Jump to content

Hvor mange i forum har Hallberg-Rassy 312 ? Erfaringstråd

Terje A. Gogstad

Recommended Posts

Vi kjøpte vår første båt (og sannsynligvis siste) for snart 24 år siden. Det var nesten en tilfeldighet som gjorde at det ble en HR312. Hadde ikke peiling. Anser kjøpet som flaks. Det har ikke vært mye tull med båten. Masten var riktignok plassert galt, så den måtte jeg flytte ca. 10 cm forover. Ellers er nedre rorlager et "svakt" punkt. Det blir etterhvert slitt og får endel slark. Men det er kraftig dimensjonert. Jeg fikk byttet det med en syrefast tapp og monterte smørenipler. Teakdekket ser jeg for meg at bør byttes om noen år. Motoren tok jeg med meg hjem i vinter for 3. gang for å stelle litt med den (Volvo Penta 2003). Regner med at den på denne måten varer "evig". Ellers har du jobben med bytte av belg til seildrevet (skal gjøres hvert 7. år, men jeg drøyer det til ca. hvert 10.år). Det er ca. en halv dags jobb for en nevenyttig amatør. Jeg tror ikke du kommer til å angre på kjøpet.

Eivind

Hei Arne

Lykke til med kjøp av første seilbåt. Hvis du har spørmål vedr. HR 312 tror jeg vi skal kunne bistå deg med svar på det meste

bliss X

Takk & takk - det er fremdeles noe uklart om det blir handel i år eller ikke, har kasta bort litt for mange hundretusener på biler akkurat nå, så finansene er til løpende vurdering :-)

Har fått meg båtplass som takler maks 32 fot, så størrelsen er ihvertfall gitt - jeg ser på båter på 30-32 fot.

Kom over denne artikkelen om HR352 nå i påska, virker som mye av de samme fordelene og ulempene som nevnes der også treffer 312'n. 

Det som omtales der og som jeg i utgangspunktet er noe betenkt over er teakdekket og de gamle Volvo-motorene...

Som gammel fisker er jeg stadig litt uforstående til alle problemene man hører om når det gjelder motorer som har gått et par-tre tusen timer og regnes som utslitte/upålitelige, dette er jo ikke mer enn en sjarkmotor går i året...?

Er disse gamle Volvo-motorene så dårlige som man får inntrykk av - eller er det uforstand/manglende vedlikehold som skaper problemene?

mv, Arne

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

De samme motorene har stått i mang en fiskebåt, og som du selv skriver har de da et mye høyere timetalle så jeg har mest tro på at det er brukeren som tar knekken på motorene. Ser stadig vekk 10-15 år gamle båter som averteres, og hvor motoren er nyere enn selve båten, og jeg tror ikke bare det handler om oppgradering til større motor.

Motorene står seg i hjel mer enn å gå seg i hjel. Ferskvannskjølte motorer av god kvalitet bør jo klare minst 10.000 timer med normalt vedlikehold.

Fattern har en HR 31 99 modell. Motoren der er i god stand. Den har gått "noen" tusen timer (timetelleren i turtelleren virker ikke lenger). Jeg gikk over den skikkelig i fjor da jeg overtok som "teknisk sjef ombord" :-)

Vet om en Perkins i en langturbåt som ble tatt ut for første overhaling ved 22.000 timer.

En ting jeg er skeptisk til er at det settes inn for store motorer i en del seilbåter, eller man bruker Gori propell med overdrive. Motorer med turbo går da lenge på lavt turtall. En dieselmotor skal man kjøre på relativt høyt turtall. Om man kjører rolig i lengre perioder bør man kjøre motoren skikkelig varm regelmessig. Dette gjelder særlig for turbodiesler. Vi praktiserer max minus 10-15% på marsjturtall.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Enig i den med turbo og lavt turtall, men utenom MD2003T, er vel 2-3-4 sylindrede båtmotorer under 50hk stort sett uten turbo, selv i dag?

Bortsett fra dysene som det er lønnsomt å ta en sjekk av trykk og spredning fra tid til annen, er min erfaring med dieselmotorer i båt & bil (før commonrail) at de går nærmest uendelig bare de får ren diesel og oljeskift etter boka.

mvh, Arne

mvh, Arne
www.tiarora.no

Hvordan fungerer toalettløsningen i HR312 MK 1? Jeg vurderte den også litt, men føler at det å ikke ha en skikkelig "baderom" drar litt ned. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hvordan fungerer toalettløsningen i HR312 MK 1? Jeg vurderte den også litt, men føler at det å ikke ha en skikkelig "baderom" drar litt ned. 

"Drit"-fint synes jeg. Men båten har ikke bad som egner seg til dusjing. Slikt foretar vi på badeplatform eller i cockpit. Hos oss har vi heller ikke behov for å dusje hver dag, og slettes ikke i forbindelse med bading.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...