Terje A. Gogstad Startet 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2015 Kjøpte i fjor en Hallberg-Rassy 312 Mk I, og er i grunn godt fornøyd med båten. Men - som de fleste andre båtmodeller har den sine "quirks" og det ville vært artig å få høre hvilke erfaringer andre har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Hei Jeg har 312 Mk I slik som deg. Har bare gode erfaringer med båten etter snart 15 år, og kan ikke komme på noe spesielt. Tidligere var det en forening for HR 312 eiere. Sitér dette innlegget Link to post
Impuls 3 Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Hallberg-Rassy Klubben Norge omfatter alle HR-båter, se hjemmesiden på www.hrklubben.no Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Vi kjøpte vår første båt (og sannsynligvis siste) for snart 24 år siden. Det var nesten en tilfeldighet som gjorde at det ble en HR312. Hadde ikke peiling. Anser kjøpet som flaks. Det har ikke vært mye tull med båten. Masten var riktignok plassert galt, så den måtte jeg flytte ca. 10 cm forover. Ellers er nedre rorlager et "svakt" punkt. Det blir etterhvert slitt og får endel slark. Men det er kraftig dimensjonert. Jeg fikk byttet det med en syrefast tapp og monterte smørenipler. Teakdekket ser jeg for meg at bør byttes om noen år. Motoren tok jeg med meg hjem i vinter for 3. gang for å stelle litt med den (Volvo Penta 2003). Regner med at den på denne måten varer "evig". Ellers har du jobben med bytte av belg til seildrevet (skal gjøres hvert 7. år, men jeg drøyer det til ca. hvert 10.år). Det er ca. en halv dags jobb for en nevenyttig amatør. Jeg tror ikke du kommer til å angre på kjøpet. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Hei Bliss, Hvordan har du fått til den flotte blå stripen? Hever virkelig inntrykket av båten! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Fikk lagt nytt dekk og lakkert opp det blå for et par år siden Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Jeg har lenge vurdert å kjøpe min første seilbåt, og synes HR 312 virker som noe av det absolutt beste som fins i den størrelsen - (og min prisklasse) :-)Kom over denne artikkelen som tydeligvis beskriver båten ganske bra, men det virker ikke som det er mulig å kjøpe bladet lengre...? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
bliss X Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Hei Arne Lykke til med kjøp av første seilbåt. Hvis du har spørmål vedr. HR 312 tror jeg vi skal kunne bistå deg med svar på det meste bliss X Sitér dette innlegget Link to post
Terje A. Gogstad Svart 1.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Ser at eivinch har hatt motoren ute noen ganger. Hva har du gjort med den - og hvordan er slitasje tilstand?? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 (redigert) Hei Arne Lykke til med kjøp av første seilbåt. Hvis du har spørmål vedr. HR 312 tror jeg vi skal kunne bistå deg med svar på det meste bliss X Takk & takk - det er fremdeles noe uklart om det blir handel i år eller ikke, har kasta bort litt for mange hundretusener på biler akkurat nå, så finansene er til løpende vurdering :-) Har fått meg båtplass som takler maks 32 fot, så størrelsen er ihvertfall gitt - jeg ser på båter på 30-32 fot. Kom over denne artikkelen om HR352 nå i påska, virker som mye av de samme fordelene og ulempene som nevnes der også treffer 312'n. Det som omtales der og som jeg i utgangspunktet er noe betenkt over er teakdekket og de gamle Volvo-motorene... Som gammel fisker er jeg stadig litt uforstående til alle problemene man hører om når det gjelder motorer som har gått et par-tre tusen timer og regnes som utslitte/upålitelige, dette er jo ikke mer enn en sjarkmotor går i året...? Er disse gamle Volvo-motorene så dårlige som man får inntrykk av - eller er det uforstand/manglende vedlikehold som skaper problemene? mv, Arne Redigert 5.April.2015 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Nevermind Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 De samme motorene har stått i mang en fiskebåt, og som du selv skriver har de da et mye høyere timetalle så jeg har mest tro på at det er brukeren som tar knekken på motorene. Ser stadig vekk 10-15 år gamle båter som averteres, og hvor motoren er nyere enn selve båten, og jeg tror ikke bare det handler om oppgradering til større motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 (redigert) Motorene står seg i hjel mer enn å gå seg i hjel. Ferskvannskjølte motorer av god kvalitet bør jo klare minst 10.000 timer med normalt vedlikehold. Fattern har en HR 31 99 modell. Motoren der er i god stand. Den har gått "noen" tusen timer (timetelleren i turtelleren virker ikke lenger). Jeg gikk over den skikkelig i fjor da jeg overtok som "teknisk sjef ombord" :-) Vet om en Perkins i en langturbåt som ble tatt ut for første overhaling ved 22.000 timer. En ting jeg er skeptisk til er at det settes inn for store motorer i en del seilbåter, eller man bruker Gori propell med overdrive. Motorer med turbo går da lenge på lavt turtall. En dieselmotor skal man kjøre på relativt høyt turtall. Om man kjører rolig i lengre perioder bør man kjøre motoren skikkelig varm regelmessig. Dette gjelder særlig for turbodiesler. Vi praktiserer max minus 10-15% på marsjturtall. Redigert 5.April.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Enig i den med turbo og lavt turtall, men utenom MD2003T, er vel 2-3-4 sylindrede båtmotorer under 50hk stort sett uten turbo, selv i dag? Bortsett fra dysene som det er lønnsomt å ta en sjekk av trykk og spredning fra tid til annen, er min erfaring med dieselmotorer i båt & bil (før commonrail) at de går nærmest uendelig bare de får ren diesel og oljeskift etter boka. mvh, Arne Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Opp til 50 hk pleier det å være uten turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Hvordan fungerer toalettløsningen i HR312 MK 1? Jeg vurderte den også litt, men føler at det å ikke ha en skikkelig "baderom" drar litt ned. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
eivindch Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Hvordan fungerer toalettløsningen i HR312 MK 1? Jeg vurderte den også litt, men føler at det å ikke ha en skikkelig "baderom" drar litt ned. "Drit"-fint synes jeg. Men båten har ikke bad som egner seg til dusjing. Slikt foretar vi på badeplatform eller i cockpit. Hos oss har vi heller ikke behov for å dusje hver dag, og slettes ikke i forbindelse med bading. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Terje A. Gogstad Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Enig med eivindch. Vi er godt fornøyd med toalett / vaskeromsløsningen. Dusjingen tar vi i ei gjestehavn hvis det er for kaldt til sjøbad. Det er god plass der inne og til og med jeg (186 cm ) kan stå oppreist. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Jeg er også fornøyd med denne løsningen selv om jeg var litt skeptisk før jeg kjøpte båten. Ganske god plass ifht "et nummer for lite" toalettrom som jeg har vært innom i andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.