Jump to content

Hvordan henge 10hk påhengsmotor bak på seilbåt. 53kg

EMMA

Recommended Posts

Har en Bavaria 37cruiser seilbåt som jeg i dag har en jolle slepende og en 6hk påhenger 4 takt hengende på pushpit. Ca 25kg. Dette går bra. Nå har jeg lysst til å bytte jolle og motor til en 10hk 4takt, De veier ca. 53 kg. Dette er for tungt å henge på pushpit i følge forhandler. Hvordan løser andre dette? Har tenkt å montere en hjelpearm/kran til å løfte motoren på plass med.

Redigert av EMMA (see edit history)

Bavaria 37c 2007 Fønix

Jeg har fundert på dette, vurdert å lage en slags "heis" for motoren, altså en brakett hvor jeg kan feste påhengsen mens jeg står i jolla, uten å måtte løfte den over hodet mens jeg står på en ganske ustødig plattform.

Jeg har kommet fram til at den beste løsningen er å velge en motor som veier under 30 kg og som kan håndteres lett alene. Det finnes brukte 2-taktsmotorer som er egnet for formålet. F.eks Tohatsu 8 og 9.8.

Jeg sto omtrent i samme situasjon her, med overgang til rib og større motor. For vår del fant jeg at daviter var greieste løsning etter å ha holdt på med å heise jolla opp på fordekket hele forrige sesong. Er spent på hvordan dette vil bli i praksis. Hang opp jolla for første gang nå i kveld, og det ser svært lovende ut. Mye enklere å sette ut og ta opp. Valgte Båtsystem sin kraftigste løsning med 42mm rør.

bilde

Det med daviter så smart ut. Er de solide nok til å ha jolla hengene med motor på? Jolla jeg har tenkt meg en Grand 300 ribb veier 60kg og en mercury 10/15hk veier 53.

Det er planen. Vi har en AQ300 rib, med Johnson GT 10/15 2-takter og rattkonsoll, så den er lei å demontere, derfor denne løsningen. Vil vel tro det tilsammen veier 100-120 kg.

Første erfaring fra i går kveld nå vi heiste den opp for første gang, var at dette var VELDIG mye enklere enn å heise på dekk. Ser ut som den henger godt, men trenger litt fin-tuning av tauverket og fester før vi setter ut i stor sjø. Ser veldig greit ut så langt.

Davitene i seg selv er solide i massevis. Av erfaring fra ymse investeringer oppgjennom åra, valgte jeg å gå opp en størrelse fremfor å kjøpe "akkurat passe". Disse er beregnet til 150kg last pr davit. Størrelsen under i 32mm rør mener jeg er for 100kg pr. Inntrykket foreløpig er at disse virker veldig stive og solide. Belastningen når jolla henger oppe, blir omtrent helt vertikal ned og inn i akterspeilet, noe jeg så som en stor fordel fremfor mer tradisjonelle daviter, som i mange tilfeller skaper en voldsomt horisontalt moment inn i innfestingen i båten. Jeg har festet "løfteanordningen" til davitene helt fremst og nederst på pushpit. Her et bilde fra prøvemontering, tauet er siden byttet med en stålklemme som går rundt røret helt nede ved dekk, og hvor sjakkelen er festet i;

bilde

Denne plasseringen gjorde at tauene går klar av cockpit teltet når det er oppe, samt at begge vinsjene kan benyttes for å løfte jolla. Tauene som fulgte med settet var for korte i min installasjon til å dras tre ganger gjennom blokkene, så da ble det i tyngste laget å løfte jolla for håndkraft. Med vinsj hjelp gikk det helt supert. Tauene fra blokka på bildet, blir hengende over pushpit når daviten er helt nede, så dette utgjør et press ned på pushpit når jolla heises. Tror ikke det blir noe problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...