jetlund Startet 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2015 (redigert) Hei, Trenger litt gode råd fra erfarne folk. Vi har en 16fots Askeladden fra 1976. En gangske tung båt. I dag sitter det en 35hk Tohatsu i hekken på den. Motoren er har noen ganger vært litt vrang å starte. For at både kona og jeg skal kunne ta båten på tur alene så har vi lyst på ny motor. Jeg har mest lyst på en Evinrude E-tec for å få nok moment til å få den opp i plan. Men så er spørsmålet: Går det bra med en 30hk E-tec eller må vi opp i 40hk? Noen med litt erfaring med dette som kan gi oss gode tips? Jeg bør kansje nevne at vi som regel er to voksne og 4 gutter (5-12 år) på det meste... Vi er ikke så opptatt av å kjøre fort, men opp i plan må den jo. Redigert 22.Mars.2015 av jetlund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 (redigert) E-tec 40 er en sterk motor men relativt tung ca 108 kg, siden det jo er samme motor som E-tec 50 og 60. Et lettere valg er Honda 40/50 som veier 93-96 kg avhengig av årgang. De letteste er forgasserversjonene fra før 2009. http://www.kellox.no/marine/honda-outboard/bf-50-bf-40.html Sterkest av helt nye motorer i klassen under 100 kg er nok den nye Tohatsu MFS 40/50 som veier 97 kg og har mere kubikk enn Hondaen. http://www.tohatsu.no/marine/eco-sporty/mfs-40.html Alle disse er jo med el-start og power trim/tilt. Mulig at man finner motorer uten power trim/tilt som er noe lettere hvis båten er smal i hekken med lite bæring. Går ut fra at det skal være vanlig lang stamme. Jeg hadde Honda 50 på en tung Mørebas 17 en gang i tiden og det var ikke noe problem å få den i plan, det er jo relativt flat bunn på disse gamle båtene. 30-hesterne har betydelig mindre moment så om det går bra eller ikke er jo vrient å si. Men hvis den gamle 35 hk klarte det fint så går det vel kanskje på et vis. Redigert 22.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jetlund Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 (redigert) Hei, 35 hk klarte det finfint. Men ikke med fire voksne om bord som satt litt feil plassert i båten. Jeg har lett litt rundt på nettet og funnet ut at min båt er en Askeladden 16' 3400. Desverre har ikke min noe Veritas-merking, men fant tilsvarende fra 1982 hvor det var veritas-merke hvor det stod 15/26 KW. Betyr ikke det at motoren skal være maks 35? Har ikke så lyst til å sette på noe som ikke båten egentlig er godkjent for... Disse motorene du nevner - er de to- eller fire-takt? En kamerat mente jeg måtte ha to-takter for å få den opp i plan.. Redigert 22.Mars.2015 av jetlund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 (redigert) Honda har alltid kun hatt 4-taktere, og alle nye motorer i denne klassen idag er 4-taktere unntatt E-tec da, men det er jo egentlig ikke helt 2-takt heller i den forstand. Siden støy, utslipp og forbruk ligner mere på 4-takt. Ordinære 2-taktere forsvant fra det europeiske markedet i 2006 var det vel, pga. miljøkrav. At du må ha 2-takt for å få den opp i plan er nok en sannhet med modifikasjoner. Kan ikke helt sammenligne dagens motorer med de som var før. Og en Honda 40 med dagens teknologi er nok merkbart sterkere enn en E-tec 30. Og Tohatsu MFS 40 enda sterkere. Men du får jo fortsatt tak i nyere brukte lette 2-takt 40-hestere med den gamle teknologien, men da sliter man jo med støy, forbruk og eksos som før. Jeg hadde selv en E-tec 40 (modifisert til 50) på en 15 fots skjærgårdsjeep, men den var jo en moderne konstruksjon med god bæring akter. Du trenger nok ikke være engstelig for å sette 40 hk 4-takt på båt beregnet for 35 hk 2-takt. Det er mest vekten som spiller inn. Er motoren for tung blir båten gjerne litt lett i baugen. Spørs jo hvor langt frem man sitter, altså vektfordelingen i båten ellers. Det er vel en båt slik som dette ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42164908 Her litt stoff og bilder om Tohatsu MFS 40 http://www.boatmaginternational.com/2354-tohatsu-mfs-40-four-strokes-made-hit/ Redigert 22.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 (redigert) Antar den gamle 35 hk veier ca 60 kg så noe mere vekt blir det jo på hekken. Batteriet kan kanskje flyttes noe fram. Redigert 22.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Båten tåler uten problemer en 40 hk firtakter. Som ny var den godkjent for 35 hk Askeladden 16/3400 1982 modell. Jeg hadde kjøpt 40 hk uten tvil, fordi det gir best total opplevelse mht støy og kraft. 4takter gir lavest støy på tomgang, totakter gir muligens bedre akselerasjon. Velg motorfabrikat etter det firma som gir deg best service der du bor. Yamaha 40 hk 3 cyl totakter var en veldig god match på disse båtene, hvis du tenker brukt.Det gav en fart på ca 26 knop med 2 mann ombord. En i nabolaget har 50 hk tohatsu 2-takter på en slik båt. Han er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Min far hadde 40 hk Yamaha,3 syl og 1985 mod, veide 71 kg, tror nyere er tyngre enn eldre påhengsmotor . Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
ivar Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 har hatt yamaha 40hk , både 2t og 4t - begge gode motorer med godt med trøkk i mellomregisteret. Yamaha F40'en jeg hadde veide 92kg med powertrim/lang stamme, og burde også være et godt valg til denne båten. Den 2T vi hadde var under 70 kg, men det var kort stamme, manuell start og uten trim/tilt. Og er man plaget med at båten er tung i sessen før den kommer i plan, så vil et sett smart tabs hjelpe på det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Yamaha F40 er vel grei forutsatt at den er billigere enn Honda og Tohatsu 40. Yamahaen har jo mindre kubikk men ca samme vekt, og er samme motor som F30. I motsetning til konkurrentene som deler motorblokk med 50 hk-utgaven. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.