blue moon Startet 26.Mars.2015 Del på Facebook Startet 26.Mars.2015 Er dette et must når en ligger på landstøm? Biltema har en rimelig en som sikkert gjør jobben like bra som andre: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Galvanisk-isolator-zinc-saver-25231/ Den skal da kobles på jord mellom strøminntaket og panelet? Det blir en liten utfordring å splitte kabelen og få på plass ser jeg.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Bårdp Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Vel den hindrer jo strøm i jordlederen som følge av galvaniske potensialforskjeller å er sikkert like bra som alle andre fabrikanter. Men om det oppstår en jordfeil er du nå like langt. Skal du ha en fullstendig beskyttelse må nokk montere en skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Jeg har et ordinært landsstrømsopplegg i min båt, dvs. ikke noen skilletrafo (enda). Nå er det vel slik at forskriftene tar hensyn til liv og helse fremfor tæringsproblematikken, og slik må det være! Det betyr igjen at jordingen i landstrømsforbindelsen skal ha elektrisk kontakt med elektrisk førende metall som har kontakt med vannet som båten flyter i. Dette gjelder også motor og drivverk. I forskriftsmessige installasjoner så betyr det at man har kontakt med nabobåten via jordleder. Dermed oppstår en galvanisk krets over jordingskabel, via drivverk og forbindelser til sjø, fra den ene båten til den andre. Når man ligger med permanent landstømstilkobling, slik jeg gjør, så mener jeg derfor at det burde være et minstekrav at en slik galvanisk isolator er montert på landstrømsforbindelsens jordingskabel. Ikke bare for å beskytte egen båt, men også for å forhindre tæringsskade på andres båter. Denne galvaniske isolatoren sperrer for elektrisk strøm som har en mindre spenning enn diodenes sperrespenning. Vil tippe en plass mellom 1,5-2,0 Volt. Overstiges denne spenningen, f.eks. ved jordfeil, så vil den passere gjennom isolatoren. Her en skisse over kretsløpet med og uten isolator. Båtene kan ha forskjellige materialer i drivverk som skaper potensialforskjellen. F. eks. en med fast aksel og bronsepropell og en annen med allumiumsdrev. Eller den ene båtens zink er opptæret mens den andre har godt med zink. Slike krester oppstår uavhengig om der er jordfeil i den ene eller andre båten. Den påvirkes heller ikke av om det er landstrømmen er påslått eller avslått (spenningsløs). Det er kun forbindelsen med båtene via landstrømstilkoblingens jordingskabel som skaper denne kretsen. Men, som det nevnes over, det beste er å montere skilletrafo der man kutter landjordforbindelsen og har et eget internt jordingssystem i båten. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ove T Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Ett annat alternativ. http://sxk.se/content/säker-anslutning-av-landström Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Ett annat alternativ. http://sxk.se/content/säker-anslutning-av-landström Studerte de altenativene du henviser til. Det er de to første en-fase alternativene som er aktuelle. I det første alternativet så er landjord frakoblet og erstattet med dynaplate til sjø. Etter uttallige innspill her på båtplassen så forstår jeg det slik at denne løsningen, med jording via dynaplate alene, ikke er tillatt iflg de norske forskriftene. Om båten flyter i ferskvann/brakkvann så vil elektrisk potensialutjevning til jord kunne bli vanskelig med kun dynaplate. Rent ferskvann har begrenset ledningsevne. Har man da en jordfeil ombord så vil ikke jordfeilbryter løse seg ut fordi lekkstrømmen ikke har noen vei å gjøre av seg. Det andre alternativet er jo greit. Her er det jo en vanlig skilletrafo med jording til sekundærsidens midtleder som også utjevnes til dynaplate. Men slik jeg leser denne tråden så diskuteres altså effekten av Galvanisk Isolator (Zinksaver) ! Bjørn Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Bjørn du har mye rett i det du skriver, men følgende utsagn er ikke korrekt Om båten flyter i ferskvann/brakkvann så vil elektrisk potensialutjevning til jord kunne bli vanskelig med kun dynaplate. Rent ferskvann har begrenset ledningsevne. Har man da en jordfeil ombord så vil ikke jordfeilbryter løse seg ut fordi lekkstrømmen ikke har noen vei å gjøre av seg. Hvis en jordfeil ikke har noen plass å ta veien, så er det vel strengtalt ingen jordfeil.:) Dvs at jordfeilbryteren vil løse ut, så sant jordfeilen er stor nok.