Dagfinn D Startet 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2015 Har et skille rele som har tatt kvelden (den har kontakt hele tiden og blir grusomt varm). kjøpte nytt helt likt til det jeg hadde. Så leser jeg at det virker begge veier. det vil vel si at dersom spenningen er 13.6V på den ene eller annen side så slår det inn. det er vel greit når man er på sjøen og lader med motoren, Stopper man da så bryter relet etter en stund (når hvilespenningen på batteriet kommer ned i 12,7v) men når båten ligger ved kai og er tilkoblet lader da ligger jo det relet på hele tiden. Det er kanskje det som har knekt det jeg hadde.? Noen som har noen synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Det er neppe noen stor belastnng for releet å ligge innkoplet slik. Og når du ligger tilkoplet lader er det vel fordi du trenger lading, er det ikke? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dagfinn D Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Den ligger konstant med lader tilkoblet så lenge den ligger med brygga. Men det er jo avanserte ladere DEFA som skal ta høyde for det meste, men litt usikker på om det skille relet like å ligge innkoblet så lenge . Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Kjøp deg Princess. Hehe.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
dante Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Jeg har benyttet BEP sitt VSR og aldri hatt problemer med det - samme med kopien hos BT. Jeg har også hatt Victron ArgoFET "skillediode" som har fungert utmerket (har ikke noen bevegelige deler inne i seg som jeg vet) - http://farco.no/?product=argo-fet-battery-isolators Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinn D Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Skille dioden stjeler litt spenning tror du mister 0,6v så da blir vel ikke batteriene helt topp ladet. Men jeg lurer på om andre skille relere er slik at de virker fra begge sidene? Har sett på BEP sitt det var på 140A mitt er på 200A så jeg tok ikke sjansen på å gå nedover. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Er du urolig for releet(noe det neppe er grunn til) er det jo bare og sette en bryter på den sorte minuskabelen som er tilsluttet releet. Med bryteren av vil releet være dødt samme hvilket batteri som lades. Men det gjelder jo og huske å slå bryteren på igjen når du drar på tur, eller om du ønsker å lade alle batteri med laderen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Hva er poenget med å ligge konstant med lading? Batteriene liker ikke dette noe særlig, samme hvor avansert laderen er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dante Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 (redigert) Skille dioden stjeler litt spenning tror du mister 0,6v så da blir vel ikke batteriene helt topp ladet.... Det var i "gamle dager"! Som reklamen sier "I motsetning til vanlige skilledioder, gir FET isolatorer praktisk talt null spenningstap; mindre enn 0,02 Volt ved lav strøm, og gjennomsnittlig 0,1 Volt ved høyere strømstyrker" - de har for 200A også. Har dynamoen din i tillegg sense på batteriet vil den kompensere for evt spenningstap. Jeg byttet til denne i forrige båt - fungerte aldeles utmerket :) Redigert 23.Mars.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinn D Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Takk for tips dante..Poenget med å ligge med lading er jo det at når vi kommer tilbake fra helgetur med tomme batterier , kobler oss til med brygga og har topp lada batterier til neste helg. Med nymotens ladere som da topplader og deretter går over på vedlikhold lading trodde jeg ikke det var noe problem index. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 (redigert) Dette var ny kunnskap - kan du forklare??? Redigert 26.Mars.2015 av knut1955 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Hva er poenget med å ligge konstant med lading? Batteriene liker ikke dette noe særlig, samme hvor avansert laderen er... De som produserer batteriene sier noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Dette var ny kunnskap - kan du forklare??? Hva er nytt med dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 De som produserer batteriene sier noe annet. Hvor har du dette fra? Jeg har ennå ikke hørt om en batteriprodusent som hevder at batteriene har godt av konstant lading. Mulig de som lager laderne hevder det, men batteriprodusenten derimot.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Hva er galt med å ha konstant vedlikeholdslading? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.