Jump to content

Stern Powr drev tips og anbefalinger på en Halco 26


javel

Recommended Posts

Hei

Jeg har nå kjøpt meg en Halco 26 med en Ford 104hk 6 syl som står fast med et Stern power drev og lurer på hvordan disse dreva er?

er det slikt man har et eget gir på motor som med en aksling? vil putte i en Volvo Penta D3 160 hk hvordan passer dette overens med Stren power drev? kjente feil med disse drev? og hvilken type har jeg?

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Dette var et mye brukt opplegg på Halco.En Ford med gir uten utveksling 1 : 1 og et Stern Power drev med en liten reduksjon f.eks. 1 . 1,36.Jeg har samme opplegget men da med en Fprd på 155 hk som gir båten en toppfart på ca 20 og marsjfart på 17 18.Jeg antar at det er den som låg på finn senest i går.Hvilken tilstand et drev fra 1976 befinner seg er klart vanskelig,men i uygangspunkt det mest solide du kan få,eller rettere sagt du får de ikke lenger.Og delene er skrekkelig dyrre og det begynner å bli vanskelig å skaffe i det hele tatt.Men det er et enkelt drev,kun en aksling med to vinkeldrev.Ingen gearing ingen eksos som skal ut eller noe kjølevassinntakAmerikanernene utviklet det visst under krigen og var kaanskje det første drevet som kom.Det ligger manualer på nettet.Du trenger en eller annen løfteanordning når du skal vedlikeholde det,det veieer over 100 kg.

Når det gjelder å erstatte den gamle Forden med en ny D3,så er jo det en oppgradering som virkelig monner.Det økonomiske perspektivet tror jeg er tvilsomt dersom du skulle ville selge om ikke alt for lenge.Rent mekanisk er det nok mulig.Du må ha et gear på motoren,og siden Volvoen nok går med større omdreiningen den gamle forden,så bør der være gear med en viss reduksjon,ihvertfall dersom du vil beholde samme propellen,men det ville være ren slump om du slapp bytte propell.Og så må du anskaffe et skikkelig universalledd mellom motor og tilkoblingen teil drevet.Oppretting blir veldig enkielt i med at du har det leddet,men det bør nok likevel være på linje dersom ikke universalleddet skal slites for fort..Dersom du kunne finne en brukt Ford turbo four på 155 hk vil du kunne få en rimelig oppgradering.Det er en motor fra 80-tallet,velldig gode motorer,men ikke det samme forholdet mellom vekt og styrke som en moderne motor.

Lykke til !Har du spørsmål etter hvert er det bare å sende en M-mail.

Link to post
  • 1 måned senere...

drevet dit er enten 100 serien eller gamle 80 serien.  http://www.sternpowr.com/

 

Stern powr er jo et bra derev men jeg var nettopp i kontakt med KD Trading for å skaffe ny belg. det er ikke så lett lengre da de ikke produserer disse lengre.  så vist det er noen her som har liggende eller som vet om noe som kan passe så gi en lyd!! ;-)

Redigert av Lidal (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...