Jump to content

Garmin 520 og sportspilot+ (hvordan koble)

Stjernen !

Recommended Posts

Åssen kan jeg koble min garmin520 sammen med sportspilot+ ?

Trenger jeg noe utstyr utenom?Tenkte på og følge waypoints.

Nå bruker jeg jo bare pluss og minus på begge instrumenter.Men ser det er masse andre ledninger i disse stokkene/(hovedledningen).

Om disse kobles sammen,vil piloten da bruke gpsen til garmin istedenfor flux kompasset ?

Men regner med det ikke bare er og koble sammen etter farge..

Har forstått att nmea hjelper alle instrumenter tilkoplet og kunne snakke sammen ?!

Er dette noe jeg trenger utenom(en slik liten gps antenne) ?Når evt trenger man det ?

Er ikke seatalk utgangen på piloten til en slik antenne ?

Finnes det noen skjema om hvordan koble dette ?

Som dere skjønner er dette litt nytt for meg.

Noen som kan forklare enkelt åssen dette fungerer,er jeg helt på jordet eller stemmer noe ?

Det første du bør gjøre, er å hente frem utstyrsmanualene. Der finner du informasjon om tilkoblingsmuligheter og hvilke NMEA-setninger (0183) som er aktuelle. Forutsetningen for å gå videre, er at enheten som har mest å by på (520), gir sine data videre i et format som den litt mindre intelligente enheten (SP) kan forstå og nyttegjøre seg.

Garmin 520 er såpass moden at den kommuniserer med omverdenen via NMEA 0183. Det samme gjelder for Raymarine Sportpilot Plus (i tillegg til SeaTalk).

Et kjapt Google-søk gir deg f.eks.:

Om disse kobles sammen,vil piloten da bruke gpsen til garmin istedenfor flux kompasset?

Nei. Eller tja. Det kommer helt an på hvilket modus autopiloten settes i. Vil du følge en kurslinje mellom to punkter, vil autopiloten basere styringsinformasjon på de data den mottar fra GPSMAP 520. Følger du en magnetisk kurs, har ikke GPS-data noen betydning.

Men regner med det ikke bare er og koble sammen etter farge..

Korrekt. Det er derfor det er nødvendig å grave frem relevante utstyrsmanualer.

Har forstått att nmea hjelper alle instrumenter tilkoplet og kunne snakke sammen ?!

Det er NMEA og det er NMEA. Om det kan det sies ganske mye. "Hjelper alle instrumenter å snakke sammen" er i beste fall ønsketenking. I ditt tilfelle, med GPSMAP 520 og Raymarine Sportpilot Plus, bør det være mulig å få til noe fornuftig.

Er dette noe jeg trenger utenom(en slik liten gps antenne) ?Når evt trenger man det ?

Hvorfor skulle du trenge enda en GPS? GPSMAP520 har vel innebygget GPS-mottaker?

Er ikke seatalk utgangen på piloten til en slik antenne ?

Nei. SeaTalk-tilkoblingen er definitivt ikke en antenneinngang. Det er en datainngang/-utgang.

Se i manualen for Raymarine Sportspilot Plus. Der står det bl.a.:

"You can use the SportPilot’s dedicated SeaTalk port to connect it to SeaTalk instruments or autopilot control units. The SportPilot can
then share SeaTalk data with the instruments. It can also provide them with power if required
."

Men har du allerede posisjonsdata m.m. fra GPSMAP 520, trenger du virkelig ikke noe mer.

Et tips er å utfordre Google når det gjelder hva du søker etter. Det er sikkert haugevis av folk som har koblet sammen litt eldre Raymarine-autopiloter og Garmin GPS'er, om ikke nødvendigvis akkurat de modellene du har. Likevel kan det være mye fornuftig informasjon å hente. Eksempelvis:

Glem heller ikke Raymarines egen tekniske forum, hvor man som regel får utmerket bistand (forutsatt at man lurer systemet til å tro at man har en båt liggende i USA):

Raymarine i Norge har også sluttbrukersupport som kan anbefales. Men jeg tror du kommer ganske langt dersom du tar deg tid til å lese relevante avsnitt i manualene. Risikoen er selvsagt at man lærer noe underveis.

Lykke til med prosjektet!

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...