javel Startet 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2015 Hei Jeg har nå kjøpt meg en Halco 26 med en Ford 104hk 6 syl som står fast med et Stern power drev og lurer på hvordan disse dreva er? er det slikt man har et eget gir på motor som med en aksling? vil putte i en Volvo Penta D3 160 hk hvordan passer dette overens med Stren power drev? kjente feil med disse drev? og hvilken type har jeg? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Dersom det ikke er gir på Forden så er nok aggregatet utstyrt med forover/akterover. SternPowr hadde aggregat med og uten forover/akterover. De uten krevde gir på motoren og de var de som var å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Stern powr drev er veldig solide drev her må du ha hydraulisk kasse på motoren, om det er volvo eller ford spiller ingen rolle du må ha et hydraulisk gear som passer enten på Volvoen eller Forden det er kd trading som har mest greie på disse dreven www.kdtrading.no jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Gutek Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Dette var et mye brukt opplegg på Halco.En Ford med gir uten utveksling 1 : 1 og et Stern Power drev med en liten reduksjon f.eks. 1 . 1,36.Jeg har samme opplegget men da med en Fprd på 155 hk som gir båten en toppfart på ca 20 og marsjfart på 17 18.Jeg antar at det er den som låg på finn senest i går.Hvilken tilstand et drev fra 1976 befinner seg er klart vanskelig,men i uygangspunkt det mest solide du kan få,eller rettere sagt du får de ikke lenger.Og delene er skrekkelig dyrre og det begynner å bli vanskelig å skaffe i det hele tatt.Men det er et enkelt drev,kun en aksling med to vinkeldrev.Ingen gearing ingen eksos som skal ut eller noe kjølevassinntakAmerikanernene utviklet det visst under krigen og var kaanskje det første drevet som kom.Det ligger manualer på nettet.Du trenger en eller annen løfteanordning når du skal vedlikeholde det,det veieer over 100 kg. Når det gjelder å erstatte den gamle Forden med en ny D3,så er jo det en oppgradering som virkelig monner.Det økonomiske perspektivet tror jeg er tvilsomt dersom du skulle ville selge om ikke alt for lenge.Rent mekanisk er det nok mulig.Du må ha et gear på motoren,og siden Volvoen nok går med større omdreiningen den gamle forden,så bør der være gear med en viss reduksjon,ihvertfall dersom du vil beholde samme propellen,men det ville være ren slump om du slapp bytte propell.Og så må du anskaffe et skikkelig universalledd mellom motor og tilkoblingen teil drevet.Oppretting blir veldig enkielt i med at du har det leddet,men det bør nok likevel være på linje dersom ikke universalleddet skal slites for fort..Dersom du kunne finne en brukt Ford turbo four på 155 hk vil du kunne få en rimelig oppgradering.Det er en motor fra 80-tallet,velldig gode motorer,men ikke det samme forholdet mellom vekt og styrke som en moderne motor. Lykke til !Har du spørsmål etter hvert er det bare å sende en M-mail. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Dersom du skal bytte til en Volvo D3 motor må vel stalltipset være å bytte ut drevet til et passende Volvo drev Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 men når jeg har 2 D3 motorer ligende er det vel lurt å montere en av disse? men noen som har bruksanvisning til hvordan man bytter belg og hva man skal sjekke? bytte olje osv? hvor får man tak i belg? Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 eller euromarine Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
javel Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 noen mer bilder Hvilken type Ford? Hvilken serie er dette? 100? eller 1000? hva bør jeg se etter? Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 hva er en Ford som står fast med et Stern power drev værd? Tenkte å evt selge det å kjøpe et sånn Sx drev som passer på mine Volvo D3 motorer Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Jeg ville tippe du er heldig dersom du ikke må betale for å bli kvitt det, men det er mulig jeg tar feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Bombesikre drev har noen store propeller til disse drevene hvis du skal bytte Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
javel Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) har nå valgt å ta ut motor og drev for å sette i en Volvo Penta D3 160hk som jeg har ligende men så er spørsmålet hvilket drev skal jeg ha eller kan jeg ha? stusser litt på det som hetter XDP drev som er av kompositt forslag? må være rimelig er student :) Redigert 8.April.2015 av javel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lidal Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 (redigert) drevet dit er enten 100 serien eller gamle 80 serien. http://www.sternpowr.com/ Stern powr er jo et bra derev men jeg var nettopp i kontakt med KD Trading for å skaffe ny belg. det er ikke så lett lengre da de ikke produserer disse lengre. så vist det er noen her som har liggende eller som vet om noe som kan passe så gi en lyd!! ;-) Redigert 3.Juni.2015 av Lidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halco26volvo Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Hvilen propell størrelse har dere brukt ? Har en halco 26 med 200hk volvo med stern 100 serie 19*19 propel klarer 6-7 knop på fult , så propellen blir alt for stor :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.