Sailor73 Startet 28.Mars.2015 Del på Facebook Startet 28.Mars.2015 Har en 1988' Scand Nautic med Yanmar 140hk, (4LH-HTE), hvor jeg ikke får fullt turtall. Maks turtall skal teoretisk være 3300 o/min, men får nå bare ca 2900 o/min. Har hatt mekanikker, som har skiftet dyser, sjekket turbo og skiftet deffekt eksosmanifoil pakning. Dette til sammen ga ca 500 o/min, men mangler fortsatt mye. Denne båten skal potensielt gjøre 20 knop, men jeg klarer i dag bare ca 14,5 knop. Med giret i nøytral gir den fullt turtall, tenker da at det ikke er diesel pumpa som er problemet. Har ved en anledning, av kort varighet, fått 3100 o/min og 17 knop, men det varte bare noen minutter. Har noen opplevd noe lignende, eller har tips om hva som kan være årsaken til dette? Har bestilt ny propell for sesongen, men siden jeg ved en anledning fikk høyere turtall med den gamle fortsatt på, antar jeg at dette ikke er løsningen alene. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Lenge siden båten har vært oppe, kan i så fall skyldes groe, også groe på propellen kan ha stor betydning. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sailor73 Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Hei Benji, takk for tips. Glemte å nevne i tråden min at båten var helt nylig sandvasket og stoffet, og propellen pusset samtidig, så ingen groe. Kjenner det blir spennende å prøve med ny propell, men tviler på at det er der problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Er det samme propellen som satt på når du oppnådde fult turtall? I så fall er det jo ingen hensikt å bytte. Flere som kan regne ut hvilken propell du ev skal ha, finnes vel også skjema for dette på net. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sailor73 Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Det er derfor jeg ikke tror det er noe med propellen å gjøre, men den er gammel og tæret så det er uansett på tide å bytte den. Har snakket med flere mekanikkere, ingen av dem har noe ide om hvor problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Har du sjekket turbotrykket? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Hmmm. Båten er fra 1988, er motoren og fra samme år? 500 omdreininger kom tilbake etter div utført arbeid. Ble kompresjonen målt da dysene var ute? Var dieselpumpen vurdert sjekket i benk? Oppnår du det maks rusningsturtallet motoren skal ha? Har motoren noen gang hatt det oppgitte maksturtallet med propellen innkoblet? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 (redigert) Har dieselpumpen din røykbegrenser? Hvis røykbegrenser har defekt membran, eller slange til røykbegrenser er defekt, kan du få lignende symptomer. Kan også være defekt/tett ladeluftkjøler hvis det er montert på denne motoren. Som nevnt over sjekk ladetrykk og alle slanger rør som skal ha ladetrykk. Tar som en selvfølge at dieselpumpen går mot maksanslag? Fult turtall i fri er da ca 3500-3700? Redigert 28.Mars.2015 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Jeg hadde en slik motor, fra 1987. Jeg hadde et Kanzaki mekanisk gir utv 2,07 : 1 , Michigan prop 4 blad 19 x 20. Men den prop var litt tung, oppnådde 3100 om, så 19x19 prop hadde passet bedre for meg. Hvilket gir og propell har du ? Sitér dette innlegget Link to post
Sailor73 Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Ble mange gode tips her, ting som jeg må sjekke ut siden jeg ikke har svar på alt nå. Motoren er fra samme år som båten, kompresjon ble ikke testet etter dyseskifte. Har hatt våten kun i 1,5 år, har aldri fått maks turtall, som i følge produsent skal ligge på 3300 o/min. I følge Yanmar mekanikker fra Vestfold Elektrodiesel var det ikke noe poeng i å sjekke dieselpumpa, for de var det aldri noe problem med. Synes det var et merkelig utsagn, men hva vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
FredeFar Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Hei! Jeg har samme problem som deg. Fant du ut av det til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
FredeFar Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 FredeFar skrev 34 minutes ago: Hei! Jeg har samme problem som deg. Fant du ut av det til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.