Ola Viking Startet 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2015 Jag har en fråga ang byte av olja till drevet 130s. Båt Bavaria 40 cruiser 2012. segelbåten står på land och jag har tömt ur oljan i drevet genom skruven i botten på drevet. Jag har fyllt på ny sae 15w40 olja, 3 liter genom hålet där den röda mätstickan sitter. Första frågan, har jag fyllt på olja på rätt ställe? Problemet och det som gör mig osäker är att jag inte ser någon olja på mätstickan och det borde jag då jag menar att det skall fyllas på 2.9 liter. Nästa fråga, skall det mer än 2.9 liter på drevet? Tacksam för hjälp då båten skall på vattnet denna veckan och har jag dummat mig ut är det fint om jag får ordnat upp i det innan den hamnar på vattnet Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Du har brukt rett oljekvalitet. Oljevolumet varierer litt mellom drev med forskjellig utveksling. Det varierer mellom 2,9 på 2.19:1 og 3,0 liter på 2.47:1. Fyll på litt mer, så får du det nok på opp til peilepinnen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.