Jump to content

Rekketau, erfaringer

Allan E

Recommended Posts

Sikkert mange meninger om dette.

På min båt var det de vanlige plastbelagte rekkewirene da jeg kjøpte båten.

Under forøyning røyk det ene rett av og det var like før skipperen havnet i sjøen.

Derfor ble det innkjøpt nye rekkewire uten plastbelegg.

I tillegg slutter de rett bak akterste rekkestøtte og derifra og til pushpit er det 60 mm bredt web bånd.

Dette festes / strammes i akterkant med spectraline.

Grunnen er at det er mye behageligere å lene seg mot enn wire.

Bakdelen er at en ikke kan montere "dodgers" / letrekk på rekka for den som ønsker det.

Det blir også problematisk å montere nett med denne løsningen.

men for meg er det ideellt.

Daniel...

Går sikkert greit det, men husk å tape godt slik at det ikke er skarpe ender/kanter som fingre og seil kan rive seg på. En annen sak er at du med denne løsningen får et punkt på rekkewiren din hvor det kan være lett å få rustangrep.

Dessuten er det visst påkrevet i visse seilingsbestemmelser at det skal være taustramming i ene enden slik at rekkewire kan kuttes/løses på en enkel måte om en må ta ombord personell som er falt i vannet.

Jeg er ikke regattaseiler så dette er jeg usikker på, men mener å ha lest det.

Daniel...

Går sikkert greit det, men husk å tape godt slik at det ikke er skarpe ender/kanter som fingre og seil kan rive seg på.  En annen sak er at du med denne løsningen får et punkt på rekkewiren din hvor det kan være lett å få rustangrep.

Dessuten er det visst påkrevet i visse seilingsbestemmelser at det skal være taustramming i ene enden slik at rekkewire kan kuttes/løses på en enkel måte om en må ta ombord personell som er falt i vannet.

Jeg er ikke regattaseiler så dette er jeg usikker på, men mener å ha lest det.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Manntuet må være lett å kutte/åpne ved styreposisjon.

Hvis noen faller overbord eller to båter hekter seg sammen i "tette" situasjoner, må

dette kunne løses raskt.

Husk å ha en skarp kniv i nærheten av rormann, dette hvis du ikke har hurtigåpning

av manntau.

mvh

giver

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...