Lingefan
nomen skrev for 7 timer siden:Det står at kravet til vest gjelder båter med lengde under 8 meter.
Står det at båten er 806 cm lang i båtens dokumenter så må en vel kunne stole på det?
Har du målt den selv, og sjekket?
Om det er slik at båten er i grenseland, ville jeg registrert den i småbåtregisteret som over 8 meter lang, det samme hos forsikringen.
Da har de blåkledde lite å fare med om du blir stoppet.
Den vestreglen er jo så toskete allikevel, har liten respekt for slike "poitisk korrekte" regler.
Blir litt det samme med 50 knopsreglen for høyhastighetsbevis.
Tenker vi etterhvert ser nye båter blir oppgitt til 49 knop toppfart. Målt med den "slappeste" propellen man kan sette på, problem løst??
Jeg ringte faktisk sjøfartsdirektoratet for å få de til å svare, de kunne ikke svare pp stårnde fot og måtte komme tilbake til meg.
Men ja tanken har slått meg, jeg kan sende inn 806cm til båtregisteret. Jeg sjekket småbåtregisteret og der står det ikke cm i lengden, men i småbåtregisteret bruker de fot. jeg har unsett tallet i instruksjonsboken og kan dermed si at jeg er i god tro.
Sjøfartsdirektoratet sa at de opererer med begreper LOA (Length over all), men de sa at ting som kan tas bort med skrutrekker, inkludert en påhengsmotor, ikke regnes i lengden. Det visste jeg for så vidt allerede, men spørsmålet er vel om det er Lengde eks motor på 806cm eller LH 782cm som er båtens lengde. Det kan jo fort vøre like rett begge deler.
Vedrørende 50 knops grensen sier flere av produsentene jeg har snakket med at de må sende inn lister til riktig etat, og at det derfor ikke hjelper at båten bytter propell og går tregere i virkeligheten, men at det er oppgitt knop som teller.