Jump to content

Hjelp til å montère nye Solas A5 duoprop på vp290-drev!

LineVictoria

Recommended Posts

Vi fikk nye propeller hjem i posten. De som stod på må kasseres. Vi valgte å gå for A5 da det var de som hadde stått på tidligere. I installeringsmanualer vi finner på nett sier de at det skal være 7 løse tilleggsdeler inkludert anoden, men vi har bare 6 deler (inkl. anoden.) Vi kjøpte Solas A5. (Det står A5/B4, men det var visst den vi skulle ha sa de på Stokken Båt og Motor)

Jeg klarer ikke finne den riktige "bruksanvisningen" for hvilke deler som skal på i riktig rekkefølge, de delene som stod på er i god stand og kan brukes - men jeg husker ikke (er veldig usikker) på i hvilken rekkefølge de skal på, og anvisningene på nett er veldig tvetydige!

Jeg har satt de på foreløbig for å få puslespillet til å gå opp, men kan noen som har solas-propellene kanskje vise meg et bilde av duoprop`en sin slik at vi får en liten anvisning å følge? Her vil jeg jo ikke gjøre noe gæærnt!

Har sjekket de gamle propellene for å se om det sitter fast noen løse deler, men det gjør det ikke... Jeg skal også legge opp bilde med nummererte deler, slik at noen kanskje kan gi meg oppskriften? 

TAKKER for svar!!! 

PS: Dimensjonene (inni..!)  er riktige på propellene, de sklir pent på akslen -  så langt har vi forstått...!

"-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.)

Her er bilde av alle delene, nummerert! Anoden er ikke tatt med, den er satt på.... Jeg skjønner jo at den mutteren er den siste som skal inn i conen, men jeg ville gjerne at dere skulle se alle delene. Btw, skal det være noe som "skiller" de to propellene eller skal de klinke inntill hverandre på akslingen? 

img_0145.jpg

"-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.)

Takk Lippert! Men jeg har ikke de samme delene som han, tror jeg..?! Skal dobbeltsjekke for n`e gang.. fant den linken når jeg googlet, men jeg ble ikke så veldig mye lurere... lurte kanskje på om noen kunne fortelle meg om jeg manglet en del utifra det jeg har lagt ut. Utifra VP sine propell-manualer så skulle det vært en skive og en annen del i tillegg, men jeg lurer rett og slett på om de har blitt fastmontert i Solas-propellene istede på forhånd?...?!

Skal det ikke være en sånn nr 2 til? Altså, den dekselgreia som er på filmen, den dukker jo opp to ganger...!!

Studer baksiden på innerste gamlepropellen din om der ikke sitter igjen thrusteskiven.. den er ikke nødvendigvis lett å se etter noen år, men tipper du har en utsparing i den nye innerpropellen mot akslingen hvor denne skal være.

Er ikke det nr. 3 du refererer til, Kaffelars? det er bare en...flat ring-sak...!? Er det en "rear thrust washer"?

...og nå merker jeg at de nye proppelarene er sykt mye tyngre enn de gamle, og de bladene "krummer" mer enn de gamle....! HERREGUD, har jeg driti på draget? Kommer båten nå til å gå saktere enn 23 knop? (som den gjorde i fjor på maks fart) Joda 7900 med 165 AQAD40B...

Redigert av LineVictoria (see edit history)

Linekutter/thrustskive nr 2 er ofte erstattet av en vanlig skive siden linekutter ikke kan skaffes ny mere. Gjelder også en mindre linekutter mellom propellene.

Nr 3 er vel thrustskiven til bakre propell, istedenfor linekutter.

Og ja er linekutterne erstattet av vanlige skiver så kan disse sitte fast i de gamle propellene.

Nr 2 skal jo på innerst mot girhuset iallefall, med den skarpe kanten forover mot båten.

Nr 4 skal settes på nr 5 slik at den sitter fast i den.

Bolten nr 6 så veldig liten ut på bildet. På DP-E drev skal den ha 80 Nm moment såvidt jeg husker.

bilde

Her er DP-E

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nr 2 uten linekutter ser slik ut (er nr 4 på tegningen over). Samt originalverktøyet om noen lurer.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Er ikke det nr. 3 du refererer til, Kaffelars? det er bare en...flat ring-sak...!? Er det en "rear thrust washer"?

...og nå merker jeg at de nye proppelarene er sykt mye tyngre enn de gamle, og de bladene "krummer" mer enn de gamle....

din 3 med innerspline er thrustskive for ytterste/aktre prop, og mistenker at 4 fra org. sprengskisse i tråden sitter i gamlepropellen din. Er en glatt stålskive uten noen spor, og ser gjerne ut som en del av navet på forreste/innerste org. propellen. Kjører du uten indre thrustskive ødelegges undervannshuset på kort tid siden propell vill gnage mot huset.

A5 sett høres kurant ut for din båt og 23-25knop? Har vel 1.95:1 utveksling?

Nr 3 er en vanlig skive uten innerspline.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...