Jump to content

Mariner/Mercury Viking 10/15 HK

Audifil

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Skal ut i påsken å starte sesongen i båten, blir herlig!

Men skal ha med fire unger og Vikingen 'en har sagt stopp! Da blir det krise om bord om denne ikke går som den skal!

Brukte hele helgen på denne og går nå tom for ide`er. Den hadde sine stopp med påfølgende vanskelig start igjen, for så og plutselig virke helt fint. Ble verre og verre.

Hadde den i garasjen i helgen for å se gjennom den, sjekket gnist ok så tenkte jeg fikk begynne med forgasser. Demontert, renset, blåst med trykkluft og komplett nytt pakningssett.

Byttet også til nye plugger og plugg ledninger siden jeg hadde dette liggende.

Skrudd sammen og startet umiddelbart. Prøvde litt start/stopp og gikk fint før den plutselig ikke ville starte igjen. Ut med plugger og ikke problem med tilførsel av bensin.

Sjekket gnist og der var den borte gitt!

Sjekket om igjen og om igjen og så at den kom og gikk helt tilfeldig. Når jeg hadde gnist skrudde jeg i plugger igjen og den startet momentant for så å stoppe igjen etter liten stund og ville ikke starte igjen, sjekket da gnist på nytt og den var borte.

Sjekket funksjon til stoppbryter ok! Men koblet vekk i tilfelle jeg ble lurt men samme feil.

Googlet masse på nett og fant en del tråder både her på forumet og andre steder på nett.

Pusset over alle koblinger og jordings punkt jeg finner.

Tenkte coiler var ok siden gnist forsvant på begge samtidig og visa versa.

Målte verdier til Trigger ok.

Verdier målt på Stator var lave.

CDI boks fant jeg ikke noen måter å måle på.

Fant en annonse på nett ikke så langt unna og fikk kjøpt ny CDI boks, brukt Stator og Trigger.

Spent prøvde jeg CDI boks først, ingen gnist.

Mistanken styrket seg da til Stator, byttet denne og fikk jammen gnist på begge plugger. Prøvde med gammel CDI og gnist borte.

Så ser da ut til at både CDI og Stator var defekt.

Men, selv med gnist på begge plugger starter den ikke nå. Det gjorde den før byttet når gnisten var der, så tror ikke det er noe galt med bensintilførsel. Ser pluggene blir våte også etter masse forsøk.

Prøvd å la den tørke, blåse rein plugger, prøve på nytt osv. men ikke en bitteliten antydning til start og sjekket gnist mange ganger ok.

Tenkte da kanskje tenningen var feil, koblet til strobelampe for å sjekke, den viser grader på svinghjulet. Men 0 som utgangspunkt viser den til 20 grader ene veien (høyre) og til 40 grader andre veien (venstre).

Dro i snoren og lyste på svinghjulet med stroben og den blinket på 40 grader uten gass, men full gass viste den langt utenfor skala, da vil jeg tro tenning er helt på trynet?

Leste på nett at den skal ligge på 10-15 grader uten gass og 30-35 med full gass.

MEN, hva kan gjøre dette? Går jo bare å finjustere litte gran på tenning med hendel som juster tenning/forgasser når man gir gass, skrudde maks på denne og fikk den ned i 30 grader uten gass, men ikke tegn til start nå heller. Fremdeles langt utenfor skal ved full gass.

Her trenger jeg gode forslag, CDI, Stator og Trigger er sjekket og skal passe til disse motorene.

Eneste forskjell jeg ser på Stator kontra den gamle er at den jeg har satt på nå har ledning til jord i tillegg, dette hadde ikke den gamle.

Og kobler jeg den til jord får jeg bare gnist på en plugg? Uten å koble den til er det gnist på begge.

Men har sjekket på nett og denne typen med jord står at skal kunne erstatte den som stod på uten jord. Men finner ingen plass at denne ikke skal kobles til.

Men med gnist på begge, bensin og feil tenning må det vel være tenningen som gjør dette? Og hva kan jeg gjøre med det :confused:  :confused: :confused:  :confused:  

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Hei og takk for respons:-)

Nei den er fin, så hjulet kommer bare på i en stilling.

Har også prøvd å bytte om pluggledninger i tilfelle feil rekkefølge på gnist men samme resultat.

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Hei, tenker den er ok siden den har gått fint når det var gnist før jeg byttet disse komponentene.

MEN, nå går den så det suser:-)

Byttet om på syl 1 og syl 2 og fyrte på med startgass. Da kom den og gikk supert i en times tid etterpå med mange start/stopp for å teste. Prøvde dette i går også, men uten startgass. Da var den sikkert sur som bare det etter timer med startforsøk. Så da er jeg lettet:-)

Et par tips for senere bruk:

Mercury/Mariner 6-25 har samme tenningssystem (kom ny versjon rundt 98 med 4 magneter under svinghjul. ny rød stator og ny CD-boks)

Coiler & trigger ryker sjelden på disse

Sjekk alltid stoppbryter på styrekult og dødmannsknapp først (enkel motstandstest mellom sort & sort/gul)

Er det ikke gnist på noen plugger er sansynligvis stator defekt

Er det gnist på en plugg er sansynligvis CD-boks gåen (kan ikke måles)

Stator har 2 spoler, en for lavt turtall & en for høyt turtall. Den ene kan være defekt, slik at motor kan virke enten på lavt eller høyt turtall

På eldre motorer (stort sett tidlig 90-tall) har jeg sett endel, hvor den ene magneten under svinghjul har løsnet

Her på vestlandet er det veldig vanlig at kontaktene blir korrodert

Gummitettningen rundt pluggeldning på colien må lukkes sikkelig med strips, ellers er det stor fare for at strømmen hopper rett til jord fra coilen

Dekselet på motoren gnisser ofte borti den dene coilledningen, sjekk derfor at det ikke er hull på dennne.

Rune

• 2 år senere...
FullfartMoss skrev On ‎27‎.‎09‎.‎2017 at 18.37:

Hei,

Stjeler denne overskriften.. 

Har kjøpt en Mercury Viking totakt 10HK 2001 modell som jeg tenkte og fjerne strupeplaten på men på denne er fargen sort og ikke gull farget. Kan den da ikke trimmes?

Det er ikke pakningen du holder i hånden? Det er store pakninger på disse motorene, vis du kan bøye den er det pakningen.

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...