Jump to content

Drenering av dørk i Draco 1700

Glen Aasland

Recommended Posts

Heisann godt båtfolk!

Sommer 2014 ble det en Draco 1700 som førstegangsbåt. Det var igrunnen planen å gjøre endel ting i vinter slik den var klar til sommer 2015, men nå blir det

gjort litt mer ting som er nødvendig enn kjekt vil jeg tro. Bunnstoffet ble skiftet før sjøsetting sist sesong, og vil bli malt en gang til før sjøsetting iår.

Men det jeg spesielt la merke til sist sesong var att det samlet seg endel vann i de brønnene i dørken, der hvor bensintank ligger samt hullet bak mot motorrommet.

Det er en lensepumpe i motorrom, og det som var tanken var å koble brønnene isammen slik at når jeg kjørte så ville vannet renne bakover helt til motorrom og

kunne dreneres med pumpen.

Det som er spørsmålet mitt, er om jeg kan borre hull mellom brønnene og motorrom uten å ødelegge noe av båten. Kommer til å legge slange imellom brønnene

slik vannet kan renne igjennom der og ikke inn i hullrom/glassfiber el.l. Hullene vil bli behandlet og tettet utenom hullet i slangen selfølgelig :lol:

Også så har jeg vann i baug. Dette ble lenset manuelt da jeg ikke trodde problemet ville kunne komme igjen, men når jeg tok opp båten merket jeg meg at

det var en del vann i baug også. Jeg ser for meg at det må være mulig å lage hull og slange fra rom i baug til brønn nr2 hvor bensin tanken ligger, og så

videre bakover.

Eventuelt, noen som har en annen lur ide? Jeg ønsker å bruke brønn til oppbevaring av dregg eller fender el.l, så det hadde vært kjekt om det var noenlunde tørt

i de brønnene :smiley:

Litt dårlige bilder, men håper noen har kunnskap og erfaring med draco og kansje vært borti problemet tidligere?

Enn må ihverfall være sikker på at jeg ikke borrer hull eller ødelegger noe som ødelegger konstruksjonen av dørken slik båten blir dårligere :yesnod:

Litt kjekkere å vaske båten innvendig også om vannet renner bak til lensepumpen :lol:

Mvh, Glen :thumbsup:

bilde

bilde

Brønnene blir fyllt opp av vann som blir dratt med inn i båten som følge av bading, vannski osv. Også så var kalesjen dårlig/ikke impregnert men det er fikset nå. Det er fortsatt ett lite hull i kalesje som ikke er reparert enda så det er jo fortsatt mulighet for regnvann inn i båten, så dette må jo selfølgelig fikses. Vannet i baugen er litt verre. Eneste vei inn som jeg ser er der hvor gelenderet (?) er skrudd fast i baugen. Men det kan jo være det er nok å fikse disse problemene, og være flinkere å tørke opp ved bading el.l.

Rart med det, når man kjører seg opp i ett hjørne så er det ikke alltid lett å se alle løsningene. Ble for fokusert på å bore hull slik at jeg ikke tenkte så langt.. :lol:

Takker for svar Draco24 :thumbsup:

Sjekk om vannet smaker salt eller ikke. Det kan jo tenkes at du får vann gjennom vinduene også hvis disse ikke er tette. Du kan bruke Captain Tollys "creeping crack cure" (google) der.

Skru løs alt som er skrudd fast i dekket, vask med aceton, sett inn alle hullene og anleggsflatene med Tech-7 og skru på plass igjen. Alle steder det kan komme inn vann vil det komme inn vann.

Heisann! Nei jeg har nok bodd i Rogaland hele mitt liv :) Jeg har opplevd at det finnes en Glenn Aasland med 2 "N"er, da jeg fikk fakturaen hans fra ett selskap. Ble jo mye forvirring men adressen var ikke kjent hos meg.. :)

Litt sånn OT spørmål igrunn. Jeg har lyst å ha noe ny farge på båten, og jeg regner med at orginalfargen sitter på nå.

Hvordan går jeg frem?

Finkornet sandpapir, primer, maling? Jeg vet at grunnarbeidet har mye å si så jeg vil gjøre det riktig. Er sikkert en tråd om dette en plass, så jeg skal lete litt rundt. Om noen vet om en tråd hadde en link vært kjekt :D

• 1 måned senere...

Det skal være åpent hele veien fra baug til motorrom i disse båtene, men mulig det er noe som ligger å tetter hvis du bare har vann fremme i baugen som ikke renner bakover. Hos meg samles alt i motorrom. Jeg har også dreneringshull i både tankrommet og den lille brønnen bak mot motorkassa. Det er 2 små hull som er boret helt i bakkant av hver brønn som lar vannet renne ned i bunnen og bak i motorrommet hvor det blir lenset ut. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...