boble65 Startet 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2015 Har 2 luftinntak inn i motorrommet med diameter på 4 tommer, Ett i bunn og ett i topp. Er dette tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Noen som vet det :-)? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Jeg turte ikke svare, siden jeg ikke er sikker. Men jeg synes det høres lite ut. Ville trodd st det dobble, en på hver side skille være tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Kople på et væskefylt U-rør så ser du hvor mye vacuum du har i maskinrommet under gange. Får motoren alt for lite luft vil den ryke og du får en effekt økning hvis du åpner motoromsluka. 2x4" bør være tilstrekkelig, motoren vil jo også suge luft alle andre tilgjengelige veier. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Motor er ute så må gjøre det nå. Kanskje lure inn en 60mm slange i tillegg :-) er ganske tett motorrom så får kunn luft inn gjennom luftinntak. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Problemet ditt blir vel isåfall at det blir for varmt i motorrommet. Et spjeldhus til en 300 hester er vel ikke mye over to tommer så da har du en pekepinn..... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Problemet ditt blir vel isåfall at det blir for varmt i motorrommet. Et spjeldhus til en 300 hester er vel ikke mye over to tommer så da har du en pekepinn..... som i at jeg må ha mer eller mindre? Holder på med det elektriske nå så klarte ikke koble om :-D Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Volvo penta oppgir følgende formel på luftinntak til motor: Arealet i cm² = Hk x 1,4 Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 (redigert) Synes å huske noe lignende ja. 100kW= 136 hk = 20x10 cm luftåpning. Gamle gode ca mål. Jeg har tamd 30 A og har 4 stk 4" slanger. Det er nok iallefall. Redigert 27.Mars.2015 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 I gamle notater finner eg at størrelse på lufting bør være 1.9cm2 pr kw. Då er overflatekjøling tatt med. Mulig det er data fra yanmar. Luftforbruk for 1kg diesel (1.18liter)er normalt 12.4 m3. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Da endte jeg opp på 5tommer i regnestykket så da burde jo 2*4 tommer egentlig være nok. Vist jeg ikke regnet feil.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 (redigert) TAMD30A motoren er vel på 105 hk. En tilsvarende Yanmar på 125 hk skal ha minimum 375 cm2. Det tilsvarer vel fem x 4`` rør. Da har du god margin. Som de over skriver skal ikke turtallet på motoren øke når du åpner motorromsluken ved fullt pådrag. Gjør den det er arealet på kanalene inn til motorrommet for små. Innsugningsluftens temperatur målt ved motorens luftinntak bør ikke overstige 25 grader i forhold til utetemp. Altså er utetempen 20 grader bør ikke tempen på lufta inn ved motorens luftinntak overstige 45 grader. Temperatur på luften målt ved generatoren bør ikke overstige 60 grader (ved 20 ute). Kontrollen skal utføres ved full belastning etter ca en times kjøring på marsjfart. Redigert 28.Mars.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 F... Får lure inn noen rør til da.. Har to inntak framme i rommet,kan jeg lage meg to inntak bak i rommet el må de være på samme plass? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Nei, på samme plass må de ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Det er fordel å ha nokon framme og nokon bak, eller på kvar sin side. De gangene du bruker motor med lite belastning så er det mindre kjøling av strålevarme i maskinrom pga lavt luftforbruk, og da kan du få bedre sirkulasjon i luften ved å ha de forskjellig plassert. Fritidsbåter har som regel luftinntak til maskinrom på begge sider av skroget. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Ja har en på hver side av skroget. Og litt dårlig plass for en til. Så tror jeg må ta luften inn i hekken. Eller gå ned til 2stk 75mm og satse på at det holder.. :-) hmm tenke tenke.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.