Jump to content

Undervannshus Yamaha 40 HK går nesten ikke i revers.

gamor69

Recommended Posts

Har en Yamaha 40 HK påhengsmotor montert på en Skibsplast båt.

Problemet nå er at jeg får nesten ikke å sette den i revers. Når jeg drar spaken tilbake fra styringsboks så hører jeg den bråker litt  "tannpuss" før gir kommer.

har demontert huset men vet ikke helt hva jeg skal se etter og hvordan den kan skrues fra hverandre.

Noen som kan gi meg tips??

Takk

Gamor69

Gamor69

For meg høres det ut som om du har en girwire som går tregt, det er ihvertfall det første jeg ville sjekke. Avhengig av type kan de fleste styringsbokser og wire justeres slik at den løper lengre eller kortere ved girskift. 

Hvis wire har mye motstand inni strømpen vil den over tid strekke seg og ikke gi korrekt utslag på girvelger. Demonter wire fra begge ender, heng den opp en plass, spray rikelig ned i strømpen med rustløser og la det henge en stund. Når du føler at wire glir lett heller du symaskinolje eller tilsvarende tynn olje ned i strømpen. Alternaltivt kan du kjøpe ny komplett strømpe m/wire.

Når du først demonterer wire fra motor kan du sjekke girvelger. Her er det gjerne noen stag og overføringer (kjenner ikke din motor) som kan få seg en rengjøring og settes inn med syrefri grease eller vaselin.

Med demontert undervannshus kan du se at alle bevegelige deler løper, ellers er oljeskift på huset å anbefale hvert år.

Hvis du laster opp bilder vil du nok få langt flere og mer erfarne svar. Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...