}> Baatplassen.no er fantastisk. Her får man virkelig svar. Det er nettopp dette med ødelagte batterier som er min sak. Batteriene (Sønnak Freeline) var dårlige i fjor, og nå er det "game over". At jeg har en dynamo som har lav ladespenning (men korrekt iflg. VP's instruksjonsbok) har jeg hatt et avslappet forhold til. Fordi jeg trodde at jeg hadde en skikkelig 3 stegs lader, og tross alt ligger på denne mesteparten av sesongen. Nå skal nye batterier kjøpes, men samtidig får jeg investere i en ny lader også. Takk for svar!! Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
olpi Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Det er en 2-stegs, ja. Har likedan, med det resultatet at jeg ødela batteriene, da de ikke fikk høy nok ladespenning. Kontaktet Sønnak i Stavanger, som kom med følgende "resept",: Lad batteriet opp med en god lader, kobble til din egen, vent til den går over i Grønnt, ta deretter av dekselet og juster opp spenningen til 14,3 Volt. Til vinteren an du skru den ned igjen for vedlikehold, laderen bør ikke stå på mer enn 3 dager uten forbruk, ved 14,3 Volt. <{POST_SNAPBACK}> Hvis batteriene ble ødelagt var det feil på lader og/eller feilinnstilt lader. Laderen er god. Det er riktig at spenningen kan instilles. Den skal i såfall ikke stilles til 14.3 ved grønt, men til ca 13.7 V hvis utetemp er omkring 20 grader. Instillingen skal være gjort fra fabrikk/Mascot, og skal normalt ikke røres av bruker. Det er et potmeter (hvitt) på kretskort. Stiller man til 14.3V vil batteriet etter hvert tørrlades og ødelegges. Har hatt samme lader i 2 båter og den fungerer helt fint. Den kan stå på kontinuerlig ved landligge. Ulempen med laderen er at den ikke er like godt sikret mot fuktgighet etc som nyere ladere er. Mener å ha sett at Sønnack har ladere fra mascot, merket sønnack. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.