(Dvs fra 20-30mA) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 (redigert) Jeg ordla meg muligens litt uklart. Jordfeilbryteren jeg nevner er plassert i båtens 220V tavle. Tenk deg en ordinær panelovn tikoblet et jordet støpsel. Det oppstår en lekkasje på L-lederen som gjør at den har kontakt med ovnens stål-overflate. Altså en jordfeil! Vanligvis så vil dette medføre en lekkasjestrøm som da vil ta veien fra ovnens stål-overflate via båtens potensialutjevningssystem og landjordforbindelsen og tilbake til landtrafoen. Jordfeilbryteren i båtens tavle registrere forskjellen i L og N lederen og bryter forbindelsen. Har man derimot ikke jordforbindelse med landtrafoen så vil heller ikke lekkasjen bli ført tilbake og dermed vil heller ikke forskjellen bli registrert i jordfeilvernet slik at den trigger. Man vil ikke ha en lekkasjestrøm, men jeg mener fortsatt at der er en feil så lenge L lederen har kontakt med ovnens stål-overflate. Hvis man da har en metallbåt som flyter i ferskvann, isolert fra kaia med fendere, med kun dynaplate og uten landjordforbindelse. Med en barfot på ståldekket og den andre barfoten på kaia. Så får man bare håpe på at jordfeilvakta trigger kjapt! Men så var det dette med effekten av den galvaniske isolatoren da ? Bjørn Redigert 26.Mars.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Careka Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Jeg montert en slik Zink saver på vår forrige båt, og der var det stor forskjell på Zinkforbruket. Så jeg har satt in på den vi har nå også. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Torsen67 Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 (redigert) Hei. Jeg skal montere en galvanisk isolator. Jeg har i dag en 3-fas landstrømpakke fra Ratio. Her går det to strømuttak i fra "sikringsboksen". Er det da så at jeg må kutte kabelen mellom inntaket og "sikringsboksen" for å hente ut jordingskabelen? Syns dette høres litt klønete ut. Til info så spiser landstrømmen anoder til frokost når jeg lader båten. Oppdaget dette når tilfeldigvis da jeg måtte ha opp båten etter 4-5 uker på sjøen. Edit: Ser Ratio har egen plug & play galvanisk isolator. Den var dyr.. https://www.marineshop.no/ratio-electric/132051/ratio-electric-galvanisk-isolator-ratio?gclid=EAIaIQobChMI3dbQyPmN7AIVmqiyCh0iPAWvEAQYAyABEgJZoPD_BwE Redigert 29.September.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Isolatoren skal inn før fordeling. Det normale er å plassere den på kabelen rett etter inntaket i båten. Men en sånn isolator er en sånn «kjekt å ha» og er egentlig ikke en sikring mot jordfeil strømmer. Det stopper som sagt bare et par volt men iom at dine sink tæres så fort så bør du heller gå i gang med å finne ut hva det er snakk om. Om det er din båt eller noen andre. Det kan godt hende det er din båt som lekker og da er du like langt med en slik isolator. Men når det er sagt så er en marine lader ofte at typen dobbelt isolerte og forårsaker normalt sett ikke slike ting som du opplever. Selv så ville jeg gått i gang med multimeteret og funnet strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Kjellg skrev 4 minutter siden: Isolatoren skal inn før fordeling. Det normale er å plassere den på kabelen rett etter inntaket i båten. Men en sånn isolator er en sånn «kjekt å ha» og er egentlig ikke en sikring mot jordfeil strømmer. Det stopper som sagt bare et par volt men iom at dine sink tæres så fort så bør du heller gå i gang med å finne ut hva det er snakk om. Om det er din båt eller noen andre. Det kan godt hende det er din båt som lekker og da er du like langt med en slik isolator. Men når det er sagt så er en marine lader ofte at typen dobbelt isolerte og forårsaker normalt sett ikke slike ting som du opplever. Selv så ville jeg gått i gang med multimeteret og funnet strømmen. Takk for svar, men har ikke kommet over noen som kan hjelpe meg med multimeter. Men C-tec laderen min vil som regel ikke lade batteriet mm det er nesten fullt. Har da bare brukt en vanlig lader på 15A. Kan det ha vært årsaken? Men hvis min båt lekker, så skal det vel hjelpe at nettopp jeg monterer en isolator, men jeg fortsatt vil slite hvis naboen sin