Båtkjøper Startet 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2015 (redigert) Hei, Vi skal kjøpe vår første båt, og har i utgangspunktet sett oss ut daycruisere på rundt 20-21 fot. Etter å ha spurt litt her inne, har vi forstått at det er 4-taktsmotor "som gjelder". Vi leter derfor etter dette pr idag. "Problemet" er at det er så mange båter med innenbords motor! Slik jeg har forstått det er det mer praktisk med utenbordsmotor mtp service osv? Vi har båtplass i en marina der det også er verksted på stedet, så vil tro at de kan utføre service ved bryggene (?). Eller har ikke dette noe å si? (Jeg er jente OG nybegynner/første båten, så bare gjetter litt ) Bør vi uansett styre unna innenbords for å være sikre? Båtene/motorene vi ser på er i underkant av 10 år gamle (5-10 år). Redigert 25.Mars.2015 av Båtkjøper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Eneste grunnen til at jeg ville valgt innenbords er for å få dieselmotor. Derfor har jeg utenbords suzuki 140 hk. Lettere/billigere vedlikehold, og lettere og bruke for nybegynnere;) du ser hvilken vei motoren står.. Fordelen med innenbords er kanskje at båten er litt penere bak, gjerne med større badeplattform.. Hvilken båt vurderes? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Erik Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Heller velstelt innebords enn shabby utenbords (forutsatt ferskvannskjøling). Men det er kanskje en enklere sak å bytte eller levere inn en utenbords til repp/Sevice ? Innebords vil til gjengjeld gi bedre lading (formoder jeg), og mulighet for varmtvann fra motor. Innebords diesel vil gi billigere driftsbudsjett. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mons Olav Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hei,ville kjøpt båt med påhenger.Suzukier en knallgod motor men også de andre merkene er bra.For all del ikke kjøp båt med innenbords Mercruiser 1.7 diesel motor som står i mange daycruisere.Myyye tull med denne det vet jeg. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Båtkjøper Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Eneste grunnen til at jeg ville valgt innenbords er for å få dieselmotor. Derfor har jeg utenbords suzuki 140 hk. Lettere/billigere vedlikehold, og lettere og bruke for nybegynnere;) du ser hvilken vei motoren står.. Fordelen med innenbords er kanskje at båten er litt penere bak, gjerne med større badeplattform.. Hvilken båt vurderes? Vi har i falt mest for Bella 620/621 DC. Spesielt sittegruppen med mulighet for "solseng". Disse har stort sett (alltid?) utenbordsmotor, men kanskje man også får flere muligheter ved å også se på innenbords? Har også sett på Yamarin. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 I båter opp til 21-22 fot er vel utenbords å foretrekke både med tanke på vedlikehold og driftsøkonomi. Gå for utenbords! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Båtkjøper Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Da lytter vi på dere, og fortsetter søken etter båt med utenbords firetakter :) Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Til "sol og bad" type kjøring hvor båten enten ligger stille eller er i plan, er ikke nødvendigvis firetakter noe poeng i seg selv. Men er planen å putre mye rundt i 1-4 knop er 4T hyggelig. En moderne 2T med elektronisk innsprøytning er ett glimmrende alternativ, særlig hvis alternativ to er en ihjelkjørt eldre 4T.... Moral: det er bedre med ny 2T enn gammel 4T. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Båtkjøper Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Til "sol og bad" type kjøring hvor båten enten ligger stille eller er i plan, er ikke nødvendigvis firetakter noe poeng i seg selv. Men er planen å putre mye rundt i 1-4 knop er 4T hyggelig. En moderne 2T med elektronisk innsprøytning er ett glimmrende alternativ, særlig hvis alternativ to er en ihjelkjørt eldre 4T.... Moral: det er bedre med ny 2T enn gammel 4T. Tusen takk for innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Båter på denne størrelsen har som oftest utenbordsmotor da innenbords er dyrere å produsere og gjerne blir aktuelt på båter over ~300 hk og for tyngre lukkede båter.(Det finnes riktignok mange brukte amerikanske båter med innenbords til en billig penge). Når pris ikke er viktig er innenbords å foretrekke da det gir mulighet for en bedre planløsning med motorene gjemt under salongen. Glem diesel på denne størrelse båt med mindre du kjører flere hundre timer i året, reparasjonskostnader samt høyere innkjøpspris får du aldri tatt igjen på noen få tusen i sparte drivstoffkostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Jeg ville valgt yamarin 64/65 pga lettkjørt skrog med veldig god balanse og meget gode sjøegenskaper, hvis bruken ikke innebærer noe særlig fisking. Skal du overnatte mye i båten kan kanskje skibsplast 655 være et godt alternativ. Anbefaler deg på det sterkeste å testkjørt de båtene som er aktuelle. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 båtene du ser bella da er flipper 630 et bedre alernativ men min anbefaling er som altid ibiza 20 eller 22 menn vi har også skibsplast og askeladden 585 jeg har ibiza 19 touring med suzuki df 140a Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Whiskey Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Blir sikkert ikke siste båten, så tenk annenhåndsverdi. Ville satset på båt det var mange av på finn.no = populært. Nye 2 taktere er ikke mye forskjellige fra 4t bortsett fra annen lyd. Mange støyer mindre i dBa men har andre frekvenser på lyden. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
ollebolle2 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Har 2t optimax som er tilnærmet lik i forbruk som 4t men er dritt lei fylling av 2t olje og det vibrerer og bråker mer enn 4t. Bytter snart til 4t Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Har 2t optimax som er tilnærmet lik i forbruk som 4t men er dritt lei fylling av 2t olje og det vibrerer og bråker mer enn 4t. Bytter snart til 4t Enig der. Hadde selv en 90 Optimax for noen år siden, og fikk også de samme følelsene av,som du antyder, mere vibrasjon og noe mere støy, kontra en fire-takt.( Kan derimot ikke sammenlignes med de større Optimax-motorene fra 135hk. og oppover, det er jo noen forferdelige bråkebøtter). Den nye serien til Mercury (fire-takt) av bl.a. 115 hk. virker jo veldig lovende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.