Jump to content

Rekketau, erfaringer

Allan E

Recommended Posts

Det er en del forskjellige typer med rekketau eller wire. Hva er best, kan den strammes i ettertid?

Jeg spør fordi jeg kjenner ikke de forskjellige typene. Den som står på min båt har strekt seg og kan ikke kuttes. Der er det blitt presset hydraulisk på endestykker.

Hva anbefaler dere?

Sikkert mange meninger om dette.

På min båt var det de vanlige plastbelagte rekkewirene da jeg kjøpte båten.

Under forøyning røyk det ene rett av og det var like før skipperen havnet i sjøen.

Derfor ble det innkjøpt nye rekkewire uten plastbelegg.

I tillegg slutter de rett bak akterste rekkestøtte og derifra og til pushpit er det 60 mm bredt web bånd.

Dette festes / strammes i akterkant med spectraline.

Grunnen er at det er mye behageligere å lene seg mot enn wire.

Bakdelen er at en ikke kan montere "dodgers" / letrekk på rekka for den som ønsker det.

Det blir også problematisk å montere nett med denne løsningen.

men for meg er det ideellt.

Hei!

Holder også på med å skifte rekkestøtter og wire, det står i seilbestemmelsene at det skal være rustfri wire! Viss du har tenkt til å seile regatta da.

Jeg tenkte jeg rett og slett tar en strekkfisk på den ene siden av wire og kobler wire og strekkfisk med wireklemmer, tror dette vill bli best

Daniel...

Går sikkert greit det, men husk å tape godt slik at det ikke er skarpe ender/kanter som fingre og seil kan rive seg på. En annen sak er at du med denne løsningen får et punkt på rekkewiren din hvor det kan være lett å få rustangrep.

Dessuten er det visst påkrevet i visse seilingsbestemmelser at det skal være taustramming i ene enden slik at rekkewire kan kuttes/løses på en enkel måte om en må ta ombord personell som er falt i vannet.

Jeg er ikke regattaseiler så dette er jeg usikker på, men mener å ha lest det.

Daniel...

Går sikkert greit det, men husk å tape godt slik at det ikke er skarpe ender/kanter som fingre og seil kan rive seg på.  En annen sak er at du med denne løsningen får et punkt på rekkewiren din hvor det kan være lett å få rustangrep.

Dessuten er det visst påkrevet i visse seilingsbestemmelser at det skal være taustramming i ene enden slik at rekkewire kan kuttes/løses på en enkel måte om en må ta ombord personell som er falt i vannet.

Jeg er ikke regattaseiler så dette er jeg usikker på, men mener å ha lest det.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Manntuet må være lett å kutte/åpne ved styreposisjon.

Hvis noen faller overbord eller to båter hekter seg sammen i "tette" situasjoner, må

dette kunne løses raskt.

Husk å ha en skarp kniv i nærheten av rormann, dette hvis du ikke har hurtigåpning

av manntau.

mvh

giver

Gladiator.

Etter sjokkopplevelsen hvor jeg holdt på å gå i havet da rekkewiren røyk, kommer det aldri mer plastbelagt rekkewire på min båt.

Det var kommet vann under plasten og kjærnen i wiren var gjennomrustet selv om den så helt ok ut på utsiden.

Nei tror ikke alle rekkewirer er rustfrie, men det finnes jo også kevlar rekketrå/tau/wire med plast(hadde disse på båten) det er vist nokk veldig solid. Du kan sikkert bruke sånn, men i og med at det ikke er loveilingsbestemmelsene så hev jeg det. Tenkte strekkfisk forran og karrabinkrok(el) bak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...