Jump to content

Mercruiser 3.0, hvordan sjekke starter?

Torsen67

Recommended Posts

Innslagsreleet gir ikke kontakt videre? Brent kontakt i releet?

Forutsetter at du har koblet riktig.

Kanskje en ide å teste ved å bypasse rellet og sette strøm direkte på startmotoren?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

En slik starter er ganske universalt bygget, og er stort sett like i oppbygging for alle motorer :yesnod:

Jeg legger ved en manual for hvordan en slik starter feilsøkes, se link nedenfor :thumbsup:

Er startmotoren gammel må du demontere den og feilsøke alle komponentene :pray:

De fleste feilene skyldes at støv og korrosjon gir dårlig kontakt.

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/starter_motor2.gif

Sjekk kapittel 6G i dette dokumentet, jeg antar at din startmotor er ganske lik:

https://docs.google.com/file/d/0ByJqylxFzD6oNUJqZUZzZHZmNWc/edit?pli=1

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Skulle likt å poste det relevante kapitellet her, men det går jo ikke an å poste bilder større en et frimerke her, dvs. 50kb... :giggle:

Du tester som på bildet.

Går den ikke rundt reparerer du startmotoren eller hvis du er millionær eller styremedlem i en bompenge selvskap kjøper du ny starter evnt. ny og større båt :yesnod:

Redigert av tekniker3 (see edit history)
mateco : Jeg ville startet med å sjekke børstene at og at de tilhørende fjærene er i orden !

En god start spør du meg. Det var bare dette som skulle til da min oppførte seg slik som trådstarter beskriver. Løsnet en bred ring bak på starter, og børstene ble synlig. Mye rødbrunt støv gjorde at børstene stod fast og gir dårlig kontakt. Renste og blåste rent, og starter som ny etterpå. Slapp og skru den mer fra hverandre.

Men hjelper ikke dette så må du kanskje demontere mer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...