Jump to content

fornye pakninger til luker og ventiler med Sikaflex

BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har en båt hvor dekkslukene og ventilene(vinduene) i skroget lekker litt vann. Dette gjelder de som er til å åpne. Tenker at gummien er blitt gammel og lite elastisk. Ikke bare bare å finne riktige pakninger for å bytte dem, dessuten helt sikkert dyrt. Hvorfor ikke maskere, legge på en passende larve med Sikaflex, legge gladpakk med litt formfett mot sikaen over, og lukke luken delvis til sikaflexen har herdet. Deretter rive bort plast og maskering, og vips så har man en pakning som passer 100%, og kan klemmes helt tett ved å klemme hardere enn når Sikaflexen tørket. Dette tenker jeg å prøve, men spennende å høre om noen har erfaringer. 

Prøvde lage pakninger selv til noen mannhull i tanken for et par år siden, med tanke på å kunne åpne lukene når jeg ville. Riktignok ikke Sikaflex, men slik pakningssilikon på tube (Biltema). Fant ut det mest utfordrende var å få lagt glapacken fint på så det ikke ble rynker i pakningen, men etter et par forsøk ble det ikke så verst :smiley: Fleksibiliteten er nok noe under en "skikkelig" gummipakning, men så er ofte gummipakningene hule eller delvis hule, noe som gjør at de oppfører seg mykere enn en massiv pakning. Prøv det ut sier nå jeg og, det verste som kan skje er at det ikke fungerer :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...