Jump to content

Kjøp av første seglebåt: er Hero 101 eit godt alternativ?

EirikSolvang

Recommended Posts

Hei og takk for at dere tar dere tid til å lese denne posten og kanskje tipse en uerfaren, men veldig spent førstgangskjøper.

Eg blei hekta på første segleturen og bestemmte meg for å kjøpe meg en eldre båt på mellom 30-40 fot til rundt 150 000kr som skal tåle å segle langs norske med god margin og kunne være beboelig for 3-4 stk på tur :)

Eg sette stor pris på tips om type båt og om vilke båter som eg burde unngå.

Eg har sett litt på en maxi 95.
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55794721&searchclickthrough=true

Eg har sett litt på en Hero 101, men har som sakt tilnærma ingen erfaring frå før så sette stor pris på hjelp, tips og råd om båt og fallgruver på eldre båter.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56885159&searchclickthrough=true

Tusen takk på forhand til alle som tar seg tid til å hjelpe en spent og ivrig førstgangs kjøper i riktig og fornuftig retning :)

Mvh Eirik

Guest Avmønstret#

Foreldrene mine hadde en Hero 101. Mener de fleste ble levert som halvfabrikat så innredningen varierer sikkert mye.

Har ikke detaljkunnskap men opplevde båten som svært trygg, også i veldig dårlig vær og sjø. Ble satt til rors under krevende forhold og opplevde henne som trygg og uten noen nykker.

Hero 101 er ein grei båt! Eg likar den. Dette er ikkje heimelaga innreiing, i negativ betydning, etter det eg kan sjå. (Men vil dermed ikkje å ha sakt noko negativt om alt som er heimelaga, stundom er det klart best, men det er unnataka diverre.) Dette må vere mykje båt for penga. Einaste må vere innraminga for glassa, slik innramming har eg ikkje likt. Det verkar for enkelt rett og slett, men er sikkert greitt nok.

Hero 101 var den båten jeg drømte om. Lenge.

Hadde ikke betenkt meg på båttypen - bare skaff deg info om kjente svakheter som f.eks kjøl/ ror/ lekkasjetendenser?/ hvilken oppbygging har disse - er det sandwich? ble det brukt balsa distansemateriale?

osv osv.

Må jo finnes tonnevis av info på nett.

Jeg endte opp med Maxi - hadde Maxi 77 og videre Maxi 95, har nå Maxi 108.

Så denne båttypen kjenner jeg inngående, og er gjerne behjelpelig med svar på konkrete spørsmål. Her finner definitivt tionnevis med info på nett - egne klubber som maxi95.se osv osv.

Maxi 95 er sikker som banken - men du må like oppsynet på den og sentercockpitløsningen/ flushdekket.

Men som sagt - Hero var den første ordentlige drømmebåten - forstår godt at du har sett på den.

Få med deg båtkyndig/ seilkyndig når du skal se på båt!

Hvor i landet bor du?

PS: Maxien du har lenket til er til salgs på tredjeåret - prisen har sunket men det kan godt være en god båtfor alt jeg vet!

Redigert av Festina_Lente (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...