Kyst1 Startet 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2015 Skal investere i dieselvarmer i Carat'n. Tror jeg har landet på Eberspächer, men etter alt jeg finner av info, er jeg på vippepunktet mellom d2 og d4. Prisforskjellen er jo ikke så stor. Noen som har synspunkter? Båten brukes fra påske - ut september. :-) Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
KongKing Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Hvis prisforskjellen ikke er stor og du bruker båten mye utenom vanlig sommersesong så gå for det største. Om du tenker å ha båten i flere år så er det pr år veldig lite det er snakk om ifht utgift. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 D4 Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Det burde holde med D2. Båten er for liten til D4. Det beste er å la den brenne på fult slik at den ikke soter. Jeg har en D 4 i en 29 foter med uttak i 2 kabiner. Selv der går D4 ned på laveste trinn etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Det burde holde med D2. Båten er for liten til D4. Det beste er å la den brenne på fult slik at den ikke soter. Jeg har en D 4 i en 29 foter med uttak i 2 kabiner. Selv der går D4 ned på laveste trinn etter en stund. Takk for svar alle sammen. Det er jeg egentlig det jeg trodde. Det er vel ikke noe særlig hvis den går for mye og lunker. Er jo hovedsaklig sommerbruk med litt utvidet sesong. Er jo bare redd for å angre på ar jeg kjøpte for liten... Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Svensk Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 (redigert) Om du varit ute nu så skulle du önskat D4. Är det mest sommar så håller det länge med D2. Stor skillnad på 0 och 14 grader på natten. Min D4 kan gå 2-4 dygn på ca 20 % och det är inga problem soting. Du kan sätta flera urblåst på en D4. Toalett, under kapell, eventuellt bygga torkskåp mm. Vatten temp på 3 och 16 grader gör extremt stor skillnad på en oisolerad båt. Redigert 27.Mars.2015 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Fagfolk anbefaler å ikke ha for stor varmer fordi den helst skal jobbe på høy effekt. Jeg har D2 i min Sun Cruiser, og det holder. Du kan eventuelt stenge ventilen i cocpit og sende all varme ned i salongen når du trekker deg tilbake på sene høstkvelder. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Ikke lett dette her. Ser noen mener i tidligere innlegg at d4 ikke har det problemet med soting lenger... Kunne tenke meg utblåsning i cockpit, salong, toalett. Og kanskje eget i stikkøye.. Men er vel kanskje lite sannsynlig at man kjører alle åpne samtidig? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Eg gjorde om varmluftrørene fleire ganger. Snudde på y-er og veksla på kor eg gikk med forskjellige slangedimmensjoner, inntil eg var fornøyd med varmefordeling i heile båten. Etter det har eg fått veldig jevn temperaturfordelig, men lavere maxtemp. Eg kjøpte webasto 3500 til 34foter. Valget på 3500 var fordi forrige varmer, eber d4l leverte rikelig varme. Men eg ser i ettertid at det ikkje stemmer. Det var bare to uttak på den og derfor jysla varmt oppe og i ac. Så nå når eg har fordelt varmen meir så kunne eg tenkt meg airtop 5000 eller D4. Det er verdt arbeidet å plassere uttak ! Det er fantastisk å rusle rundt mellom lugar og toalett i bare undikken å ta morgenstellet uten å fryse sjølv om det er 4 grader ute. Forrige båten vår på 27 fot summer family med ac og kallesje hadde eldre D3l, den leverte heilt ok der, men hadde den havarert så hadde det blitt D4. Eg kjenner ikkje din båttype, så valget må du ta sjølv, men eg ville heller hatt for stor vs for liten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Har samme størrelse på båt. Har d4.angrer ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Jeg har installert og hatt D2 o både Draco 24 og Scand Nordic 27. Den holdt i massevis til mitt bruk. Jeg tror nok en D4 på halv fart ikke har det godt i lengden. Som regel så har jeg blåst 80% av lufta ut "ute" resten er bare behagelig bakgrunnsvarme nede nok til å holde ting tørt, ellers blir det for varmt synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Jeg har installert og hatt D2 o både Draco 24 og Scand Nordic 27. Den holdt i massevis til mitt bruk. Jeg tror nok en D4 på halv fart ikke har det godt i lengden. Som regel så har jeg blåst 80% av lufta ut "ute" resten er bare behagelig bakgrunnsvarme nede nok til å holde ting tørt, ellers blir det for varmt synes jeg. Ned i soveavdeling er det jo mest bare for å bli kvitt den rå lufta. Er også skeptisk til å kjøre mye på halv fart. Hele sommeren er det jo lite som trengs. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Janoho Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Jeg har D4 i sollux 24, ikke isolert slanger. Har ikke hatt noen spesielle problemer i løpet av 4 år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.