Jump to content

Hvilke papirkart foretrekker du?

Krimart

Recommended Posts

Jeg foretrekker NV-kart. Nå reiser jeg ikke på Norskekysten annet enn i Oslofjorden der jeg er kjent og bruker norske båtsportkart, men for Svenskekysten: NV-kart! Da får en også med en CD med de samme kartene som kan brukes på PC'n med OpenCPN.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ser at NV-kart over Oslofjorden og ned til Kragerø koster kr.995,- og det samme for serien til Flekkefjord hos Nautisk Fritid. Andre steder å handle dette, og kanskje rimeligere? Jeg burde egentlig fornye kartene for Svenskekysten også, de er helt fra 2011. Disse er heldigvis billigere, kr.895,- for Strömstad til Varberg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker også NV Charts - har de to seriene for sør-Norge, samt vestkysten av Sverige.

Apropos NV Charts for Norge: Har alle fått med seg at det var en tilbakekalling på de to kartseriene for Norge for 1-2 år siden? De fant seriøse feil og byttet gratis til oppdaterte kart hvis man sendte inn forsiden fra hver av kartmappene. De skal ha infortmert alle kunder som hadde kjøpt kart og registrert seg, men jeg fikk ikke beskjed. Nautisk Fritid byttet uansett kartene mine da jeg tok kontakt med dem. Det var visst fremdeles innenfor fristen, men nå tipper jeg at det er for sent for de som ikke fikk oppgradert...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg bruker papirkart til å planlegge ruten, og som backup for karplotter. For nattseilas på fyrleder synes jeg papirkart gir mye bedre oversikt enn en liten skjerm.

VOR-båtene har selvsagt papikart, og bruker dem, men de tar vel ikke store sikkerhetsmarginer hvis det fører til at de må avvike fra den ideelle kursen.

M.h.t VOR Team Vestas er det mye nyttig lesning for alle som stoler blindt på kartplotter. For det første var det feil på kartet (både elektroniske og papir) m.h.t posisjonen av skjæret. For det andre var de offer for "zoom-feilen": at viktige opplysninger forsvinner når man zoomer ut. Anbefaler å lese februarutgaven (2015) av Yachting Word (kortversjon her:)

http://www.yachtingworld.com/news/vestas-grounding-report-more-than-just-an-expensive-and-embarrassing-mistake-62635

Det er riktig at Vestas Wind hadde papirkart ombord. Men de lå ikke fremme.

Det var folioene fra Camper. Fire år gamle.

Det var ikke noen feil på de elektroniske kartene. Området er ganske nylig målt opp til ZOC B. Altså 50 m. nøyaktighet.

Kartet i liten skala som ble brukt var til ZOC D. 500 m. nøyaktighet, og dessuten utgammelt.

Men de hadde bare en kartlisens med seg installert på en av computerene. Den andre og MFD'ene hadde bare bakgrunnskart.

Routingsoftware var sjanseløs på en maskin med kun bakgrunnskart.

Det virket også som om de ikke hadde full fortåelse for hva boundaries i et kart betyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...