Jump to content

forslag til fortøyning mellom fastland og brygge

erik-a

Recommended Posts

Skal ha båten liggende på den innerste båsen i havnen denne sesongen. Jeg må derfor fortøye båten i fast land på styrbord side og i en utligger på bryggen på babord side. Problemet er lavvann/høyvann, da vil brygga gå opp og ned mens landsiden så klart ikke vil bevege seg. Det skulle derfor hvert fleksibel fortøyning mot land for å unngå stor slakk i fortøyning ved høyvann. Noen som har hvert borti dette ? Har hvert inne på tanken med en trinse på land og et lodd i enden av tauet, men usikker.

I Nord-Norge forrige sommer så jeg en som hadde løst et tilsvarende problem på en elegant måte. Han hadde fortøyd båten på vanlig måte til utliggeren på babord side. På styrbord side hadde han festet et tau midt på båten. Tauet gikk gjennom en blokk øverst på kaien og var festet til en vannkanne som hang ca. midt oppe på kaifronten. Slik fikk han kompensert for høy- og lavvann, og det kan sikkert være 6-7 meter der.  Det er bare å bruke fantasien! 

I Nord-Norge forrige sommer så jeg en som hadde løst et tilsvarende problem på en elegant måte. Han hadde fortøyd båten på vanlig måte til utliggeren på babord side. På styrbord side hadde han festet et tau midt på båten. Tauet gikk gjennom en blokk øverst på kaien og var festet til en vannkanne som hang ca. midt oppe på kaifronten. Slik fikk han kompensert for høy- og lavvann, og det kan sikkert være 6-7 meter der. Det er bare å bruke fantasien!

takk for for svar :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...