Hulda Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Ikke helt korrekt Hr. Becker. Anoder vurderer vi etter massetap, ikke volum. Ellers er en god regel at når vekten kun er 30 % av den opprinnelige, er det på tide å skifte. Porøst belegg, som kan spyles av, gir ingen hindring for anoden å kvitte seg med ioner. Der er når belegget er fast (som kalkstein) at belegget går mot diffusjonstett, og ionene blir låst inne. Da passiverer anoden. Stort sett er anodene på Hulda slike som Princess og andre større båter må bytte etter et år i sjøen. Da er har de ofte fremdeles 90 % av opprinnelig masse. Jeg har sikkert anoder for 10 år til liggende på lager. Mange kilo. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 For all del, teknisk er det nok helt riktig, Hulda. Men så vet jeg ikke om så mange som veier sine anoder, mens de fleste vurderer det optisk (i hvert fall gjør jeg det så). Når det så finnes "optisk" mindre enn 1/3 igjen da har jeg vanligvis ikke flere grunn for noe videre diskusjon med meg og bare skifter de ut. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Hulda skrev 1 time siden: Ikke helt korrekt Hr. Becker. Anoder vurderer vi etter massetap, ikke volum. Ellers er en god regel at når vekten kun er 30 % av den opprinnelige, er det på tide å skifte. Porøst belegg, som kan spyles av, gir ingen hindring for anoden å kvitte seg med ioner. Der er når belegget er fast (som kalkstein) at belegget går mot diffusjonstett, og ionene blir låst inne. Da passiverer anoden. Stort sett er anodene på Hulda slike som Princess og andre større båter må bytte etter et år i sjøen. Da er har de ofte fremdeles 90 % av opprinnelig masse. Jeg har sikkert anoder for 10 år til liggende på lager. Mange kilo. Interressant. Kan man skrape vekk det passiviserte belegget? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 JRK skrev 40 minutter siden: Interressant. Kan man skrape vekk det passiviserte belegget? Absolutt. Ikke bruk stålbørste. Jeg har blant annet brukt vinkelsliper med skive beregnet for 'non ferrous materials'. Nynorsk, husker ikke fellesbetegnelsen på gammelnorsk i farta. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Jeg har en stor skrutrekker, det var jo ikke så lurt da... Godt man ikke er for gammel til å lære Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 JRK skrev 6 minutter siden: Jeg har en stor skrutrekker, det var jo ikke så lurt da... Godt man ikke er for gammel til å lære Jeg begynner å nærme meg den alderen. Men skal ikke bli fullstendig frenetisk heller. Poenget er at det er uklokt å dekke anoden med Fe (jern). For da vil anoden begynne å jobbe for at tilført jern ikke skal ruste, og så 'glemmer' den alt annet. Altså en form for passivering. Om man har en Biltema i nærheten, nylonrondell 19-289 kr. 64,90 eller grovrengjører 19-333 kr 64,90 vil sikkert gjøre jobben. Drill med høy rpm, forsiktig så ikke plastikken kliner seg til anoden. Eller for vinkelsliper: 19-3509 kr 94,90. Det var reklamen for i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Her en anode jeg hadde som var temmelig passivisert. Og her etter rensing med en børste av messing. Neste år hadde den minket godt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Takk for nyttig info til dere begge. Da blir det en tur til Biltema. Håper de har en litt mindre rondell også, slik at man kommer til inne i thrustertunellene også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.