Baard Startet 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2015 Hei, Jeg har en eldre Vetus styring i min Concorde Contra 910. Jeg har gått over den delen som er bak i båten for å fjerne slark og dødgang i overføringen, og der er det så godt som ikke noe mer slark. Allikevel så er det slark og dødgang i den, og båten er noe ubehagelig å styre. I fjor luftet jeg systemet for å eliminere det også. Kan det være at noe i styrepumpen ikke fungerer slik det skal? Er det noen som har peiling på slik her og kan si noe om det er mulig å demontere pumpen(den rattet sitter å) og overhale denne? /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Ingen som har peil på hydraulisk styring?? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Må du "ratte" like mye til begge side før du får sylinderen beveger seg? Er det den slark og dødgang du mener.? Nok olje og rett olje i styrepumpa. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Baard Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Ja, det er omtrent like mye dødgang i begge retninger. Og sylinderen beveger seg ikke før ratter flyttet en del. Det er ATF olje på pumpa. Og den ble fylt helt opp i fjor og luftet. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Er det mye ”dødgang” høres det ut som stemplene i styrepumpa er slitte, Er det stopp på rattingen når roret er i borde samme motstand til begge sider? Jeg har omtrent maken luftenipler på styresylinderen (som på bremsesylinderen til bilen) Og så har jeg en 5mm slange som jeg setter på nippelen og derfra til styre pumpa så er det bare og ratte til luften er ute og så ta den andre siden. Ellers må en tappe litt og etterfylle før nivået blir for lavt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dakota Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Har du prøvd å ta av begge niplene bak ved sylinder og legge de ned i et spann med olje og bare dreie rattpumpa en vei? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Min første tanke: jeg kjenner ikke til at Vetus hydraulske styringssystemer trives med ATF olje. Sikker på det er riktig olje? Deretter test: du sier t det er slark. Det er små stempler som beveger seg inne i rattpumpen. Dersom disse ikke pumper oljen rett pg slark i luking så vil du ikek klare å pumpe, eller det lekker olje forbi pumpen/stemplene mens du ikek rører rattet. (derfor: sikker på at ATF olje er lurt?). Men det enkleste er å vri rattet til maks utslag (samme om det er høyre eller venstre) drei rattet videre når det stanser. Dersom du klarer å dreie rattet om du legger videre press på dette etter at sylinderen ved ror/drev er i fullt utslag så lekker olje forbi stemplene. Prøv gjerne begge veier. Rattet skal gå å bevege selv om du er ved fullt utslag, men det skal ikke skje raskt. Det skal gå med noen få grader i minuttet. Men sjekk også mekanikken - om sylinderen i andre enden og evt overgang til ror og roraksel. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Hei, Takk for mange gode svar. Jeg skal sjekke opp litt i dag. Det jeg kan si er at det er ikke slark på sylindersiden. Dette fikset jeg opp i i fjor. Skal også få sjekket oljetype. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Roger jo Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Oljen som Vetus har i dag ""22 CST, DIN 51524/24#. http://www.vetus.com/vetus-hydraulic-steering-oil.html#product_tabs_technicalspecification_contents http://www.mobil.com/Singapore-English/Lubes/PDS/GLXXENINDMOUnivis_N.aspx http://www.arceurotrade.co.uk/projects/Rock%20Oil%20Data/HLP-Hydraulic-TDS.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.