båtfyren Startet 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2015 Båten er baktung (litt som eieren) så jeg tror det blir flytting av varmtvannsbereder frem I front under soveplassen vår. Der kan jeg bygge en perfekt midtstilt plass. Å få flyttet 50-80 kg bør hjelpe litt på COG uten jeg har beregnet noe som helst. Med dette vil jeg også frigjøre plass stb bak hvor jeg planlegger større Sepik tank, har i dag en 60 liter stål tank som lekker.Alle innspill setter jeg stor pris på, har lest mye rundt omkring i forumetJeg har en 27ft Selby med VP AQAD41aMine spørsmål:Hvor mange bar trykk kommer det i en motor varme kobling ?Strekket mellom motor og VVB blir ca 6-7 m, hvilken rør diameter bør jeg velge ?Er det farlig å ligge under en slik tank, har ny sikkerhets ventil ?Hva mer bør jeg tenke på før jeg river ut VVB ?Som nevnt lekker min Sepik tank, så den må byttes / fikses.Jeg sikter på en tank som er ca 150-200 liter, tror det passe for en familie på 4.Er det mulig å bruke vann inn til toalett også som Sepik ut om en bruker en ekstra ventil på do (hindre Sepik å komme opp i do, fordel er 1 mindre gjennomføring) ?Bør alle tilkoblinger ligge i toppen slik at lekkasjer ikke flyter fritt ?Selby har stedbygd vanntank og diesel tank. Er det noe som tilsier ikke stedbygg en septik tank ? Er det noen andre selby eier som har løst dette ?Jeg har elektrisk do og vil ha dette som spares. Motor, tilbakeslags ventil (den lille gummifilla), en reserve pumpe for å kunne tømme tett dass. tenker en manuell pumpe som koster 100 krAndres spares jeg bør ha ?Jeg har svanehals på vann inn, må jeg har svanehals på Sepik ut om tanken ligger over vannlinjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 En baktung båt fra før? Tror jeg ville tatt en test tur med tom vvbreder / septik og med noen venner i rett vektklasse.. Så ville jeg plassert 85 kg dit du skal flytte berederen og 200 kg der septiktanken skal værer. Full vanntank og diesel og ferievekt og de som skal være med.. Og sett hvordan båten oppfører seg.. Med septiktank over vannlinjen hadde jeg godt for fritt fall og klargjort for dekksuging. Blir varmtvannsberederen over eller under soveplassen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
båtfyren Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 roger-jo Kjølsvin pumpen får ikke tømt vannet under motor pga vannet ligger lengre bak, det eneste jeg ser for meg å flytte er VVB, batterier kan flyttes men det blir en del arbeid med ledninger og lufting. Og enda verre forklare kona minkende lagrings plass fremme. VVB tank er tenkt under soveplass. Men det er jo en god ide og plassere vekter for å se hva som hender. Har en del tomme 25 liter fat som jeg kan fylle med vann. Blir jo fin fin ballast. Fritt fall ifra septik må innrømme jeg ikke tenkte på den men klart en fordel. enda en del som kan fjernes. Hvor høyt over vannlinjen må jeg være og det enda fungerer fint ? i teorien 1 cm men... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) roger-jo Kjølsvin pumpen får ikke tømt vannet under motor pga vannet ligger lengre bak, det eneste jeg ser for meg å flytte er VVB, Og enda verre forklare kona minkende lagrings plass fremme. Men det er jo en god ide og plassere vekter for å se hva som hender. Har en del tomme 25 liter fat som jeg kan fylle med vann. Blir jo fin fin ballast. Fritt fall ifra septik må innrømme jeg ikke tenkte på den men klart en fordel. enda en del som kan fjernes. Hvor høyt over vannlinjen må jeg være og det enda fungerer fint ? i teorien 1 cm men... Kan du ikke flytte kjølsvin pumpen lenger akterover? En mindre ekstra pumpe helt akter? For slitsomt med kanner, få noen vekter på to bein, Vil fraråde og komme på kant med kona, ikke flytt VVB. ##Forsto ikke denne Er det farlig å ligge under en slik tank, har ny sikkerhets ventil ?## Hvor ofte tømmer du i dag, dobler du Septiktank til 120 l . Høyde over vann må ha plass til en ventil og litt slange. Eller en kan tilte tanken litt og ha utløpet i siden og lufting i henhold til det. Redigert 24.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
båtfyren Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Nå har båten kommet seg ut av verksted hvor det ble noe arbeid både for meg og verkstedet. "gleder" meg til regning Senior mekanikker var ute på sjøen med meg i 2 timer for å lytte, lukte, føle osv. Bruke sin erfaring og få et inntrykk av båten. resultatet: Etter jeg flyttet VVB, ryddet ut og fjernet løse ting og byttet gammel septik tank som veide ca 60 kg tom har vannlinjen bak løftet seg ca 20cm. Dette gjør igjen at båten løfter seg helt flott i vannet uten å røyke/sote alt ned. Motor gir 3900RpM som er hva denne motor skal gi. Motor og drev er gode som nye :-) Kan til og med gire uten det føles som risikosport Mekaniker sa til meg det var ingenting han selv ville gjort nå men de tok med glede på seg mer oppdrag. Veldig flinke folk som jeg vil skrive anbefaling på etter regning har kommet, vil sjekke om prisene holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.