Jump to content

Lading / skille rele

Dagfinn D

Recommended Posts

Har et skille rele som har tatt kvelden (den har kontakt hele tiden og blir grusomt varm). kjøpte nytt helt likt til det jeg hadde. Så leser jeg at det virker begge veier. det vil vel si at dersom spenningen er 13.6V på den ene eller annen side så slår det inn. det er vel greit når man er på sjøen og lader med motoren, Stopper man da så bryter relet etter en stund (når hvilespenningen på batteriet kommer ned i 12,7v) men når båten ligger ved kai og er tilkoblet lader da ligger jo det relet på hele tiden. Det er kanskje det som har knekt det jeg hadde.? Noen som har noen synspunkter på dette?

Er du urolig for releet(noe det neppe er grunn til) er det jo bare og sette en bryter på den sorte minuskabelen som er tilsluttet releet. Med bryteren av vil releet være dødt samme hvilket batteri som lades. Men det gjelder jo og huske å slå bryteren på igjen når du drar på tur, eller om du ønsker å lade alle batteri med laderen.

Skille dioden stjeler litt spenning tror du mister 0,6v så da blir vel ikke batteriene helt topp ladet....

Det var i "gamle dager"! Som reklamen sier "I motsetning til vanlige skilledioder, gir FET isolatorer praktisk talt null spenningstap; mindre enn 0,02 Volt ved lav strøm, og gjennomsnittlig 0,1 Volt ved høyere strømstyrker" - de har for 200A også. Har dynamoen din i tillegg sense på batteriet vil den kompensere for evt spenningstap. Jeg byttet til denne i forrige båt - fungerte aldeles utmerket :)

Redigert av dante (see edit history)

Takk for tips dante..Poenget med å ligge med lading er jo det at når vi kommer tilbake fra helgetur med tomme batterier , kobler oss til med brygga og har topp lada batterier til neste helg. Med nymotens ladere som da topplader og deretter går over på vedlikhold lading trodde jeg ikke det var noe problem index.

De som produserer batteriene sier noe annet.

Hvor har du dette fra? Jeg har ennå ikke hørt om en batteriprodusent som hevder at batteriene har godt av konstant lading. Mulig de som lager laderne hevder det, men batteriprodusenten derimot....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...