Jump to content

Dødgang/slark i eldre Vetus hydraulisk styring - styrepumpe

Baard

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en eldre Vetus styring i min Concorde Contra 910. Jeg har gått over den delen som er bak i båten for å fjerne slark og dødgang i overføringen, og der er det så godt som ikke noe mer slark. Allikevel så er det slark og dødgang i den, og båten er noe ubehagelig å styre. I fjor luftet jeg systemet for å eliminere det også.

Kan det være at noe i styrepumpen ikke fungerer slik det skal? Er det noen som har peiling på slik her og kan si noe om det er mulig å demontere pumpen(den rattet sitter å) og overhale denne?

/Baard

/Baard

Er det mye ”dødgang” høres det ut som stemplene i styrepumpa er slitte,

Er det stopp på rattingen når roret er i borde samme motstand til begge sider?

Jeg har omtrent maken luftenipler på styresylinderen (som på bremsesylinderen til bilen)

Og så har jeg en 5mm slange som jeg setter på nippelen og derfra til styre pumpa så er det bare og ratte til luften er ute og så ta den andre siden.

Ellers må en tappe litt og etterfylle før nivået blir for lavt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Min første tanke: jeg kjenner ikke til at Vetus hydraulske styringssystemer trives med ATF olje. Sikker på det er riktig olje?

Deretter test: du sier t det er slark. Det er små stempler som beveger seg inne i rattpumpen. Dersom disse ikke pumper oljen rett pg slark i luking så vil du ikek klare å pumpe, eller det lekker olje forbi pumpen/stemplene mens du ikek rører rattet. (derfor: sikker på at ATF olje er lurt?). Men det enkleste er å vri rattet til maks utslag (samme om det er høyre eller venstre) drei rattet videre når det stanser. Dersom du klarer å dreie rattet om du legger videre press på dette etter at sylinderen ved ror/drev er i fullt utslag så lekker olje forbi stemplene. Prøv gjerne begge veier.

Rattet skal gå å bevege selv om du er ved fullt utslag, men det skal ikke skje raskt. Det skal gå med noen få grader i minuttet.

Men sjekk også mekanikken - om sylinderen i andre enden og evt overgang til ror og roraksel. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...