Eureka Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Ikke la oljen være kokvarm. La den kjøle seg av litt før du pumper. Plastslangen kan smelte og løsne / sette seg fast. Ellers så er det uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Takk for konstruktive svar, Sjøfare og Eureka! I'm on my way! Lars H.: Det er ikke meningen å lage problemer for verken meg eller deg, men forberede meg på eventualiteter! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 (redigert) Maritim sugepumpe ser det ut til? Ligner iallefall veldig på den jeg kjøpte der for 2 år siden. Skjøtene på denne sitter veldig bra og jeg har ikke opplevd at de faller fra hverandre. Uansett så sitter selvsagt skjøtestykket øverst og er større enn hullet til peilepinnen så den skal ikke kunne dette nedi eller noe. Redigert 1.September.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Ta deg en tur på fjorden for å varme opp oljen! Du kan vel også kjøre motoren varm på tomgang mens du ligger i havna? Jeg synes den vakumpumpa er vanskelig å tømme og rengjøre uten at det blir griseri. Jeg bruker heller en liten sugepumpe og pumper direkte opp i en plastkanne som jeg kan levere fra meg direkte. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Zitt Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Du kan vel også kjøre motoren varm på tomgang mens du ligger i havna? Jeg synes den vakumpumpa er vanskelig å tømme og rengjøre uten at det blir griseri. Jeg bruker heller en liten sugepumpe og pumper direkte opp i en plastkanne som jeg kan levere fra meg direkte. Jeg tar gjerne en tur ekstra på fjorden, jeg, om det så er bare for å varme opp motoroljen! Planen er å dekke til hele dørken med avispapir, for å unngå søl inni båten. Det er omtrent 5,5liter olje på motoren, og det er vel omtrent det som går på beholderen på pumpen. Så tar jeg pumpen ut av båten og heller oljen over på en maursyrekanne. Det jeg er litt redd for er om det blir såpass med trykk i systemet til pumpen at slangene kan slite seg fra hverandre, og dermed grise. Først skifter jeg motorolje i båten, deretter gearolje i båten, HIACEen min, SAABen til fruen og til slutt BMWen til junior(legg merke til rekkefølgen - det viktigste først). Så må jo pumpen(beholder og slanger) rengjøres før de legges ned i kartongen igjen. Hvordan gjør jeg det lettest og med hva? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 (redigert) Om det står en skvett olje igjen i beholderen, det gjør vel ingenting. Og slangen kveiler du opp, etter at du har tørket av den met et tørk fra en tørkerull før du legger rullen i en bærepose. Dette er vel det mest renslige systemet for å bytte olje en kan få. Jeg tror du lager deg fiktive problemer. Redigert 1.September.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.