Jump to content

Bør vi kjøpe utenbords motor, eller er innenbords også ok?

Båtkjøper

Recommended Posts

Hei,

Vi skal kjøpe vår første båt, og har i utgangspunktet sett oss ut daycruisere på rundt 20-21 fot.

Etter å ha spurt litt her inne, har vi forstått at det er 4-taktsmotor "som gjelder". Vi leter derfor etter dette pr idag.

"Problemet" er at det er så mange båter med innenbords motor! Slik jeg har forstått det er det mer praktisk med utenbordsmotor mtp service osv?

Vi har båtplass i en marina der det også er verksted på stedet, så vil tro at de kan utføre service ved bryggene (?). Eller har ikke dette noe å si?

(Jeg er jente OG nybegynner/første båten, så bare gjetter litt :wink:)

Bør vi uansett styre unna innenbords for å være sikre? Båtene/motorene vi ser på er i underkant av 10 år gamle (5-10 år).

Redigert av Båtkjøper (see edit history)

Eneste grunnen til at jeg ville valgt innenbords er for å få dieselmotor. Derfor har jeg utenbords suzuki 140 hk. Lettere/billigere vedlikehold, og lettere og bruke for nybegynnere;) du ser hvilken vei motoren står..

Fordelen med innenbords er kanskje at båten er litt penere bak, gjerne med større badeplattform..

Hvilken båt vurderes?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Heller velstelt innebords enn shabby utenbords (forutsatt ferskvannskjøling).

Men det er kanskje en enklere sak å bytte eller levere inn en utenbords til repp/Sevice ?

Innebords vil til gjengjeld gi bedre lading (formoder jeg), og mulighet for varmtvann fra motor.

Innebords diesel vil gi billigere driftsbudsjett.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Eneste grunnen til at jeg ville valgt innenbords er for å få dieselmotor. Derfor har jeg utenbords suzuki 140 hk. Lettere/billigere vedlikehold, og lettere og bruke for nybegynnere;) du ser hvilken vei motoren står..

Fordelen med innenbords er kanskje at båten er litt penere bak, gjerne med større badeplattform..

Hvilken båt vurderes?

Vi har i falt mest for Bella 620/621 DC. Spesielt sittegruppen med mulighet for "solseng". Disse har stort sett (alltid?) utenbordsmotor, men kanskje man også får flere muligheter ved å også se på innenbords? Har også sett på Yamarin.

Til "sol og bad" type kjøring hvor båten enten ligger stille eller er i plan, er ikke nødvendigvis firetakter noe poeng i seg selv. Men er planen å putre mye rundt i 1-4 knop er 4T hyggelig. En moderne 2T med elektronisk innsprøytning er ett glimmrende alternativ, særlig hvis alternativ to er en ihjelkjørt eldre 4T.... Moral: det er bedre med ny 2T enn gammel 4T.

Til "sol og bad" type kjøring hvor båten enten ligger stille eller er i plan, er ikke nødvendigvis firetakter noe poeng i seg selv. Men er planen å putre mye rundt i 1-4 knop er 4T hyggelig. En moderne 2T med elektronisk innsprøytning er ett glimmrende alternativ, særlig hvis alternativ to er en ihjelkjørt eldre 4T.... Moral: det er bedre med ny 2T enn gammel 4T.

Tusen takk for innspill :)

Båter på denne størrelsen har som oftest utenbordsmotor da innenbords er dyrere å produsere og gjerne blir aktuelt på båter over ~300 hk og for tyngre lukkede båter.(Det finnes riktignok mange brukte amerikanske båter med innenbords til en billig penge). Når pris ikke er viktig er innenbords å foretrekke da det gir mulighet for en bedre planløsning med motorene gjemt under salongen.

Glem diesel på denne størrelse båt med mindre du kjører flere hundre timer i året, reparasjonskostnader samt høyere innkjøpspris får du aldri tatt igjen på noen få tusen i sparte drivstoffkostnader.

båtene du ser bella da er flipper 630 et bedre alernativ men min anbefaling er som altid ibiza 20 eller 22 menn vi har også skibsplast og askeladden 585

jeg har ibiza 19 touring med suzuki df 140a

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Har 2t optimax som er tilnærmet lik i forbruk som 4t men er dritt lei fylling av 2t olje og det vibrerer og bråker mer enn 4t.

Bytter snart til 4t

Enig der. Hadde selv en 90 Optimax for noen år siden, og fikk også de samme følelsene av,som du antyder, mere vibrasjon og noe mere støy, kontra en fire-takt.( Kan derimot ikke sammenlignes med de større Optimax-motorene fra 135hk. og oppover, det er jo noen forferdelige bråkebøtter). Den nye serien til Mercury (fire-takt) av bl.a. 115 hk. virker jo veldig lovende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...