Jump to content

Der røyk batteriene?


prikk

Recommended Posts

Hei

 

Sjekket batteriene. Tomme for vann! (Jeg har overtatt båten for kort tid siden). Prøvde å fylle opp med vann uten at de ser ut til å ta nevneverdig lading. Blir det nye?

 

Spørsmål: Når batteriene er ladet tomme for vann og en ettterfyller. Hjelper det å ha på syre i tillegg til batterivann eller er de gone?

 

Svaret er nok at jeg må sjekke kontoen og kjøpe nye. Noen som har gode råd om hvor en får tak i billige og gode batterier (de er på 180 Ah).

 

Mvh

Prikken i Stavanger

Redigert av prikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke "ved" på om batteriene er døde eller om du kan få liv i de igjenn. Hørtes litt dramatisk ut at de var helt tørre på alle celler...

 

Jeg kjøpte mine 110ah VARTA batterier hos AIS på sandnes, de er grossist på batterier og har av og til kampanjer på fritids batterier...

Link to post
Share on other sites

Etterfylling av batterier: Hvis de "koker" tomme som følge av lading, har det ingen hensikt med etterfylling av syre. Syre er et salt, når vannet damper av blir saltet liggende igjen. Noe annet er det hvis batterivæsken har rent ut. Uansett vil jeg anta at du ligger an til nye batterier. Når du setter tomme batterier på lading, vil reaksjonen være at det kan ta noe tid før det går så mye strøm gjennom at du vil kunne se det på måleren.

 

Hulda har kjøpt sine batterier hos Biltema, jeg bruker kun startbatterier også som forbruk. Gjennom en del år har jeg funnet at disse batteriene gir best kost/nytte-verdi for meg.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Når batteriene er ladet tomme for vann og en ettterfyller. Hjelper det å ha på syre i tillegg til batterivann eller er de gone?

<{POST_SNAPBACK}>

Har nok en dårlig følelse her :sad:. Du må i alle fall IKKE fylle syre. Med litt flaks kan du få liv igjen med å ha laderen stående på i noen døgn og det må da være en billiglader uten automatikk. Batteriene blir ikke som nye men med litt flaks KAN de bli brukende igjen......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bare for understreke at du har kommet til rett konklusjon, vil jeg refere til Jon Winge sin eminente bok "Strøm ombord". Han sier i boken at den delen av cellene som har blitt tørrtlagt og tørket ut, dessverre er permanent skadet.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vil på det varmeste anbefale batterier fra Biltema. Startbatteriene kan utmerket brukes også som forbruk, men husk på jevnlig lading og kontroll av vann. Jeg har selv 4*110A batterier fra tema og er kjempefornøyd med dem. Har leste flere tester(riktignok for bruk i bil) der biltema batteriene har kommet best ut, og det var ikke bare fordi de er billige, men de var også best. :smash:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Lader fra CTEK anbefales til å berge batterier, har fått liv i sterkt sulfaterte batterier til sånn passe bruksstand igjen, og laderen kan stå på hele tiden for vedlikeholdslading.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvilken lader? XS 7000? XS 3600 og XS 25000 har i alle fall ikke "boost mode" (har en av hver).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vil på det varmeste anbefale batterier fra Biltema. . . . . Har leste flere tester(riktignok for bruk i bil) der biltema batteriene har kommet best ut,

Hei.

 

Har du noen formening om levetid for disse batteriene, brukt som forbruksbatterier? Selv har jeg 3x115Ah Sønnak Freeline forbruksbatterier. De er nå 7 år og har ennå ikke vist tegn på alderdomssvakhet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvilken lader?  XS 7000?  XS 3600 og XS 25000 har i alle fall ikke "boost mode" (har en av hver).

<{POST_SNAPBACK}>

Sikker på det??

 

Jeg kjøpte XS25000 (hos Mekonomen, etter anbefaling fra deg :lol: ), og den har da 'livrednings' program den, med puls koking etc.

 

Jeg har fått nytt liv i mine batterier i hvertfall, både start (som jeg var fornøyd med, men merker forskjell), og forbruk (som jeg var sikker på at jeg måtte kaste).

