Jump to content

Ny lakk på glassfiber skrog

dontpanic

Recommended Posts

Godag.

Har en god gammel KMV Dromedillie 2000(glassfiber) som har falmet mye i fargen på skroget, og blitt litt for mye beige for min smak.

Prøvde forskjellige råd for å få frem glansen igjen men innså at jeg ikke blir fornøyd med resultatet.

Har bestemt meg for å pusse ned lakken å lakke ny "ikke så beige" farge.

Helst hadde jeg ønsket en dyp blå farge men dette er vel ikke anbefalt da riper skinner igjennom lett??

Så;

Forarbeid som må gjøres?

Holder det kanskje å bare rubbe før ny top coat?

Hvor mange lag burde man ha på?

Må man rubbe ned mellom hvert lag man legger?

Erfaringer, Råd&tips settes stor pris på.

Jeg sprøytelakkerte en båt for noen år siden, mitt første forsøk. Brukte Biltemas 2-komponent polyuretan. Lette å jobbe med og har vist seg holdbar. Som vanlig blir aldri sluttresultatet bedre enn grunnarbeidet når det skal males/lakkes.

Og hvilket grunnarbeid gjorde du?:)

Prosessen jeg har brukt/bruker for å lakkere mitt prosjekt er: Jeg måtte grunnet masse sprekker i gelcoaten, slipe denne ned/bort. La så et lag med duk og polyester, pusset dette noenlunde jevnt. Helsparklet med glassfibersparkel. Pusser dette helt jevnt og ettersparkler eventuelle hakk og ujevnheter med finsparkel og pusser dette. Det er ikke nødvendig å gjøre hvis gelcoaten er hel. Bare legg sparkel i hakk og skraper og puss dette. Videre skal jeg legge et lag to-komponent fyller, slik som brukes på biler ved skadefiksing. Denne håndpusses med kloss og fint papir. Så skal den lakkeres med base metallic lakk og så to-komponent klarlakk.

Produktene og fremgangsmåten du skal bruke, kommer an på resultatet du ønsker. Uansett bør du bruke et to-komponent produkt. Dette herder helt og kan pusses og lakkes senere. Men da med samme type produkt. Det er ikke sikkert at feks billakk kan brukes oppå billig-polyretanlakk uten å reagere. Lakken kan males, men vil ikke bli like blank som hvis den sprøytes på. Men her er det også en kunst å unngå renninger/sig eller tørrsprøyting.

Så, det går helt fint å pusse gelcoat med feks 500 papir og lakkere rett oppå. Så legger man mer arbeid og penger i jobben etter hvor fint og nøye det skal bli...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...