Allan E Startet 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2005 Det er en del forskjellige typer med rekketau eller wire. Hva er best, kan den strammes i ettertid? Jeg spør fordi jeg kjenner ikke de forskjellige typene. Den som står på min båt har strekt seg og kan ikke kuttes. Der er det blitt presset hydraulisk på endestykker. Hva anbefaler dere? Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Sikkert mange meninger om dette. På min båt var det de vanlige plastbelagte rekkewirene da jeg kjøpte båten. Under forøyning røyk det ene rett av og det var like før skipperen havnet i sjøen. Derfor ble det innkjøpt nye rekkewire uten plastbelegg. I tillegg slutter de rett bak akterste rekkestøtte og derifra og til pushpit er det 60 mm bredt web bånd. Dette festes / strammes i akterkant med spectraline. Grunnen er at det er mye behageligere å lene seg mot enn wire. Bakdelen er at en ikke kan montere "dodgers" / letrekk på rekka for den som ønsker det. Det blir også problematisk å montere nett med denne løsningen. men for meg er det ideellt. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Hei! Holder også på med å skifte rekkestøtter og wire, det står i seilbestemmelsene at det skal være rustfri wire! Viss du har tenkt til å seile regatta da. Jeg tenkte jeg rett og slett tar en strekkfisk på den ene siden av wire og kobler wire og strekkfisk med wireklemmer, tror dette vill bli best Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Daniel... Går sikkert greit det, men husk å tape godt slik at det ikke er skarpe ender/kanter som fingre og seil kan rive seg på. En annen sak er at du med denne løsningen får et punkt på rekkewiren din hvor det kan være lett å få rustangrep. Dessuten er det visst påkrevet i visse seilingsbestemmelser at det skal være taustramming i ene enden slik at rekkewire kan kuttes/løses på en enkel måte om en må ta ombord personell som er falt i vannet. Jeg er ikke regattaseiler så dette er jeg usikker på, men mener å ha lest det. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 3.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Mener å ha sett et system med plastbelagt wire og endeterminaler som kan åpnes for etterstramming på et senere tidspunkt. Låter dette kjent? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Daniel... Går sikkert greit det, men husk å tape godt slik at det ikke er skarpe ender/kanter som fingre og seil kan rive seg på. En annen sak er at du med denne løsningen får et punkt på rekkewiren din hvor det kan være lett å få rustangrep. Dessuten er det visst påkrevet i visse seilingsbestemmelser at det skal være taustramming i ene enden slik at rekkewire kan kuttes/løses på en enkel måte om en må ta ombord personell som er falt i vannet. Jeg er ikke regattaseiler så dette er jeg usikker på, men mener å ha lest det. <{POST_SNAPBACK}> HeiManntuet må være lett å kutte/åpne ved styreposisjon. Hvis noen faller overbord eller to båter hekter seg sammen i "tette" situasjoner, må dette kunne løses raskt. Husk å ha en skarp kniv i nærheten av rormann, dette hvis du ikke har hurtigåpning av manntau. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Gladiator. Etter sjokkopplevelsen hvor jeg holdt på å gå i havet da rekkewiren røyk, kommer det aldri mer plastbelagt rekkewire på min båt. Det var kommet vann under plasten og kjærnen i wiren var gjennomrustet selv om den så helt ok ut på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 3.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Er ikke wireren av rustfritt materiale da? Dette med tau i enden mot styrmann er jo bare avhengig av hva slags ende du setter på. Men jeg ser jo fordelen med å kunne åpne fort. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Nei tror ikke alle rekkewirer er rustfrie, men det finnes jo også kevlar rekketrå/tau/wire med plast(hadde disse på båten) det er vist nokk veldig solid. Du kan sikkert bruke sånn, men i og med at det ikke er loveilingsbestemmelsene så hev jeg det. Tenkte strekkfisk forran og karrabinkrok(el) bak. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Rustfritt med plastbelegg: Slike konstuksjoner vil være utsatt for tildekkingskorrosjon. Ikke bra i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.