 

MEN : Ingen av dem var på noe tidspunkt tomme for vann :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Noen som har godt tips på Sønnak tilbud i Oslo/omhegn nå i høst.

Hei.

 

Nå i høst? :lol: Men uansett, kontakt Sønnak direkte. Selv fikk jeg meget bra rabatt som medlem i båtforening da jeg kjøpte mine batterier for 7 år siden.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for det... litt optimist her kanskje ja... Trenger en god lader også, noen tips. I tillegg skal det inn en inverter fra 12 til 220, så det er også av interesse om noen kjenner noen bra, som ikke har for stor tomgangstrekk...

 

Roger That

Link to post
Share on other sites

Takk for det... litt optimist her kanskje ja... Trenger en god lader også, noen tips. I tillegg skal det inn en inverter fra 12 til 220, så det er også av interesse om noen kjenner noen bra, som ikke har for stor tomgangstrekk...

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk emneoversikten. Der finner du en drøss om batterier, ganske så mye om lading og ladere, og en del om invertere.

 

Når det gjelder invertere og tomgangstrekk så ser det for meg ut til at dette har mer eller mindredirekte sammenheng med kapasiteten på inverteren. Mer kapasitet = mer tomgangstrekk.

 

Jeg endte opp med 1000W-versjonen til Mobitronic med fjernkontroll og nettprioritering (modifisert sinus). Skal bli interesant å se hvordan den fungerer i praksis.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takk for det... litt optimist her kanskje ja... Trenger en god lader også, noen tips.

Den tidligere omtalte Ctek XS25000 som jeg valgte (etter en tidligere diskusjon her på baatplassen)finner du detaljer om HER og den kjøpte jeg hos Mekonomen (også etter tips herfra) for 2600,- (eller var det 2700,- :confused: ) Nærmeste Mekonom finner du HER

 

Har ikke hatt den så lenge, men spekken og anbefalingene er fine.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Sikker på det??

 

Jeg kjøpte XS25000 (hos Mekonomen, etter anbefaling fra deg  :lol: ), og den har da 'livrednings' program den, med puls koking etc.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Perkkele. Worse må visst i gang med å lese bruksanvisninger ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har nylig kjøpt en CTEK xs 7000,så langt er jeg fornøyd med den.Jeg mener den har boost mode.I boost instilling vil spenningen øke til 16 v som varer i to-tre timer sier bruksanvisningen. Er dette en skikkelig boost funksjon eller er dette en reklame gimmik???.Vil en forsatt vere avhengig av en god "gammeldags" lader for å berge et flatt batteri??.

 

 

mvh 740 c

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du noen formening om levetid for disse batteriene, brukt som forbruksbatterier? Selv har jeg 3x115Ah Sønnak Freeline forbruksbatterier. De er nå 7 år og har ennå ikke vist tegn på alderdomssvakhet.

 

Lars H.

Hulda hadde Biltemabatterier i den forrige båten. Jeg kan ikke si noe spesifikt om hvor lenge de holdt. De var like bra etter 9 år, da solgte vi båten. Dette med "like bra" kan man kanskje ta med en klype salt. Jeg kan vel si at vi hadde ingen problemer med batteriene kapasitetsmessig eller på andre måter i løpet av perioden.

Link to post
Share on other sites

Batterier som er blitt tørre kastes.

Erfaring med Biltema batterier over mange år = de er fine.

Startbatterier til forbruk er dårlig i praksis, støttes også av teknisk teori om hvordan forbruk over langs fungerer - kanskje da med unntak med mye samtidig forbruk og hyppig lading før bunn-nivå.

Ladere av moderne flerstegskontruksjon til mer enn ca. 700 kroner virker fint. Om noen er bedre til å trylle ødelagte batterier tilbake til litt lengre funksjon vet jeg ikke.

 

Batterier er så viktige og over tid så billige i forhold til hva båt koster å ha at man bør skifte dem etter noen år når de er dårlige fremfor å prøve marginale metoder for å bruke dem litt til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...