Jump to content

Trad. robåter har en stor framtid!

roeren

Recommended Posts

Kommentar til Halvor Toften sitt innlegg i KYSTEN-bladet 2/15

Jeg får inntrykk av at Toften mener at trad.-båter ikke kan bli robåter for folk flest, men at det er mer moderne plastutgaver, gjerne opprigget med sleideseter og moderne årefester og årer, som er fremtiden.

Jeg tror han tar feil - heldigvis! For var det slik, ville trad.-robåter være henvist til nettopp den kostbare, museale tilværelsen i lite antall som jeg mener han antyder.

Min egen meget solide erfaring er at trad. trerobåter er svært så anvendelige for folk som liker hyggelige turer på sjøen, og ikke har mot, tid og/eller ambisjoner til lange karstykketurer, der stor fart er viktig, og med blant annet fare for hard vind og grov sjø. Vanlige folk som heller vil legge i vei med unger og utstyr i båten, og unngå det ekstreme - men gjerne flere ganger i uka.

Mine erfaringer er også, at slike enkle ferder kan gjennomføres med - til dels små - unger og andre uøvde, i vekslende både regn og vind, mer eller mindre hele året så lenge det ikke er frost. Dette er IKKE noe som er reservert for stille, varme sommerdager! Med et enkelt, lite seil kan ungene og de uøvde ha stor glede av seiling også.

MEN: Man må avvike såpass fra ”det opprinnelige”(??) at man har en liten påhengs å bruke i en brønn (har ikke plass for alle argumentene for brønnen). Motor i brønn er i bruk langs det meste av kysten, et voksende antall trad.-båter av mellomstørrelse får slike, også satt inn av trad.-båtbyggere. Man kan også ønske seg andre modifikasjoner på trad.-båtene, men de er ikke strengt nødvendige - men ligger godt ”innenfor tradisjonen”.

Riktig utstyrt kan rommelige trad-robåter (11-12 alen) få stor utbredelse som allbruksbåter/hverdagsbåter (i stedet for plastbaljer) for folk flest. Det er et digert marked ”der ute”, nettopp det alle er enige i er hva båtbyggerne sårt trenger. Men det krever stedig, langvarig markedsføring; foreløpig vet ikke kundene hva de skal spørre etter, og man får derfor nesten bare kunder som ”skal ha seg en færing bygd på gamlemåten” - som de siden nesten ikke får brukt!

Gamle robåter i tre er som gamle treski.For spesielt interreserte.Verken robåter eller treski vil bli noe for folk flest i nermeste fremtid,det er å tro på julenissen.Men kjekke ting er det jo.

bilde

He-he! Ja. det er myten. Men med erfaring fra helt uerfarne båteiere som noen år hadde gammaldags trerobåt med motorbrønn, holder jeg på det jeg sa: De håndterte vedlikeholdet helt greit, og hadde mye bruk og glede av båten. Det vil si - far og ungene; mor har båtskrekk, så det ble salg til slutt. I en annen familie som stadig har den riktig gamle, gammaldagse robåten med motorbrønn, kappes ungdommene om å låne båten, siden den er så kul!

Det må vel indikere noe?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...