lekker? Det er sånn jeg har tolket det når jeg leste om dette på Defa sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Torsen67 skrev 50 minutter siden: Takk for svar, men har ikke kommet over noen som kan hjelpe meg med multimeter. Men C-tec laderen min vil som regel ikke lade batteriet mm det er nesten fullt. Har da bare brukt en vanlig lader på 15A. Kan det ha vært årsaken? Men hvis min båt lekker, så skal det vel hjelpe at nettopp jeg monterer en isolator, men jeg fortsatt vil slite hvis naboen sin lekker? Det er sånn jeg har tolket det når jeg leste om dette på Defa sine sider. Må huske på at ved å koble på en zink saver, så maskerer du bare problemene. Du har en ganske stor lekkasje når du sier at sinken går så fort, og jeg ville heller konsentrert meg om å finne ut hvor og hva som lekker, og hvorfor. Iom at din zink spises så har du noen annet også tilkoblet landstrøm i tillegg til bare lader. Om du er ukomfortabel med å feilsøke slike ting så ville jeg heller fått elektriker ombord. For en så stor lekkasje MÅ du finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 En ZinkSaver er det den heter, ikke noe annet. Dette funker ganske bra, siden (unntaksløs) alle som er tilkoblet jordkretsen vil få galvanisk tæring. ...et eller flere steder, og gjerne med forskjellig virkning, men den er der. De som ikke er tangert av større problemer enn vanlig økt forbruk av sink er godt hjulpet med en Zinksaver. Alle andre, gjelder de i dårlig organiserte havner og/eller som lider av naturlige overspenninger, eller som bare ønsker å bli kvitt all risk bør installere en skilletransformator. Til Torsen67, jeg ønsker å vinke "med rød flagg" og å forsterke det som Kjellg skrev: Når du allerede ser at det finnes økt forbruk av sink når laderen er tilkoblet da har du et -alvorlig- problem. Husk i hvert fall at Sink under vann er det eneste du ser, fordi det er siste ledd. Men, bare fordi sinken forsvinner raskere betyr ikke dette automatisk at det bare er sinken som spises. Avhengig kvalitet, areal, og hvor den er montert, kan det også være mulig at den ikke dekker alt. I så fall spises andre deler under vann, i tillegg til sinken. I tillegg skal man aldri glemme at denne strømmen kan gå flere vei. Så er det helt normal når man oppdager andre steder, helt andre, enn de som ligger under vann som blir skadet. Dette er direkte avhengig av "alt som ligger i veien" for denne spenningen som ønsker å utjevne andre siden i potensialet. Den kan altså gå den korte veien, f.eks. fra laderen din, via skrog eller aksling direkte til sjøen og så dit den vil, men den kan (bokstavelig) også ta en aldri så liten tur tvers gjennom båten, gjennom alle etasjer og så ut. På denne vandringen kan denne strømmen faktisk ødelegge ganske mye, rask eller langsomt, inkl. deler i f.eks. motoren eller andre forbindeleser som man ikke ville tro at det skal være mulig. Så, akkurat som Kjell sa, sjekk både lader og koblingene veldig... nøye. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 1.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2020 For å avgjøre om man har hjelp av en Zinksaver eller bør skaffe en skilletrafo, så kan man jo begynne med å måle litt på spenningen i hjemmehavnen. Har man fasespenninger som er like på begge siden av jordleder (Normalt 110-120), så rekker det med Zinksaver. Men i mange havner med mange båter er det dessverre ikke balansert. Det kan være båter som har jordfeil mindre en 30 mA, det kan være at everkets forsyning i seg selv som har feil, og det kan være maskienri som drar fasene feil. Da er det bare skilletrafo som hjelper Figuren til Mateco er veldig fin, men forteller ikke hele sannheten. Om det er feil på landstrømmen, eller at båt A og B har strøm lekasje (jordfeil) på hver sin fase i varmtvannstanken, så går det strøm i begge figurene. Jordfeil kan man se på som en motstand mellom faselederene og jordleder og det betyr at både jordleder og faseleder kan lekke mot moder jord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2020 Skilletrafo: Ikke alt som selges med den betegnelsen viker å være hva de gir seg ut for. Velg et anerkjent fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2020 JRK skrev On 1.10.2020 at 8.45: For å avgjøre om man har hjelp av en Zinksaver eller bør skaffe en skilletrafo, så kan man jo begynne med å måle litt på spenningen i hjemmehavnen. Har man fasespenninger som er like på begge siden av jordleder (Normalt 110-120), så rekker det med Zinksaver. ............ Men i Mateco er veldig fin, men forteller ikke hele sannheten. Om det er feil på landstrømmen, eller at båt A og B har strøm lekasje (jordfeil) på hver sin fase i varmtvannstanken, så går det strøm i begge figurene. Jordfeil kan man se på som en motstand mellom faselederene og jordleder og det betyr at både jordleder og faseleder kan lekke mot moder jord. Jeg vil nok hevde at ikke det er fullstendig heller. Men akkurat alt det som diskuteres er jo det hele forvirringen bygger på. ----------------------------------------- Jeg pleier å anbefale at en under ingen omstendighet bør begynne å grave etter likheter mellom begge, fordi ...dette... er feil. Zinksaver er beregnet for å begrense unødvendig forbruk av sink, innenfor spenningene i den galvaniske spenningsrekken (se også Wikipedia mm.). Det kan den veldig god, men .....ikke.... noe annet. Punktum; ferdig talt. Skilletransformator enten begrenser eller avslutter alle andre kjente problemer og feil som kan skje i sammenheng når det brukes jord-(!)kabel, inkludert galvanisk tæring. Punktum; men bare nesten ferdig talt, fordi den kan lage andre problemer i noen tilfelle men disse gjelder ikke for bruk på fritidsbåt og trengs ikke å diskuteres. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 2.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2020 Så bra Jørg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2020 Ikke helt ferdig talt. Jeg ohmet inngående og utgående jordkabel (støpsel og stikk) på en utrolig rimelig skilletrafo, null motstand. Sikkert ok med primær- og sekundær spoler. Resultatet av boksen er at den i praksis ville fungert som skjøteledning, med sikring. Derfor, om man skal kjøpe skilletrafo, kjøp anerkjent fabrikat som kan levere bruksanv. og samsvarserklæring. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 2.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2020 Noen som har en med god kvalitet /overkommelig pris å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2020 Jeg kjenner bare Noratel. En slik 16 A har stått problemfritt i Hulda mer enn 10 år. Denne trafoen har nullpunkt, slik at man kan legge opp TT-anlegg. Denne trafoen har ikke annen elektronikk enn softstart. Produsert i Norge. Koster nokså mye, tror jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2020 https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.browse&category_id=242&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2020 Sparelys har jeg gode erfaringer med, har kjøpt noen ting derfra, og de har vært brukbar kvalitet til prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2020 Kjellg: Nei, jeg har ikke noe annet enn lader tilkoblet landstrømmen. Men laderen er på tide å bytte ut. Jeg har også forhørt meg med båtforeningen, og de sier at alle strømtårnene er utstyrt med jordfeilbryter på brygga. Brygga er ny for året. Men, siden C-tecen, beregnet for marint bruk, ikke var så villig lengre, så kan muligens laderen jeg brukte som erstatning ha tullet det til? Jeg kommer uansett til å montere en isolator, og kjøper inn den svindyre til Ratio som er plug and play på eksisterende anlegg. Får også god pris på skikkelige ladere nå, så da blir det ny lader også. Etter at dette er koblet opp, så må jeg få en til å komme ned i havna for å måle neste sesong. Båten står nå på land. Har havn i padda i indre Oslofjord. Hvem kontakter jeg for å få utført et slikt målearbeide? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Ser nå at anoder på ror, flyndre, baugpropell og propellaksel fortsatt har litt igjen. Tenker jeg monterer en isolator og kjøper ny lader. Det kan i hvertfall ikke skade. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 "Litt igjen" er et relativt begrep. Mange anoder er moden for utskifting når de optisk har passert ca 1/3 (+/-) del av sin volum. Det samme gjelder når de synes "kraftig porøs og med mye belegg", da er dem ofte deaktivert og død. Har man regelmessig problemer da bør en måle regelmessig hvordan anodene arbeider, dvs. beskyttelsesgrad for hver enkelt komponent mot sjøvann. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.