Jump to content

Nordic 81


torbit

Recommended Posts

Etter mange år som "trebåtfrelst" har jeg gått over til glassfiber og skaffet meg en finskbygget 27' motorsegler, bygget i 1979 hos Thure Lindströms boatyard, Borga, Krako i Finland.

Kjenner noen til verftet eller båttypen? Motoren, VP MD 17 C har vært ute i vinter til full overhaling og er straks klar for montering. Orket ikke skrape undervannsskroget rent og har satt det bort til "kjemisk/marmorsandblåsing". Gutta starter den jobben i morgen - vennligst ingen advarsler, nå er det forsent å angre - jeg krysser fingrene og håper på bra resultat. Bilder og referat kommer småningom!

torbit

Link to post
Share on other sites

.....Kjenner noen til verftet eller båttypen?

 

....til "kjemisk/marmorsandblåsing".

Hei torbit!

Kjenner ikke båten spesiellt godt, men har nå selv vært såpass interessert i denne at jeg har samlet bilder av den. Samler på bilder av båter fra nettet og har snart kommet opp i 700 Mb med X.jpg'er.......... :rolleyes: Av "din" båt har jeg kun 2 bilder.

 

Her det ene:

Bilde

 

Båten er ikke helt ulik Finnsailer 29 - som kom på markedet på omtrent samme tid. Nordic 81 er dog mere elegant, rent linjemessig - synes nå jeg! Tror nok at en trebåtmann kan falle for den, der er vel hele "doghous'et" og mast / bom i solid tre (mahogny?). Finnen kan dette med å bygge båter - det var en gang en liten motorseiler som het Marina 75, som var aldeles "skjønn" - en "våt drøm" av en kompromis-båt, med glassfiberskrog og dekk / overbygg i solid tre! :o)

 

Når det gjelder (kalk?)marmorsandblåsing av undervannsskroget så har jeg bare hørt positive rykter om det. Det blir sikkert bra!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

Jo, det er makan, og enda blassere i grønnfargen på fribordet enn min! Der skal vi også friske opp litt ja. Kjenner godt Marina'en, fin båt med mye treverk. Den hadde imidlertid ikke separat toilettrom, noe min har.

Må si jeg gleder meg til å få skikk på "Havhesten"! Du hadde forresten helt rett, det var doghouset jeg falt for!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...